• rackarmorsan

    Vad kallar ni kvinnors könsorgan?

    Det finns ju säkert någon annan sån här tråd men jag hittade ingen.


    När jag pratar med vuxna så kallar jag alltid kvinnors underliv för fitta eller pussy.


    Men när jag pratar med barn så vet jag liksom inte vad jag ska säga. Jag tycker inte om namnet snippa och alla andra namn jag hlrt tycker jag bara låter konstiga och sjuka typ "kissen" "musen" "kissemurran" "muffen"...


    När ni pratar med era barn vad använder ni för namn på pussyn?


  • Svar på tråden Vad kallar ni kvinnors könsorgan?
  • Rosa socka

    Jag gillade inte heller snippa först men det slår ALLT!
    Hönan? Pullan? Framstjärt? Springa? Eeeew
    Nej tack, snippa är ett jättebra ord.


    T inne skrev 2010-11-27 14:55:42 följande:
    Ja har inget ord. Ja säger bara "mellan benen" om ja pratar med min 2 åriga dotter. Tex. Ta inte dig mellan benen. Kanske man inte ska säga men dem andra orden känns fel i min mun att säga....
    Vad säger du till en pojke då? Är det också "mellan benen"?
    ❤ Oliver april -09 , Minikorv BF 101227 ❤
  • T inne

    Rosa socka: nää pojkar har väl en snopp, min flickors låter bara konstigt. Bara för man har fått barn så måste man börja använda " nya" ord för flickors könsorgan, ord ja aldrig använt innan, inga av förslagen ovan låter bra i mina öron när de gäller små barn, och tills ja vant mig vid nåt så säger ja: mellan benen.... :)

  • Becca1986

    Snippa för det är det som kommer att användas i fortsättningen. Används redan av läkare jag träffat, förskollärare, jag använder det själv, alla vet vad man menar och det känns inte som ett "laddat" ord. Tyckte inte om det i början utan sade då underliv, vilket jag också tycker är ett bra ord som inte heller är särskilt laddat. Men har blivit mer och mer snippa. Använder både snippa och underliv när jag pratar med min tvååring. Hon själv säger mest pipi (spanska kissa) för att det är det hon gör med den :P

  • Grrgirlme
    redneck girl skrev 2010-11-26 15:07:30 följande:
    säger inte snippa. hatar det ordet . här säger vi musen eller pullan .
    Oj de finns inte ord för hur mycket jag avskyr ordet snippa. Varför ska vårat kön ha ett påhittat namn som ska likna namnet snopp? Har vi inget eget?!
    Nä här hemma säger vi pullan :)

    Eller vänta nu...jag avskyr faktiskt ordet framstjärt mer än snippa. Hur kan man lära barnen att deras kön är en framstjärt?!! 
  • Rockan

    Snippa givetvis, det slår alla alternativ. Det tog nåt år att vänja sig, men hey, vad gör man inte för ungarna!

    Jag vill inte att min dotter ska växa upp utan ett namn på sitt kön!


    T inne skrev 2010-11-27 14:55:42 följande:
    Ja har inget ord. Ja säger bara "mellan benen" om ja pratar med min 2 åriga dotter. Tex. Ta inte dig mellan benen. Kanske man inte ska säga men dem andra orden känns fel i min mun att säga....
    När säger man åt en två-åring att inte ta sig mellan benen..? Min får pilla på snippan bäst hon vill.
  • Rockan
    Grrgirlme skrev 2010-11-27 20:15:15 följande:
    Oj de finns inte ord för hur mycket jag avskyr ordet snippa. Varför ska vårat kön ha ett påhittat namn som ska likna namnet snopp? Har vi inget eget?!
    Nä här hemma säger vi pullan :)
    Hur är pullan mindre påhitt än snippa..? Snippa är ett gammalt ord. Snopp är också ett språkligt sett ganska nytt ord som inte fick sitt riktiga genombrott förrens på 70-80-talet, det introducerades i svenskan i slutet av 40-talet.

    Och nej, vi hade inget eget som var allmänt vedertaget, därav snippa. Det fanns ett behov av att flickor tydligare skulle kunna kommunicera kring sitt kön.
  • Rockan
    La Lola skrev 2010-11-27 14:55:50 följande:
    Jag tyckte inte heller att snippa var fint första gången jag hörde det.
    Men det hade ju varit en jävla dålig ursäkt till att inte använda ordet tycker jag.

    Det är många ord som är fula men jag använder de dagligen iaf.
    Precis. Jag är en vuxen människa, det är liksom bara att vänja sig.
    Om jag ska börja byta ut alla ord jag tycker är fula kommer kommunikationen med andra människor haverera ganska totalt...
  • rackarmorsan
    T inne skrev 2010-11-27 14:55:42 följande:
    Ja har inget ord. Ja säger bara "mellan benen" om ja pratar med min 2 åriga dotter. Tex. Ta inte dig mellan benen. Kanske man inte ska säga men dem andra orden känns fel i min mun att säga....
    Det skulle jag aldrig göra. En flicka ska väl för fan få ha ett namn på en sån viktig kroppsdel
  • rackarmorsan
    Onkel Panter skrev 2010-11-27 14:58:53 följande:
    Säger för det mesta fitta, då det varken låter överdrivet "vulgärt" eller för puttenutt-löjligt. Har aldrig pratat om det med barn, men när jag väl får egna kommer jag troligen använda det eller "mus". 
    Jag kommer nog också använda fitta. Det har blivit ett fult ord men det är dags att det ändras
  • blommanigbg

    På vuxenspråk heter det ju vagina och slida. Men jag själv brukar säga underlivet. De flesta brukar första vad jag menar. Tex Jag har ont i underlivet. Säger inte jag har ont i fittan. Men det är jag det.
    Och jag är kanske lite pryd. Men fittan är inte mitt favoritord precis.
    Jobbar inom sjukvården. Kanske därför jag använder de här orden. Säger penis till mina vuxna patienter. Inte kuken eller snoppen.

    Till ett barn säger jag snippan. Det är ju numera ett vedertaget namn...

  • moi01

    Jag vet inte hur dey här är det kan ju vara ett namn också men "fiffi" är det för konstigt också springan, musslan grejen siddan

  • moi01
    T inne skrev 2010-11-27 14:55:42 följande:

    Ja har inget ord. Ja säger bara "mellan benen" om ja pratar med min 2 åriga dotter. Tex. Ta inte dig mellan benen. Kanske man inte ska säga men dem andra orden känns fel i min mun att säga....


    Vill bara rätta till MEN DEM andra orden.... det ska vara MEN DE andra orden...
Svar på tråden Vad kallar ni kvinnors könsorgan?