• satakatse

    Försent för barn?

    När är de typ försent för att skaffa sig barn?

    Jag har mina två vilka blir 10 till våren, och inte egentligen jättesygen.. Men undrar ändå!


  • Svar på tråden Försent för barn?
  • sahara sahara

    Tja, det är väl försent att få barn naturligt när man har slutat ägglossa. För att få hjälp tror jag att man ska vara under 42, men det kanske skiljer sig mellan olika landsting.


    Do something scary - the payoff is awesome!
  • satakatse
    sahara sahara skrev 2011-02-17 12:58:44 följande:
    Tja, det är väl försent att få barn naturligt när man har slutat ägglossa. För att få hjälp tror jag att man ska vara under 42, men det kanske skiljer sig mellan olika landsting.
    Oj, så pass sent ändå?? Undra hur folk orkar.... typ 53 när barnet är 10 år... (fast mina barns pappa är gammal o han orkar men vete fan om jag skulle orka Tungan ute)
  • Stora Havet

    I Danmark är gränsen 45 år för att få hjälp. Men håller med om att försent är det väl när ägglossning slutat.

    Om man orkar eller ej beror väl på egen inställning, vilket barn man får, omständigheter runtomkring, vilken ork man har.

  • izzi

    Menar du fysiskt så är det ju när kvinnan inte längre har ägglossning. Hur gamla är ni då?

  • m1nn13
    satakatse skrev 2011-02-17 13:10:37 följande:
    Oj, så pass sent ändå?? Undra hur folk orkar.... typ 53 när barnet är 10 år... (fast mina barns pappa är gammal o han orkar men vete fan om jag skulle orka Tungan ute)
    vadå hur folk orkar? hur menar du då? Jag är nyfiken.
  • annika5064

    Tja, vet inte riktigt hur du menar; ofta är det väl så, att kvinnor (och män) som får barn sent, har kämpat riktigt ordentligt för att välsignas med ett barn och jag lovar, att lyckas man äntligen få ett barn vid ngt högre ålder än "normalt" så orkar man hur mycket som helst för det barnets skull!


  • hervor

    Du avgör själv när det är för sent. Efter 40 blir det allt svårare och efter 45 kan det vara omöjligt utan hjälp. MEN, tänk också på att kvinnor har fött barn till 45-50 i alla tider. Det kan tyckas "gammalt", men det var ganska vanligt förr när det inte fanns preventivmedel.

    Så det här med att man skulle vara "för gammal" för barn efter 40, är alltså ett ganska modernt påfund. Många "yngre" föräldrar som ojar sig över äldre, verkar inte veta om detta, men så är det

    Dock är det ju så att ju äldre man blir, desto lägre fertilitet och förr eller senare säger kroppen stopp. Men förutom det, finns ingen gräns. DU avgör  

  • Runa

    Det är väl delvis en social fråga också, vad man uppfattar som försent.

    Jag har en vän som hade bestämt sig för att det var för sent, det blev inga barn innan han fyllde 30 så då var det ju helt enkelt kört. Alla i hans hemby han haft omkring sig under uppväxten fick barn i tidiga 20-årsåldern. Nu är han 35 och hans jämnåriga tjejkompisar på nya bostadsorten börjar få barn, de flesta av männen är inte där än. Det blev lite av en ögonöppnare för honom, kanske är det inte så sent ändå? Om även de kvinnor som är ett par år äldre än honom får första barnet nu med i många fall ännu äldre män?

    Så länge man rent fysiskt kan få barn finns det ju ingen som hindrar en. Det kluriga är ju att man inte kan veta om man kommer att ha stora svårigheter att bli gravid redan som ung eller om man kommer att höra till dem som fortfarande har ägglossning efter 50.

  • Anette 275

    Vad jämför man med att orken med barn är begränad, vem sätter upp dom målen? Jag hoppas att det är kvinnan och mannen samt hur dom lever som gör detta att skaffa barn, inte en siffra på ålder eller att omgivningen tycker...Jag är 51 år och har nu en 20 månaders baby samt barn i 25, 10, 9, 6-åsålder detta fungerar helt fullt ut. Vad Är Problemet????

  • kort kjol
    Anette 275 skrev 2011-10-29 02:04:17 följande:
    Vad jämför man med att orken med barn är begränad, vem sätter upp dom målen? Jag hoppas att det är kvinnan och mannen samt hur dom lever som gör detta att skaffa barn, inte en siffra på ålder eller att omgivningen tycker...Jag är 51 år och har nu en 20 månaders baby samt barn i 25, 10, 9, 6-åsålder detta fungerar helt fullt ut. Vad Är Problemet????
    När ungen är tonåring kommer du vara nästan pensionär.. kanske inte så kul
  • Miss P71

    Tycker att man sj avgör hur gammal man ska vara när man skaffar barn..dt e upp till var o en..kan finnas saker som gjort att man inte kunnat skaffa barn förrän man e i 40 års ålder el äldre...

  • Ellaria
    kort kjol skrev 2011-11-05 15:36:10 följande:
    När ungen är tonåring kommer du vara nästan pensionär.. kanske inte så kul
    Jodå, det är skitkul! Jag är iofs 22 nu men var 19 när pappa gick i pension och det är jättetrevligt att inte ha föräldrar som jobbar hela tiden när de gjort det under hela min uppväxt. Helt plötsligt kan vi umgås hela dagarna istället :)
    Every bruise is a lesson and each lesson makes us better
  • Bellini2
    kort kjol skrev 2011-11-05 15:36:10 följande:
    När ungen är tonåring kommer du vara nästan pensionär.. kanske inte så kul

    Skulle du säga om så om en äldre pappa också eller är han bara viril och härlig?
  • Miss P71
    Bellini2 skrev 2011-11-09 09:34:49 följande:

    Skulle du säga om så om en äldre pappa också eller är han bara viril och härlig?
  • oceanney
    Anette 275 skrev 2011-10-29 02:04:17 följande:
    Vad jämför man med att orken med barn är begränad, vem sätter upp dom målen? Jag hoppas att det är kvinnan och mannen samt hur dom lever som gör detta att skaffa barn, inte en siffra på ålder eller att omgivningen tycker...Jag är 51 år och har nu en 20 månaders baby samt barn i 25, 10, 9, 6-åsålder detta fungerar helt fullt ut. Vad Är Problemet????
    Coolt! Egna ägg eller ÄD?
  • Toufik
    Anette 275 skrev 2011-10-29 02:04:17 följande:
    Vad jämför man med att orken med barn är begränad, vem sätter upp dom målen? Jag hoppas att det är kvinnan och mannen samt hur dom lever som gör detta att skaffa barn, inte en siffra på ålder eller att omgivningen tycker...Jag är 51 år och har nu en 20 månaders baby samt barn i 25, 10, 9, 6-åsålder detta fungerar helt fullt ut. Vad Är Problemet????
    Waow.Du är en praktfull exemplar på en riktig urkvinna..Du ger hopp och vägledning .
    Jag är kille (50 år)..jag har en charmtroll på 4 månader som kom för hålla sällskap till 5 åringen.Det är klart att det är inte samma vilkor för grabbar och tjejer..Men det känns bra för mig..Man är självklart alltid orolig för olika saker..men det hör till livet.
Svar på tråden Försent för barn?