• Anonym (orolig mamma)

    Hur ska vi göra?

    Vår son blir snart fyra och går på dagis, Grejen är att han inte lyssnar på oss föräldrar. Han är elak mot sin storebror och slåss o sparkas mycket. är även lite bråkig på skolan men då spec mot sin bror.( dom går på samma dagis men två olika avdelningar, vägg i vägg så de träffas ofta) Har testat med att prata med honom, låta honom sitta o skämmas, avleda honom, skrika o till o med "hotat" med att han ska få börja på det "lilla dagiset" igen där de små barnen som inte lyssnar får gå. har tagit upp denna situation på dagiset flera gånger och försökt få hjälp med situationen,men de har typ bara sagt att man gör fel. Men man vet ju inte hur man ska göra.
    På den avdelningen har är så är det flera pojkar som är livade och bråkar. Kan det vara därför som han bråkar? Det började när han började där i höstas. Visst lite trotsig har han ju varit i nått år men det är väl alla barn i treårs åldern. Hemifrån kommer det nog inte eftersom storebror är lugnet själv. är man dum som jämför barnen??
    Är det bara trots eftersom han inte lyssnar, hur länge håller det i sig i så fall?
    Fröknarna tycker nog snart att jag är en jättedålig mamma som inte kan hanterna mitt barn "rätt", vad gör dom då?
    Tacksam för svar! Vill ju bara hans bästa!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-25 09:45
    kanske ska tillägga att han är världens goaste!

  • Svar på tråden Hur ska vi göra?
  • Förskolepedagogen

    Hej!
    Klart att han är världens goaste!
    Förstår att du är bekymmrad. Ibland kan barn bete sig illa i olika former för arr få uppmärksamhet.
    Konkurerar han med sin bror?
    Får han höra och känna att storebror är så lugn och snäll?
    Att hota med något som inte går att genomföra är inte särskilt smart. Då tänker jag på det du skrev om att börja på lilla avdelningen.
    Om du ska "hota" så måste du genomföra hoten om han missköter sig annars är det ingen ideé.
    Själv föredrar jag belöning före straff. Tex spendera egen tid med honom och beröm massor när han uppför sig väl. Låt honom känna att det lönar sig att vara snäll istället för att få straff när han gör fel.
    För att knyta ihop med det jag skrev först så är det så att ibland föredrar barn negativ uppmärksamhet än ingen uppmärksamhet alls. dvs det är bättre att göra dumheter för då ser mamma och pappa mig, annars ser de mig inte alls.
    Jag känner inte ditt barn eller din familj men detta är tankar som slår mig när jag läser ditt mail.
    Lycka till med din goa kille.
    Ge honom en extra kram ikväll.
    Mvh Inger

  • Anonym (orolig mamma)

    Tack Inger! Det är precis som du säger att han är den som får den negativa uppmärksamheten och att han hör att det är storebror som är snäll och duktig mm. Ska verkligen tänka på dina ord och låta honom  få mer uppmärksamhet!! Man måste nog bara ta ett djupt andetag och tänka innan man talar.
    Tack igen..Ibland behöver man höra från någon utomstående hur man ska göra.!

    Ikväll ska han få MÅNGA kramar från sin familj som älskar honom!

  • Förskolepedagogen

    Lycka till!
    Kul att vara till hjälp.
    Kram Inger

Svar på tråden Hur ska vi göra?