• Lisel79

    Precis fått reda på att vi väntar tvillingar i maj 2011!!!

    OJ vilken omtumlande känsla!! Men helt otroligt, fantastiskt, underbart, förirrande...! Vi har precis fått reda på att vi väntar tvillingar i början på maj 2011. Känner mig väldigt splittrad i mina tankar! Är det någon som delar min upplevelse? Berätta! Hur upplevde ni det när ni fick besked om tvillingar? Tilläggas bör att jag har en underbar liten son hemma som kommer att vara 1 år och 9 månader när han blir storebror till tvillingar. Hur hanterar man detta?
    /Lisel

  • Svar på tråden Precis fått reda på att vi väntar tvillingar i maj 2011!!!
  • annelian

    PS. Tuva fick 2 tänder nere för ca 1 månad sen, Ville fick 2 nere för 1 vecka sen ca. DS. 

  • mugglesfan

    Hej,long time no see...

    Kul att se lite aktivitet här inne och vad fina barn ni har fått!



    Här är mina två knoddar (har tyvärr inte så många bilder  här på jobbdatorn)
  • mugglesfan

    Mina ålar framåt och står på alla fyra men kryper inte ännu. De sover iaf rätt bra. Ingen mat på natten sedan i julas och några hela nätter har vi fått. Men oftast vaknar de runt 4-5 en el ett par gånger.

    Jag har precis börjat jobba igen och maken är hemma med dem nu tills de börjar på dagis i augusti.

  • YasminH
    annelian skrev 2012-01-12 10:01:05 följande:
    så söta killar YasminH Glad

    Oj, jag kämpar på med mat/ amning än... De äter hyfsat bra burkmat/ gröt på dagen, men på natten vill de fortfarande amma (eller de vaknar iaf och somnar inte om om de inte får amma). Tuva 1-2 ggr/ natt och Ville 2-4 ggr... Tuva tar välling på kvällen, men Ville har slutat med det. Han tar bara lite och tjorvar och gnäller och somnar sedan utan att ha ätit just nå mycket alls... Så vaknar han då vid 23-24 och då ammar jag (helst ska allt gå rätt smidigt, annars väcker han Tuva, och då blir det rätt tjorvigt..)

    Tänkte iaf testa börja ge Tuva 8 månaders vällingen (nu är det nestles "go natt" välling).
    Kanske skulle testa ge Ville gröt på kvällen istället för välling... Vad tror ni om det? Ska jag tillsätta något "fett" i gröten (ex smör eller repsolja)?

    Kom gärna med lite tips på hur vi kan få lite mer sovtid på nätterna så blir jag glad Glad

    Här kommer en bild på busungarna: 
      


                   
    Testa med gröt om vällingen inte funkar, det har samma effekt tycker jag... Lycka till!

    Kram Yasmin 
  • Mamma till 3 M

    1års dagen närmar sig nu.. tänk att inom 1-3 månad  så är våra bebisar helt plötsligt barn, vart tog tiden vägen? O vad dom kan mycket.. sedan 6 månader så lär dom sig så imponerande mycket fram tills 1års dagen.. här börjar de bli stabila i benen nu så de dröjer nog inte länge tills dom släpper möblerna nu o står på egen hand.. :) Hoppas alla bebisar mår bra nu i influensa tider och även föräldrarna såklart.. behövs ju när det är fullt upp i vardagen med barn åt alla håll o kanter ;)

  • annelian

    Någon som har tips på hur jag får bort nattamningen?

    Tuva sover hela nätterna, men Ville vaknar o ska amma (somnar inte om annars) 2-4 ggr/ natt... Börjar kännas som att det är dags att ta tag i det nu...

    Tips någon, hur man kan göra helst utan att båda ska vakna? (Tuva kan nog vakna ganska lätt om Ville skriker alldeles)

    Båda äter nu en full flaska välling innan de lägger sig...     

  • Mamma till 3 M

    Läst om att många ger barnen lite vatten när dom vaknar på natten o till slut har de gjort att dom vänjt av nattamning.. kanske kan fungera? har själv aldrig provat!

    Idag var de 10 månaders-kontroll med flickorna o de växer så de knakar. 10.2 kg och 9.8 kg.. 76 cm långa o utvecklar fint :D  

  • Mamma till 3 M

    Hur går de för er allihopa? antar att ni har fullt upp ! Nån mer som har superduper trotsiga barn? Mina bara ligger på golvet o skriker hela dagarna i stort sätt ,med tanke på att dom bara vill göra saker dom inte får o när ordet nej hörs så blir de ett himla liv.. o med en 3åring som bara bråkar o skriker o gapar o slåss och knuffar så blir hela dagarna ett enda stort kaos rent ut sagt. Hur ska man orka? Går med huvudvärk från morgon till kväll.. använder orden "sluta" och "nej" utan överdrivt 1000 gånger om dagen.. en kopp kaffe är nu för tiden lyx. Varje dag tror man att man har det värsta dagen som går, tills nästa dag kommer. O varje dag längtar man tills den "lättare" tiden som ska komma runt året.. kommer den? :)

  • YasminH
    annelian skrev 2012-03-07 10:52:00 följande:
    Någon som har tips på hur jag får bort nattamningen?

    Tuva sover hela nätterna, men Ville vaknar o ska amma (somnar inte om annars) 2-4 ggr/ natt... Börjar kännas som att det är dags att ta tag i det nu...

    Tips någon, hur man kan göra helst utan att båda ska vakna? (Tuva kan nog vakna ganska lätt om Ville skriker alldeles)

    Båda äter nu en full flaska välling innan de lägger sig...     
    Hej!

    Såg ditt inlägg nu, så du kanske redan löst problemet du hade i mars? Annars är mitt tips att ha barnen i olika rum på natten (om det går) så de inte stör varann. Sen kanske du får ta ett par-tre nätter med skrik för att komma ur den amningsfasen på natten... Det kan vara lite jobbigt under de nätterna men det blir lättare för varje natt och det är värt det för att kunna få en hel natts sömn!

    Lycka till!

    Hälsningar Yasmin   
  • YasminH

     


    Mamma till 3 M skrev 2012-04-12 15:02:18 följande:
    Hur går de för er allihopa? antar att ni har fullt upp ! Nån mer som har superduper trotsiga barn? Mina bara ligger på golvet o skriker hela dagarna i stort sätt ,med tanke på att dom bara vill göra saker dom inte får o när ordet nej hörs så blir de ett himla liv.. o med en 3åring som bara bråkar o skriker o gapar o slåss och knuffar så blir hela dagarna ett enda stort kaos rent ut sagt. Hur ska man orka? Går med huvudvärk från morgon till kväll.. använder orden "sluta" och "nej" utan överdrivt 1000 gånger om dagen.. en kopp kaffe är nu för tiden lyx. Varje dag tror man att man har det värsta dagen som går, tills nästa dag kommer. O varje dag längtar man tills den "lättare" tiden som ska komma runt året.. kommer den? :)

    Hej!

    Det låter lite jobbigt för dig! Hoppas att barnen lugnar sig snart när de vuxit förbi sina "faser"... Låter jobbigt med huvudvärk hela dagarna också, kan du ta lite ledigt från barnen och göra något själv en stund? Kanske när din man/sambo kommer hem eller på helgerna? Det kan ju bli ganska intensivt med tvillingar och alla behöver en paus ibland. Sen försöker jag och min man hitta på roliga saker tillsammans som par ibland, och även om det inte går att få till så ofta längre (barnvakt till fyra barn är svårare än för två...) så är det så mysigt när det väl blir av! :) Små roliga saker (det behöver inte vara dyra aktiviteter, bara det är nåt som man tycker är kul) inbokade i kalendern är också bra, det hjälper att ha nå kul att se fram emot i vardagsstressen. Hoppas några av dessa tips hjälper eller inspirerar dig...

    Jag jobbar sen 1 januari och min man är hemma fram till mitten av augusti (tvillingarna börjar sen dagis 1 augusti). Våra tvillingar är ganska lugna än så länge. De börjar röra sig runt och bakåt lite när de ligger på mage men vill inte ligga särskilt länge på magen... De sitter gärna och leker dock. 

    Robin & Rasmus har börjat så smått få våran mat nu som vi mosar lite grann åt dem. De helammade första 3 veckorna och delvis tills de var 3,5 månader. Sen dess har de ätit gröt/välling och barnmatsburkar samt mosad banan och andra mosade frukter/fruktpuréburkar. Det har rullat på ganska bra, även om Robin är mer matglad än Rasmus. Sen har de varit förkylda en hel del, eftersom Amanda 3 år går på dagis 15 timmar i veckan. Jobbigt, men vi hoppas att vi slipper varannan veckas VAB som vi hade med Amanda denna gång eftersom deras immunförsvar förbättras... Får se hur det bli i höst sen.

    Lägger till senaste bild på våra fyra barn, så ni även får se tvillingarnas syskon Max 7,5 år och Amanda 3,5 år.

    Ha det gott och sköt om er allihopa!    

    Hälsningar Yasmin 

     
  • Mamma till 3 M

    Hej allihopa, om nån fortfarande följer denna tråd? 

    Hur går de för er med vildingarna? inte långt kvar till 3årsdagen o vi börjar få stora barn nu :)

    Mina tjejer har nyligen blivit blöjfria.. pratar på helt rent (hur sjukt e inte de att de små bebisarna redan gör de?)
    Börjar nu leka väldigt bra tillsammans med storebror som är 2,5 år äldre då dom ändå ligger mer o mer lika i utvecklingen ju äldre de blir :)

    tror våra tjejer är ganska stora för sin ålder också :) 

    Här är våra tre små guldklimpar vid lucia :)


Svar på tråden Precis fått reda på att vi väntar tvillingar i maj 2011!!!