• Anonym (brunhårig)

    Rödhåriga barn, vad hade de för färg som spädbarn?

    Ni som har rödhåriga barn, vilken färg hade barnet när det föddes o de första månaderna? Jag funderar på om min kille blir en rödtott, han har brunt hår men i ljuset ser det riktigt rött ut. Kan det ljusna och bli rött (orange)? Ingen av föräldrarna har rött år så det vore lite otippat

  • Svar på tråden Rödhåriga barn, vad hade de för färg som spädbarn?
  • jagälskarallaminabarn

    Kan förresten tillägga att jag aldrig blev mobbad för att jag hade kopparrött hår som yngre, däremot var det en del som var avundsjuk på mig. Själv gillade jag inte hårfärgen något vidare förrän jag kom på i övre tonåren att den inte var så dum ändå men då tog det inte lång tid förrän den försvann (lite OT men ändå).

  • Erkens mamma

    Äldste grabben föddes med oranga fjun på huvudet. Blev sedan ljusblond men nu har han en sorts blandning -det röda blir solblekt.
    Yngste grabben är rödblond och har alltid varit. 

    Jag har mycket röda pigment i mitt hår men kanske skulle klassas mer som brun-röd. Maken är blond men med rött skägg..

    Jag blir glad om de får rött hår. Tycker det är snyggt och lite annorlunda. Mobbad kan man bli för allt. Jag har massor av fräknar och ganska rött hår men har aldrig blivit retad för det.  

  • Dalva

    Min dotter har rödblont/guldfärgat hår. Hon hade blont hår när hon föddes och fick rödblont när hon var några veckor. Nu är hon drygt två år och fortfarande rödlätt. Är väldigt förvånad över att hon blev rödblond då jag är mulatt och har brunsvart hår. Pappan är cendré (blond som barn).
    Supersöt är hon hur som helst!

  • Hannsi

    Jag misstänker att vår son kommer att bli en rödtott!  :) Han har inte så mycket hår ännu, men det lilla han har ser rödblont ut i solen. Gulligt, tycker jag.

    Är själv rödblond, och fick visserligen höra lite elaka kommentarer i skolan som barn, men från tonåren och uppåt har jag bara fått komplimanger.

    Varför är detta ett så känsligt ämne?

  • MellaBella86

    Min son föddes med mörktbrunt hår men det fanns röda pigment. Idag är han 1 år och har mörkt kopparrött hår. Han har svarta ögonfransar. 
    Vi får mycket kommentarer från främlingar hur vackert hår han har. Ska tilläggas att det är lockigt också.

    Min mormor hade den mörka röda färgen också. Min man är från Sydamerika, så vi trodde inte vår son skulle ha rött hår. 

  • Friger

    Har flera rödhåriga barn. Syntes inte på det första håret. Utan det som kom sedan.

    Rödhårigast är det när de är små, sen har det mörknat av med åren.

  • fornminne

    En släktings barn (tvillingar) var nästan svarthåriga när de föddes. Sen blev båda rödhåriga.

    Nu är de i skolåldern. Flickan är fortfarande rödhårig, men inte lika rödhårig. Pojken är mellanblond som barnens mamma. Han har ingen röd nyans kvar alls. Barnens pappa är brunhårig men var rödhårig som liten. Det är därifrån de röda anlagen kommer.

    Min gissning är att flickan kommer förbli rödhårig och pojken mörkblond eller brunhårig som vuxen. Det finns en utbredd föreställning att bara rödhåriga vuxna får rödhåriga barn, men det stämmer inte. Anlagen kan ligga längre tillbaka i släkten. 

  • fornminne

    Jag tycker också att rött hår är jättevackert. Mina släktingars barn har aldrig haft morotsrött hår, utan lite mattare röd färg. Flickan har nu ganska långt kastanjefärgat hår och får ofta komplimanger för sitt vackra hår. 

  • Elli2022

    Min dotter föddes beunhårig, vid 1 års ålder blev håret typ orange/rött sen övergick det till blont.
    Idag är hon 12 år och är fortfarande blond

  • Trast
    Anonym (brunhårig) skrev 2010-11-05 09:28:35 följande:
    Rödhåriga barn, vad hade de för färg som spädbarn?

    Ni som har rödhåriga barn, vilken färg hade barnet när det föddes o de första månaderna? Jag funderar på om min kille blir en rödtott, han har brunt hår men i ljuset ser det riktigt rött ut. Kan det ljusna och bli rött (orange)? Ingen av föräldrarna har rött år så det vore lite otippat


    Mitt barn hade mörkt hår när han föddes, blev rödare i ljussken kommer jag ihåg, nu är det blont.
  • BuoBä

    Min bror hade bara några ljusa fjun när han föddes. Senare var han en lintott med gul ton. Från skolstarten ungefär blev han rödare och rödare och har nu en mörk variant av morotsfärg. 

    Hans barn föddes också med några ljusa fjun, men fick ljust rött hår direkt när det växte ut. Nu i mellanstadiet är håret riktigt morotsrött.

    Jag var ljusblond fram till tidiga tonåren, och mörknade sedan till någon sorts honungsblond med röda reflexer. 

    Mitt barn föddes med svart hår vilket var helt otippat, men det bytte färg till mellanblond när det växte ut. Blir intressant att se om det drar mer mot rött så småningom. Pappan har ljusbrunt hår. 

    Morfar var den typen rödhårig som inte blir gråhårig med åldern utan gulblond. Jag har inte haft sån tur, men min bror har potential. 

Svar på tråden Rödhåriga barn, vad hade de för färg som spädbarn?