• Novemberstjärnan

    Klarar sig tamråttor ute nu?

    Såg precis en tamråtta springa förbi mig när jag varit och handlat, precis utanför dörren in till trapphuset. Frågan är om tamråttor klarar sig ute nu? Hade gärna låtit den komma in hit och värma sig då jag tkr råttor är jättemysiga men.. jag har tre katter Så ingen smart idé.. 
    Har lite svårt att släppa tankarna på den, undrar bara om tamråttor klarar sig ute nu?

    Tack för svar! 

  • Svar på tråden Klarar sig tamråttor ute nu?
  • uppdragmamma

    Dom vanliga mössen verkar inte ha några problem.


     


    (¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨ ¨*:?. ♥ Mamma till Sebastian 071202 & Wille 090314 ♥ .?:*¨¨*:?.&
  • Novemberstjärnan

    Näee jag vet inte. den såg ut att frysa, stackarn Men vanliga råttor klarar sig ju, då kanske den också har förutsättningar och de har ju päls.. Men ändå.. Tänker lite på ägaren också... Men hur lyckas en råtta smita UT?

  • uppdragmamma

    Dom är väl rätt smarta dom där rackarna  =S Hoppas den hittar nåt varmt litet kryp in.
    Vi hade en kattunge som rymde för någon vecka sedan och den klarade sig ute i flera dygn Vi trodde att det va kört, men en morgon så var han tillbaka på bron =)


    (¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨ ¨*:?. ♥ Mamma till Sebastian 071202 & Wille 090314 ♥ .?:*¨¨*:?.&
  • Joico

    Är du säker på att det var en ramråtta? Nej, jag kan inget om råttor.

    Sen finns det ju faktiskt folk som släpper ut sina djur när dom inte vill ha dom längre, så den måste ju inte ha smitit..

  • mlinz

    Tamråttor och "vilda" råttor är samma art, så den borde klara sig. Många av de "vilda" råttor som finns är utsläppta tama, vilket gör att det kan förekomma fler färger än agouti även i naturen

  • Texasthecat

    Har fått lära mig att tamråttor kan ha det svårt att klara sig ute nu när det börjar bli kallt. De är inte anpassade till ett liv ute.


    Go suck on a lemon or something...
  • Maja Trams

    tamråttor klarar inte inte ute tyvärr. Att de härstammar från brunråttan är klart, precis lika klart som att hunden härstammar från vargen.
    Tamråttan har avlats i hundratals år att bli den de är idag och deras naturliga instinkter  är väldigt bortavlade. De tama som är ute blir antingen mat åt andra om de har tur, annars sönderhackade av fåglar och dör rätt plågsamt, eller fryser/svälter ihjäl. De har inte en ärlig chans är jag rädd för 

Svar på tråden Klarar sig tamråttor ute nu?