• MammaCajsa

    Vad har ni fött för reaktioner på att ni är "gamla" föräldrar?

    Jag är 50 år och fick mitt barn när jag var 45 och det  är inget jag ångrar

  • Svar på tråden Vad har ni fött för reaktioner på att ni är "gamla" föräldrar?
  • Nikolina

    Jag blir 49 i år och min lillkille blir 2 år. Än så länge har jag inte hört något om att jag skulle vara gammal.
    Men det beror nog på hur man tolkar det. Det finns barn som har frågat "är du verkligen hans mamma?" och ett barn sa "din äckliga gamla bajskorv" till mig Glad

    Kul att se att det lyckades för er också Lyckoprinsessan!

  • Smillasmatte

    Jag själv blir 38 i Maj o min lilla minsta dotter blir då 6 månader... Jag har två relativt stora barn sen innan, en dotter på snart 11 och en son på snart 17 årSkrattande.. Jag gjorde väl en gammal klassiker-Träffade ny kärlek som inte hade barn sen tidigare ( han oxå 38 ).. Jag känner mig väl inte gammal direkt, har kompisar som är i min ålder som inte ens skaffat sitt första barn..Men om jag ska utgå ifrån mina andra barn, så  visst självklart tyckte jag det var i senaste laget..Skrattande... Men hon är underbar, och jag upplever ju mig själv som mkt mer erfaren.lugnare och tryggare...Cool

  • Smillasmatte
    mamman64 skrev 2011-02-15 23:40:04 följande:
    jo vissa små syrliga kommentarer har jag fått, men mest i början.
    inte så mycket nu då sonen snart är 3 och jag själv fyller 47 strax

    känner igen mig i detta att folk frågat om unga dottern fått barn men det är gamla?! mamman istället.....!

    nu tycker jag inte själv det är så speciellt annat än att orken inte är detsamma som när jag var ung o fick barn

    men jag tycker att jag är en mycket bättre inkännande mamma nu då jag har så mycket erfarenhet av själva livet

    annars kan jag väl bara bli lite rädd när jag tänker på att jag skall orka hela skolåldern med allt vad det innebär, men man får ta en dag i taget så fixar jag väl detta med
  • liag

    Var 43 när jag fick mina första barn (tvillingtjejer). Endast här på FL har jag fått kommentarer om min ålder och då alltså av personer som inte vet vem jag är. I det riktiga livet har ingen sagt något om detta. Jag bor i och för sig i en storstad där det är mer vanligt att få barn när man är över 40.


    Skälvklart är jag trött då och då men de var jag innan jag fick tjejerna också.

  • MammaG

    Jag var 38 när jag fick min son, är nu 45, och har aldrig fått min ålder kommenterad öht i relation till min roll som mamma. Det är bara här på FL man kan stöta på de mest befängda påståenden och kommentarer


  • Catarina888
    liag skrev 2011-04-09 23:05:04 följande:

    Var 43 när jag fick mina första barn (tvillingtjejer). Endast här på FL har jag fått kommentarer om min ålder och då alltså av personer som inte vet vem jag är. I det riktiga livet har ingen sagt något om detta. Jag bor i och för sig i en storstad där det är mer vanligt att få barn när man är över 40.


    Skälvklart är jag trött då och då men de var jag innan jag fick tjejerna också.


    Kul med tvillingtjejer!
    Och du vem som helst hade nog varit trött då och då om man fick tvillingar, oavsett ålder
  • minnam11

    Jag är 46 fyllda och fick mitt första (och enda) barn vid 42. Lyckligtvis inga kommentarer, det kanske är som liag säger - vanligare i storstäder. Jag bor i Göteborg. 

  • hervor

    De ENDA negativa kommentarer jag har sett om gravida kvinnor över 40, är här på FL.

    Jag gissar att det hänger samman med vilka kretsar man rör sig i. I akademikerkretsar i storstadsregionerna, är det ju vanligt att få barn efter 40, ibland första barnet. Men här på FL verkar medelåldern vara betydligt yngre och många skaffar barn betydligt tidigare och då blir ju inställningen därefter.

    Som någon skrev - det kan ju vara svårt att avgöra någons ålder också. En släkting till mig var 37 och 39 när hon fick sina yngsta barn och ingen reagerade på det. Däremot reagerade flera när de fick veta att hon hade en 10-årig son från ett tidigare förhållande. "Oj, du måste ha varit ung när du fick barn!" Eh, nä, jag var 29, svarade hon lite generat Men hon har alltid sett 5-10 år yngre ut än hon är, så jag tror inte att hon alls upplevdes som "äldre" mamma.

    Det är ju så det är. Dels beror det på vad omgivningen är van vid, dels kan man vara 40-45 men se ut som 35.
     

  • fenja

    Jag fick våra första barn (tvillingpojkar) strax innan jag skulle fylla 37, och nu väntar jag deras lillebror som kommer att anlända strax innan jag fyller 39.

    Har inte fått några kommentarer, utan det har blivit väl emottaget både bland släkt, vänner, kollegor, och andra mammor.

    Kommer själv från Stockholm och har tidigare bott i Malmö i två år - och det är ju två storstäder där det är mer accepterat med äldre mammor - men de sista två åren (alltså sedan pojkarna kom) har vi bott på riktiga vischan en bra bit utanför Lund, och jag har ändå aldrig fått några kommentarer, varken i mammagrupperna eller på öppna förskolan. Bara positiva reaktioner.

  • hervor
    fenja skrev 2011-05-08 16:57:01 följande:
    Jag fick våra första barn (tvillingpojkar) strax innan jag skulle fylla 37, och nu väntar jag deras lillebror som kommer att anlända strax innan jag fyller 39.

    Har inte fått några kommentarer, utan det har blivit väl emottaget både bland släkt, vänner, kollegor, och andra mammor.

    Kommer själv från Stockholm och har tidigare bott i Malmö i två år - och det är ju två storstäder där det är mer accepterat med äldre mammor - men de sista två åren (alltså sedan pojkarna kom) har vi bott på riktiga vischan en bra bit utanför Lund, och jag har ändå aldrig fått några kommentarer, varken i mammagrupperna eller på öppna förskolan. Bara positiva reaktioner.
    Ärligt talat tror jag att du är snäppet för "ung" för att få kommentarer, sen kan det ju hända att du ser yngre ut än du är också.

    Visst, här på FL kan man läsa om de som tycker att man är för gammal för barn efter 35 och t om efter 30 (!!!)

    Men det är trots allt inte en SÅ vanlig åsikt. Många tycker att man börjar bli för gammal efter 40, men det är en annan sak.

    Min släkting var som sagt 39 när hon fick sitt yngsta barn, men såg ut som 30-35. Ingen reagerade på henne heller, eller tyckte att hon verkade vara en "äldre" morsa.
     
  • Lyckoprinsessan
    Nikolina skrev 2011-04-04 22:55:58 följande:
    Jag blir 49 i år och min lillkille blir 2 år. Än så länge har jag inte hört något om att jag skulle vara gammal.
    Men det beror nog på hur man tolkar det. Det finns barn som har frågat "är du verkligen hans mamma?" och ett barn sa "din äckliga gamla bajskorv" till mig Glad

    Kul att se att det lyckades för er också Lyckoprinsessan!
    Tack detsamma
    Roligt det där med "äckliga gamla bajskorv"
    Tror inte annars att barn reagerar över detta... vuxna är vuxna och om man är 30 eller 40 är ingen skillnad.

    Jag fick min Axel vid 43 och nu är han 1 år och 9 månader. Jag brukar aldrig heller få reaktioner men bor också i Göteborg... 
  • Primrose

    Jag svarade för några månader sedan att jag inte hade fått någon speciell reaktion (jag fick min son då jag var 43 år och är nu 46 år). Dock fick jag för c:a en månad sedan en riktigt elak kommentar från en ilsken fylletant på stan (hon tyckte att min barnvagn var i vägen för henne, i korthet, och vi stod i samma kö). Hon sa något om att det var mitt "barnbarn" i vagnen och att det värsta som finns är gamla mammor. Hon sa också att det inte kunde vara mitt barn och när jag sa att det så klart var det sa hon att det inte kunde vara mitt "på riktigt". En annan person, som hörde vad hon hade sagt, sa "gud, vad elakt" och gick därifrån. Själv såg jag bara tanten som den bittra och sura alkoholist hon var, men det är klart att jag blev upprörd inombords. Inte minst för att min son skulle behöva höra det - som tur var är han för liten att förstå, men det visste ju inte hon. Jag vände mig, för övrigt, till henne och sa "Det värsta som finns är alkoholiserade (mammor), jag hoppas att du inte har några barn." Då blev hon tyst....

    Jag kan väl också tillägga att jag inte ser urgammal ut - om nu någon trodde att fyllisen trodde att jag var 60 eller så. I rätt belysning kan jag se ut som 36,5.Drömmer

  • Novelli
    Primrose skrev 2011-05-12 00:17:17 följande:
    Jag svarade för några månader sedan att jag inte hade fått någon speciell reaktion (jag fick min son då jag var 43 år och är nu 46 år). Dock fick jag för c:a en månad sedan en riktigt elak kommentar från en ilsken fylletant på stan (hon tyckte att min barnvagn var i vägen för henne, i korthet, och vi stod i samma kö). Hon sa något om att det var mitt "barnbarn" i vagnen och att det värsta som finns är gamla mammor. Hon sa också att det inte kunde vara mitt barn och när jag sa att det så klart var det sa hon att det inte kunde vara mitt "på riktigt". En annan person, som hörde vad hon hade sagt, sa "gud, vad elakt" och gick därifrån. Själv såg jag bara tanten som den bittra och sura alkoholist hon var, men det är klart att jag blev upprörd inombords. Inte minst för att min son skulle behöva höra det - som tur var är han för liten att förstå, men det visste ju inte hon. Jag vände mig, för övrigt, till henne och sa "Det värsta som finns är alkoholiserade (mammor), jag hoppas att du inte har några barn." Då blev hon tyst....

    Jag kan väl också tillägga att jag inte ser urgammal ut - om nu någon trodde att fyllisen trodde att jag var 60 eller så. I rätt belysning kan jag se ut som 36,5.Drömmer
    Usch för gamla fyllosar. Jag skällde ut en alkoholisttant som satt och kissade där alla barn i området, där vi bodde förr, brukar leka kurragömma. Hon kastade onda blickar länge efter mig...Oskyldig
  • paddan

    Jag är snart 47 och har en på 24 år och en liten på snart 1år.Jag har aldrig fått en elak kommentar och jag vet faktiskt inte hur jag skulle reagera om jag fick det..Förhoppningsvis törs jag fräsa ifrån. =D

  • Lyckoprinsessan

    Jag har en dotter på 13 och en son på 2 år. När jag berättar att jag har en dotter på 13 så säger också alltid folk "oj, du måste varit jätteung när du fick henne"... nej, 32 svarar jag då och då blir de verkligen chockade när de inser hur gaaaaammmmal jag är
     

  • Novelli

    När jag säger att jag har en dotter på 26 så tror de gensat att hon är 26 månader gammal... Ingen tror att jag har fler än lille Philip.... He he he...

Svar på tråden Vad har ni fött för reaktioner på att ni är "gamla" föräldrar?