• Anonym (Förvirrad mamma)

    Har jag köpt rätt storlekar?

    Hej!

    Har varit på Polarn och pyret och köpt vinterkläder till min 3 månader gamla son. Är dock orolig att jag köpt för stora kläder. Samtidigt vill jag ju att kläderna ska räcka hela vintern.

    Han är alltså 3 månader och är 64 cm lång, väger drygt 7 kg och har 42,5 cm i huvudomfång. Just nu har han 62 och 62/68 i klädstorlekar. 62:orna börjar kännas trånga. Mössor brukar dock ofta kännas för stora.

    Idag köpte jag:

    - Vindfleeceoverall i stl 74
    - Ulloverall i stl 74
    - Ullbody + ullbyxor (underställ) i storlek 74/80
    - mössa i storlek 44/46

    Kläderna ser gigantiska ut. Kommer han att växa i dem inom rimlig tid eller ska jag byta till mindre storlek? Speciellt understället känner jag mig frågande till... Men expediten på P.O.P. verkade tycka att dessa storlekar var rätt. Är det så eller borde jag byta något? Det handlar ju om mycket pengar, så jag vill ju att det ska vara rätt... Känner mig villrådig...

    mvh
    Förvirrad mamma

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-21 15:55
    Ulloverallen är också i stl 74/80 såg jag nu.

  • Svar på tråden Har jag köpt rätt storlekar?
  • Barnklädesexperten

    Hej!

    Förstår att det kan kännas förvirrande!

    Vad jag kan hjälpa dig med att du tar fram ditt BVC-kort. Där kan du se ditt barns kurva och du ska kunna räkna ut ungefär hur lång han kommer vara tex i mars.

    Om han är 64 cm lång så tycker ju jag att 68 hade varit en bra storlek. 68 cm lång ska han vara när storlek 68 börjar passa och den storleken sträcker sig till 74. Han ska alltså växa 8 cm innan storlek 74 börjar passa och 74 sträcker sig till 80. Är du med mig?

    Det är ju inte kul om kläderna passar i juni, då har man ju inte vinteroverall.

    Det känns som att du skulle kunna byta till 68.

    Lycka till Åsa!

  • Anonym (Förvirrad mamma)

    Det är ingen kurva på BVC-kortet (bara på hans journal som ju finns på BVC), bara ifyllda mått. Men vad jag har förstått så ligger han två kurvor ovanför medlekurvan. Stor bebis!

    Han har börjat använda stl 68 i kläder nu. Han växer i en faslig fart. Slår vad om att han kommer att vara uppe i stl 74 till jul.

Svar på tråden Har jag köpt rätt storlekar?