• AngelEye

    Overkligt trött, humörsvängningar och illamående.. Vad gör man?

    Usch, blir tröttare och tröttare för varje dag som går. Sover över tolv timmar på nätterna, men är som en zombie ändå.

    Humörsvängningar från helvetet. Igår ville min sambo och hans vän göra iordning maten till parmiddagen, och jag som är van att laga mat började storlipa när dom insisterade på att göra det själva. Kände mig skitlarvig, men kunde inte göra ett piss åt det.

    Så fort jag ska äta något så mår jag illa efter ett par tuggor och flera timmar efter middagen.
    Det står mig upp i halsen hela tiden. Det jag tyckte var gott igår, spyr jag nästan av att tänka på idag.

    Är jätteglad för det här barnet, men när jag mår så här så undrar jag om det är värt det.
    Vad gör man? Postafen mot illamående hjälper ingenting, blir bara ännu tröttare.
    Äter vitaminer, sover mycket och äter så gott jag kan. Men tröttheten sitter i.

    Hur sjutton håller man gnistan ? Bara vecka 9 än , har jag tuur är det över om 3 veckor. Men om inte?

  • Svar på tråden Overkligt trött, humörsvängningar och illamående.. Vad gör man?
  • citrus

    Det går nog över ska du se, du behöver sova så sov så mkt du kan. Jag blev med supertrött av postafen, för mig funkade seaband som finns på apoteket. Det är band man har över handleden som ska trycka på vissa punkter och mildra illamåendet.

    Grattis till graviditeten

  • AngelEye
    citrus skrev 2011-01-01 23:00:47 följande:
    Det går nog över ska du se, du behöver sova så sov så mkt du kan. Jag blev med supertrött av postafen, för mig funkade seaband som finns på apoteket. Det är band man har över handleden som ska trycka på vissa punkter och mildra illamåendet.

    Grattis till graviditeten
    Tack så jättemycket!

    Jag hoppas det går över. Man vill ju inte sova för mycket heller, det känns som att jag inte gör annat. :(
    Ska köpa seaband på måndag och prova, det lär ju inte skada.

    tack för tipsen! :)
  • citrus
    AngelEye skrev 2011-01-01 23:02:08 följande:
    Tack så jättemycket!

    Jag hoppas det går över. Man vill ju inte sova för mycket heller, det känns som att jag inte gör annat. :(
    Ska köpa seaband på måndag och prova, det lär ju inte skada.

    tack för tipsen! :)
    Lycka till, o du klart du kan sova du ska bära på barnet i 9månader, våra kroppar säger till oss vad vi ska göra behöver vi sova så ska vi sova, jobbigt är det förstås om man har ett jobb man inte kan ta ledigt ifrån när man behöver sova.
  • AngelEye
    citrus skrev 2011-01-01 23:05:29 följande:
    Lycka till, o du klart du kan sova du ska bära på barnet i 9månader, våra kroppar säger till oss vad vi ska göra behöver vi sova så ska vi sova, jobbigt är det förstås om man har ett jobb man inte kan ta ledigt ifrån när man behöver sova.
    Det har jag inte , som tur är känns det nu. Hade inte funnits en chans till att orka arbeta i nuläget. Är helt orkeslös!

    Ska ta en nattmacka och lägga mig nu tror jag. Men tack igen! :)

    Någon som har fler tips så tar jag gärna emot dom.
  • piggelinis

    Jag vet precis hur du känner! Och när man är mitt uppe i det kan man liksom inte tro på att det blir bättre någonsin! :( Kan bara trösta dig med att jag kände exakt som du för bara en dryg vecka sedan. På nyårsafton vände det plötsligt och för första gången på länge hade jag lite energi att göra saker och jag var inte tvungen att sova i timmar efteråt!! Illamåendet har inte försvunnit lika plötsligt, men har gradvis blivit bättre åtminstone.

    För de flesta blir det ju bättre efter v.12 (själv är jag i v.13 nu) och det är bara att hålla tummarna för att det gör det för dig oxå! Förstår din tanke när du undrar om det verkligen är värt det, när man mår piss hela tiden. Och det känns riktigt jobbigt när man vet hur långt man har kvar av graviditeten. Det här är min andra graviditet och jag kan bara säga: JA! Det är värt det! :) (Annars skulle jag såklart inte gjort det igen.) :) Men däremot måste man få lov att gnälla lite när man är gravid, tycker jag, för det är f-n inte lätt! ;) Den där bilden av gravida som går runt och är superlyckliga och svävar på moln hela tiden stämmer iaf inte på mig.,. :p

  • AngelEye
    piggelinis skrev 2011-01-08 12:32:04 följande:
    Jag vet precis hur du känner! Och när man är mitt uppe i det kan man liksom inte tro på att det blir bättre någonsin! :( Kan bara trösta dig med att jag kände exakt som du för bara en dryg vecka sedan. På nyårsafton vände det plötsligt och för första gången på länge hade jag lite energi att göra saker och jag var inte tvungen att sova i timmar efteråt!! Illamåendet har inte försvunnit lika plötsligt, men har gradvis blivit bättre åtminstone.

    För de flesta blir det ju bättre efter v.12 (själv är jag i v.13 nu) och det är bara att hålla tummarna för att det gör det för dig oxå! Förstår din tanke när du undrar om det verkligen är värt det, när man mår piss hela tiden. Och det känns riktigt jobbigt när man vet hur långt man har kvar av graviditeten. Det här är min andra graviditet och jag kan bara säga: JA! Det är värt det! :) (Annars skulle jag såklart inte gjort det igen.) :) Men däremot måste man få lov att gnälla lite när man är gravid, tycker jag, för det är f-n inte lätt! ;) Den där bilden av gravida som går runt och är superlyckliga och svävar på moln hela tiden stämmer iaf inte på mig.,. :p
    Åh, tack för peppningen!
    Jag trodde igår att tröttheten gett med sig, kände mig relativt pigg hela dagen och kunde inte sova förren vid 12 på natten.

    Men när jag vaknade idag så var det omöjligt att gå upp. Vaknade till flera gånger, men somnade bara om igen på två sekunder. Nu har jag precis tvingat mig upp ur sängen och hoppas på att piggna till snart. Blä!

    Illamåendet däremot har blivit bättre. (än så länge) ;P
  • Mumselumsan

    Det kommer säkert gå över, jag var likadan i början i alla mina graviditeter och det gick över. Dock kommer det åter i slutet

    Inte illamåendet alltid men tröttheten. Jag är i vecka 32 och håller på att gå ihjäl av orkeslöshet och trötthet. Men precis som du kan försöka tänka att det snart lättar för dig så förösker jag tänka att man nu ser slutet på graviditeten och därmed försöker hålla huvudet över ytan tack vare det

    Försök vila så mycket du kan och "får". Även om du inte tycker att det känns som det hjälper, att du är lika  trött ändå så får ju ändå din kropp vila.

    juwilo.blogg.se

  • piggelinis
    AngelEye skrev 2011-01-08 12:56:33 följande:
    Åh, tack för peppningen!
    Jag trodde igår att tröttheten gett med sig, kände mig relativt pigg hela dagen och kunde inte sova förren vid 12 på natten.

    Men när jag vaknade idag så var det omöjligt att gå upp. Vaknade till flera gånger, men somnade bara om igen på två sekunder. Nu har jag precis tvingat mig upp ur sängen och hoppas på att piggna till snart. Blä!

    Illamåendet däremot har blivit bättre. (än så länge) ;P
    Förhoppningsvis betyder det att det är på väg att bli bättre... En någorlunda pigg dag är ju ett steg i rätt riktning iaf. Glad
  • pluppfamiljen

    Jag är i vecka 6 och är ett riktigt gravid monster jag med... Jag gråter skriker sover mår illa min man får inte ta i mig och vad han än säger så blir jag ledsen. Men allt detta är tydligen "normalt" Och jag undrar också hur länge man ska må så här och hur det ska gå om man redan börjar bli less. Skäms Får dessutom dåligt samvete när jag gnäller om det.  Jag ville ju bli gravid igen. Men nu när jag äntligen är det så är det inte alls som jag minns det. 


    5 barns mamma
  • piggelinis
    pluppfamiljen skrev 2011-01-17 09:15:19 följande:
    Jag är i vecka 6 och är ett riktigt gravid monster jag med... Jag gråter skriker sover mår illa min man får inte ta i mig och vad han än säger så blir jag ledsen. Men allt detta är tydligen "normalt" Och jag undrar också hur länge man ska må så här och hur det ska gå om man redan börjar bli less. Skäms Får dessutom dåligt samvete när jag gnäller om det.  Jag ville ju bli gravid igen. Men nu när jag äntligen är det så är det inte alls som jag minns det. 
    Jag kände precis likadant! Jag kunde inte alls minnas att jag mådde såååå dåligt förra gången! Kan iaf glädja dig med att jag nu är i v.15 och jag mår super! Känner mig hur pigg som helst! Glad Hoppas du oxå piggnar till snart.
  • mum27

    Ska inte skrämma upp dej. Jag mår så där än fast jag är i v 16. Iof väntar jag tvillingar tror jag har en bidragande orsak. Har aldrig varit så här slut och trött då jag varit gravid förr.
    Enda positiva är att jag inte kommer att gå upp 36 kg .
    Vanligtvis mår man ju bättre efter v 12 då moderkakan sköter hormonproduktionen 

  • AngelEye
    fivekids skrev 2011-01-27 08:29:32 följande:
    Ska inte skrämma upp dej. Jag mår så där än fast jag är i v 16. Iof väntar jag tvillingar tror jag har en bidragande orsak. Har aldrig varit så här slut och trött då jag varit gravid förr.
    Enda positiva är att jag inte kommer att gå upp 36 kg .
    Vanligtvis mår man ju bättre efter v 12 då moderkakan sköter hormonproduktionen 
    Det mesta har blivit bättre, men tröttheten sitter i än. Går in i vecka 12 imorgon då jag blev tillbakaflyttad en vecka efter ultraljud.

    Hoppas verkligen att tröttheten också släpper snart!
  • Ollibolli

    Åh TS, jag vet precis hur det känns. Kände likadant som du mellan v 7-12 ungefär. Fruktansvärt illamående, samt den förlamande tröttheten och huvudvärken som kom på eftermiddagarna. Minns att jag satt och grät efter jobbet varje dag för jag var livrädd att jag skulle behöva må så där i 9 månader! Förbannade alla mammatidningar med fräscha gravida kvinnor på omslagen. Men sen, över en natt, så bara vände det! Helt plötsligt mådde jag fantastiskt, både psykiskt och fysiskt! :) Så försök att hålla ut....det går över, för de allra flesta!
    För mig hjälpte det något att äta clementiner, apelsin, annan "sur" mat, knäckebröd samt intefärate!  

  • Suplupp

    Jag kände som du i början av denna graviditet som jag "genomlider" just nu :P
    Jag kunde inte äta samma sak två gånger, jag var trött konstant och inte direkt ett roligt umgänge för mig själv eller min partner och sedan kände jag mig avskyvärt obekväm i min kropp, tyckte allt luktade illa inklusive mig själv!
    Men det gick över ungefär runt vecka 14 för mig, ta det bara lugnt och försök andas genom allt..ingen kan garantera att det kommer bli bättre men oddsen är för dig och det kommer säkert jämna ut sig så fort kroppen har vant sig lite mer vid att vara gravid :)

  • lotusmamman

    Jag kände också precis likadant. Helt galet trött! Men lyssna på kroppen, du behöver sova och vila nu. Strunta i vad andra ska tycka och tänka. Och försök att inte tänka "tänk om illamåendet inte går över". Ta en dag i taget. För mig fungerade det att äta små små portioner och mycket lätt mat. Typ mycket soppor, flytande föda, smotthies etc.

    Ha det gott!


    Vill du bli ambassadör hos lotusmamma? www.lotusmamma.se/blogg
Svar på tråden Overkligt trött, humörsvängningar och illamående.. Vad gör man?