• Fru H

    Erfarenhet av äggallergi som växt bort?

    För de allra flesta barn med äggallergi brukar äggallergin växa bort, och jag har hört att den ofta gör det runt fem års ålder. Min son är 6½ och hans allergi mot ägg har enligt senaste pricktestet inte minskat alls.

    Än har vi såklart inte tappat hoppet. Nu undrar jag vad andra har för erfarenheter av detta.

    När försvann ditt barns allergi mot ägg?


    Det är roligare att skratta
  • Svar på tråden Erfarenhet av äggallergi som växt bort?
  • Sousafon
    mammaknasen skrev 2011-01-05 19:39:22 följande:
    Min äggallergi växte bort innan skolåldern, min sons allergi visar fortfarande inga tecken på att minska. Dessutom har han blivit allergisk mot nötter oxå... Trist. Förresten, är det nån mer med allergiskt barn som skulle vilja hänga på i en ny allergitråd? Jag har försökt starta en innan men fick inte några svar...
    Låter likt min son. Tre och ett halvt, äggallergisk, och på senare tid har vi fått reda på att han också är allergisk mot nötter mm. Jag hänger lite i den "vanliga" allergitråden, men hänger gärna på i en ny också!
  • Lotta83

    Min äggallergi försvann när jag gick i högstadiet. fast då kunde jag fortfarande känna av lite. Mina systers äggallergi har blivit bättre de senaste 3 åren. Hon är 28. Än finns det hopp!

  • Joje

    Min dotter fick ägg- och komjölkproteinallergi konstaterad när hon var 4½ månader. När hon var 1 år var komjölkproteinallergin borta och vid 18 månader var äggallergin i stort sett borta. Hon äter nu vid 2½ båda livsmedlen utan problem, det gick bort fort för henne


    Liam 070417 & Linn 080712
  • Joje
    Joje skrev 2011-01-09 20:34:07 följande:
    Min dotter fick ägg- och komjölkproteinallergi konstaterad när hon var 4½ månader. När hon var 1 år var komjölkproteinallergin borta och vid 18 månader var äggallergin i stort sett borta. Hon äter nu vid 2½ båda livsmedlen utan problem, det gick bort fort för henne
    Kan tillägga att allergierna inte var så allvarliga från början!
    Liam 070417 & Linn 080712
  • Twixie

    Läkaren sade till oss att allergin sällan växer bort före 4 års åldern om den inte vuxit bort första året. Nästa period brukar komma runt 6-7 års åldern, nästa runt 9-10 och "sista" runt tonåren. Detta är alltså vanligaste perioderna när äggallergin växer bort. Det är högre ålder på genomsnittet när äggallergi växer bort än t.ex. mjölk men det är fortfarande i förhållande få som har sin allergi i vuxen ålder av de som har allergi som barn... Läkaren ville inte testa min kusin (numer 14 år, fortfarande allergiker) förrän i dessa åldrar då det är ovanligt att de växer bort mellan. Men hörde senast att de tydligen ändrat riktlinjerna där. Vad det innebär vet jag inte... Detta är alltså de "råd" vi fått vad gäller allergin. Inget som säger att den läkaren har absolut rätt men eftersom han arbetar med barnallergi så hoppas jag att han vet iaf lite vad han pratar om .


    (¯`°?.¸ ღ Mammas älsklingar M & M ღ¸.?°´¯)
  • Yosa

    Twixie: Tack för att du delade med dig! Hoppas verkligen Elins allergi växer bort innan hon når vuxen ålder. Hon blir 6 år nu i mars. Gjorde "hemma-gjort" pricktest för någon månad sedan och det gick inte bra

    Någon här som känner någon som har kvar det i vuxen ålder? Där det fanns redan som barn alltså.

    Tror jag gör lite "reklam" för denna tråd i äggallergitråden så kanske fler delger oss.

  • TinaZ

    Min dotters äggallergi har åtminstone minskat. Visar ej längre på pricktest och hon har genomgårr provokation på barnmottagningen utan ngn akut reaktion. Däremot verkar hon reagera med magproblem......vi har inte velat testa för mycket eftersom det är jobbigt och ger lite diffusa resultat. Hon är nu snart 4,5 år. Lika bra vän o testa senare. Ägg är ändå ganska lätt undvika.
     
    Sonen är snart 2 och visar en rejäl prick på test och hålls därför på äggfri kost tills vidare.

  • Billabong
    mammaknasen skrev 2011-01-05 19:39:22 följande:
    Min äggallergi växte bort innan skolåldern, min sons allergi visar fortfarande inga tecken på att minska. Dessutom har han blivit allergisk mot nötter oxå... Trist. Förresten, är det nån mer med allergiskt barn som skulle vilja hänga på i en ny allergitråd? Jag har försökt starta en innan men fick inte några svar...
    Sousafon skrev 2011-01-09 20:18:22 följande:
    Låter likt min son. Tre och ett halvt, äggallergisk, och på senare tid har vi fått reda på att han också är allergisk mot nötter mm. Jag hänger lite i den "vanliga" allergitråden, men hänger gärna på i en ny också!
    Det finns redan en jättebra äggallergitråd (som Yosa nämnde) som jag hoppas ni vill hoppa in i istället för att starta en ny.
    Här är länken: www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html Välkomna!

    TS: Mitt barn är bara 1,5 år gammalt än. Nytt pricktest till sommaren, får se om allergin minskat då...
  • SanTan

    Min dotter blir 4 nu i februari. Hennes allergi har minskat enligt pricktester men vi provade i julas med en lussekatt penslad med ägg och den reagerade hon på. (Hon reagerar "bara" med nässelutslag och klåda och får hon lite antihistamin när man ser att hon får klåda hjälper det bra, så det kändes "risktfritt" att testa lite)

    Men när hon var mindre reagerade hon både vid kontakt med ägg mot huden och luftburet (då jag stekte pannkakor och hon var i närheten) men detta har försvunnit så nog blir det bättre och bättre, vilket är skönt!!

    Men jag räknar nog tyvärr med att hon kommer få pollen-allergi och pälsdjur istället. Både jag och hennes pappa är allergiska mot detta... Och min dotters läkare sa att dottern ligger "väldigt nära till hands" att få denna allergi. Samtidigt som han trodde att äggallergin skulle växa bort helt!

  • Yosa

    Återkommer i denna tråden efter drygt ett år. Finns ni kvar där ute? Jag tänker främst på trådstartaren och ni andra med lite äldre barn som har sin allergi kvar. Vår elin är nu drygt 7 år och hon har kvar sin allergi. Gjorde rast-test förra veckan som vi väntar på svar ifrån.

  • Yosa
    Min älskade dotter skrev 2012-05-10 19:35:55 följande:
    Jag hade själv svår äggallergi som barn. Jag började kunna äta ägg när jag var ca 9-10 år. 

    Tack för att du delar med dig!! Det ger oss hopp! Hur allergisk var du som liten? Kunde du äta ägg som tex varit i maten/uppvärmt/tillagad såsom tex pannkakor?
  • mammaknasen

    Kul att tråden återuppstått!! Min son är 4,5 år och har kvar sin allergi, enl RAST-test som togs efter jul. Hans värden har inte minskat ngt, snarare ökat... Hur kraftig allergin är vet vi inte eftersom han endast reagerat en gång, då med nässelutslag, klåda och kräkning, då var han 9mån. Han verkar dock tåla luftburet ägg då han varit i kök där bullar penslats med rått ägg, samt kan sitta med vid bordet när andra äter ägg på dagis.

  • Min älskade dotter
    Yosa skrev 2012-05-10 20:25:28 följande:
    Tack för att du delar med dig!! Det ger oss hopp! Hur allergisk var du som liten? Kunde du äta ägg som tex varit i maten/uppvärmt/tillagad såsom tex pannkakor?
    Jag var väldigt allergisk.  Allt uppdagades då jag åt fisk med äggsås hos dagmamman, blev sjukhusvistelse... Jag var allergisk mot både fisk och ägg. Fiskallergin är kvar än idag tyvärr men så glad att äggallergin växte bort. Jag kunde inte äta någonting med ägg i alls, spelade ingen roll om det var tillagat etc..  Jag kunde inte ens knäcka ägg med risk att få det på mig, (knäcka  ägg som ju såg så roligt ut! )
  • miracle maker

    Min dotter som är snart 2,5 år fick sin äggallergi konstaterad när hon var 3 månader, fick nässelutslag efter amning om jag ätit så lite som en äggpenslad kaka. Hon har strax över 30 på RAST och läkaren tror inte att hennes äggallergi kommer växa bort.

    Hon har tidigare reagerat luftburet men det verkar som det blivit bättre nu. Hon har aldrig fått i sig ägg mer än via bröstmjölken och enligt läkaren får vi inte ens ge henne något som kan innehålla spår av ägg.

    Om det är någon som har erfarenhet av så här kraftig äggallergi som vuxit bort så får ni gärna berätta och inge lite hopp!    

  • Yosa

    Hej Yosa är tillbaka och snart är vi inne i 2018. Elin blir 13 nu i mars och har kommit in i pubertet och hennes äggallergi finns fortfarande kvar och är fortsatt hög.

Svar på tråden Erfarenhet av äggallergi som växt bort?