• cax

    Personnummer

    Hej!
    Jag har en fråga till er som adopterat? Hur lång tid tog det tills ni fick ett fullständigt personnummer till er son/dotter. Vi har väntat i fem veckor nu och jag tycker det känns länge.

    /C

  • Svar på tråden Personnummer
  • Gnista

    Vi fick det efter knappt två veckor. Fem veckor låter länge, har du ringt och hört efter varför det tar så pass lång tid?

  • Maisie

    7 veckor och hade vår handläggare inte kontaktat skatteverkrt så hade det nog tagit 8 veckor.

  • Marie IE B

    Det dröjde länge för oss också och när jag ringde Skatteverket (i Malmö som sköter dessa ärenden) fick jag beskedet att något papper saknades, som vår Skattemyndighet borde tagit kopia på och skickat med. När jag fått iväg rätt papper tog det ca 2 veckor. Ring och kolla!

  • cax

    Tack för svaren.
    Vi ringde i onsdags förra veckan och de skulle kolla upp det så hade det saknats något så borde de ju ha hört av sig tycker jag. Får väl ringa i morgon igen, då har de ju haft en vecka på sig.

  • Ethi

    Det gick på på bara några dagar! Fem veckor låter ju helt absurt

  • mor till två kina tjejer

    Vi besökte skatteverket en fredag. När jag kom hem kompletterade jag via mail ett scannat dokument som jag inte hade med mig. På tisdagen hade vi komplett personnummer i brevlådan.
    På dom!

  • Nimbus

    Vi fick vänta länge på pers.nr också. Säkert en månad minst (kommer inte riktigt ihåg).

  • Helle68

    Vi fick vänta i ungefär två månader men då var det mitt i sommaren så det berodde nog på semestertider.

  • swisch

    hmm vi har visum i fyra veckor för vår son... Hur gör man om man inte fått personnummer innan visumet går ut? Någon som vet?

  • fabbemam
    swisch skrev 2011-04-08 21:58:14 följande:
    hmm vi har visum i fyra veckor för vår son... Hur gör man om man inte fått personnummer innan visumet går ut? Någon som vet?
    Hej
    Jag var inte i samma situation som du men för oss krånglade försäkringskassan och ville ha personnummret innan vi fick vår föräldrapenning... Jag ringde Skatteverket och bad att få prata med den person som handlade vår sons ärende och när jag förklarat min situation tittade hon och då var det några paper som saknades vilket vi inte fått någon instruktion om... Jag skannade in dessa papper och mailade henne, samma eftermiddag fick vi ett mail med hans personnummer och dagen efter ett brev där det stod att han var folkbokförd hos oss och hans personnummer.

    Lycka till
    Fabbemam
  • Maisie

    Vi fick i somras vänta 7 veckor på dotterns personnr. Det var semestertider och de hade förvarnat om 8... När vår handläggare fick reda på att vi inte fått nått nr så ringde hon till skatteverket och hux flux så var pnr klart!?! Vår handläggare gav oss nr över telefon och dagen efter hämtade vi ut det på skatteverket. Det var ju lagom roligt att inte få några pengar på så lång tid.  :-/ 

  • swisch

    Ringde och efter frågade vem som skötte vårt ärende på skatteverket. Vi behövde också skicka inpapper som inte stod på några listor och inte efterfrågats om och som handlggaren inte hunnit ringa och fråga efter. Vi ringde och kollade efter två veckor. Hon sa att numret blir klart så fort papprena kommer in.

  • TomMon

    En fråga, när väl barnet har ett personnummer och föräldrapenningen börjar betalas ut, är den retroaktiv då? Eller har vi inte rätt till föräldrapenning och barnbidrag förrän personnr är i hamn?

Svar på tråden Personnummer