• Glindra

    Funderar på om mitt barn behöver hjälp!

    Har en liten fundering om min älskling på 7 år. Det finns en del grejer som gjort att jag börjat fundera i banorna kring bl a ADHD. Vet inte om jag ska gå vidare med det eller inte, det verkar ju som att det kan vara lite jobbigt för barnen (undersökningen menar jag). Grejerna han har för sig är bl a dessa...

    Svårt att sitta still en längre stund.
    Hinner med att leka 10 olika saker på typ 10 min.
    Kan bli jättearg på en sekund, för ingenting nästan.
    Skriker åt oss att han hatar oss och önska han hade en annan familj
    Säger att han önskar han vore död (när han inser hur han betett sig)
    Säger sig inte vara bra på någonting, alla är bättre än honom.
    Rädd för att vara själv i ett rum.
    Fruktansvärt rädd för polisbilar, ambulanser och brandbilar. Panik i blicken.
    Väldigt orolig för mycket.
    Har inte så mycket kompisar. Är mycket själv på rasterna.

    Hans lärare tycker däremot att det går rätt bra i skolan, bara att han har dåligt självförtroende.

    Känner ni igen er i något av detta? Vad tror ni? Börjar bli riktigt orolig.

  • Svar på tråden Funderar på om mitt barn behöver hjälp!
  • popcornplaya

    Ni kanske ska söka kontakt med BUPi alla fall som ett första steg. Även om det inte är adhd eller nått sånt så verkar det ju på din beskrivning som att din son kanske inte riktigt mår så bra ändå.


    Älskade Philip 080716 och en liten flicka BF 101121(sarahsbaby.blogg.se)
  • Poison82

    Jag tycker du ska börja med att ringa upp bvc och prata med henne om detta så kanske hon kan hjälpa dig vidare med det. Eller också det som kallas för barnhälsovård. Vänta inte, ring upp nu direkt och se vad dom säger. Någon borde du få komma och prata med om detta. Kanske har han inte ADHD, kanske är det bara något annat. Med lite hjälp kanske allt kan bli bättre av sig själv.
    RING NU

  • Esmiso

    jag känner igen en hel del. Min son på 10 år har ADHD. Det tog 2.5 år att få utredning så mitt råd är att du tar kontakt med skolläkare för remiss redan nu!
    Du kan också besöka NP team eller BUP för mer info.

  • Esmiso

    ps: Min son tyckte utredningen var rolig Säkert olika för alla barn, men personalen på NP teamet var fantastiska!!!

  • Princess Sophie

    Stackars er, stackars liten. Han kan inte ha det lätt alla gånger att ha detta att dras med känner igen mig ganska mycket faktiskt har själv Asperger, ADHD och Autistiska drag.

    Man vill aldrig se sitt eget barn må såpass dåligt att dom inte ser en utväg utan känner så trängda att dom känner att ta sitt liv är den enda utvägen - han är så liten också, och har börjat skolan för inte så längesedan heller. Men har ni sökt på BUP? Jag har haft mycket med BUP att göra i min egen barndom och har dom att tacka för mycket.


    BF 2011-06-06
  • Glindra

    Tack för era svar. Ska nog ta den där första kontakten, tar ju bar emot lite. Man är ju rädd att man kanske förstorar upp allt.

    Han säger visserligen att han vill dö, men jag tror inte han menar det utan det är i stundens hetta för att han vill höra att vi faktiskt inte alls vill att han ska försvinna utan att vi älskar just honom. Har märkt att han har ett stort behov att höra det väldigt ofta. Har väl att göra med hans dåliga självförtroende. Men att han överhuvudtaget säger det känns inte bra.

  • Princess Sophie
    Glindra skrev 2010-10-29 13:00:55 följande:
    Tack för era svar. Ska nog ta den där första kontakten, tar ju bar emot lite. Man är ju rädd att man kanske förstorar upp allt.

    Han säger visserligen att han vill dö, men jag tror inte han menar det utan det är i stundens hetta för att han vill höra att vi faktiskt inte alls vill att han ska försvinna utan att vi älskar just honom. Har märkt att han har ett stort behov att höra det väldigt ofta. Har väl att göra med hans dåliga självförtroende. Men att han överhuvudtaget säger det känns inte bra.
    En fråga av ren nyfikenhet; säger han flera gånger om dagen att han älskar er eller vill han veta flera gånger om dagen att ni älskar honom?
    BF 2011-06-06
  • Glindra

    Han vill bli bekräftad av oss, vilket vi verkligen gör tycker vi.

  • Princess Sophie
    Glindra skrev 2010-10-31 19:31:47 följande:
    Han vill bli bekräftad av oss, vilket vi verkligen gör tycker vi.
    När jag var liten så var jag också som sådan att jag sa till mamma att jag älskade henne 10-12ggr om dagen och det kändes helt underbart att höra henne säga det tillbaka precis som att det var evigheter sedan hon sagt det. Jag var oerhört rädd när jag var liten att om mamma inte fick veta att jag älskade henne så mycket som jag gjorde så skulle hon lämna mig och aldrig mer komma tillbaka. För jag kände alltid av när jag var liten att mamma var oerhört avig mot mig.
    BF 2011-06-06
  • lurksmulan

    Min son har Asperger och ADHD och låter väldigt mycket som din.
    Han tyckte, som någon annans barn, att utredningen var jätterolig! Han såg fram emot att få träffa psykologen och svara på frågor och göra tester, så dra dig inte för att kontakta bup av den anledningen.


    Foot: A special device for finding furniture in the dark.
Svar på tråden Funderar på om mitt barn behöver hjälp!