• the W family

    närståendeadoption..

    Hej där!

    Då har vi kommit en bit i processen att även få bli två föräldrar på papper.

    Min fru (som ska adoptera) har skickat in alla handlingar o ett personligt brev till Tingsrätten, samt att jag har skrivit att jag "godkänner" o vill att hon ska adoptera W.

    Idag får vi tillbaka att vi måste komplettera med följande uppgifter:

    - en redogörelse för varför det är bäst för barnet att adoptionen äger rum. Det måste finnas en särskild anledning.

    - Ni ska exempelvis redogöra för omständigheter kring er realation till barnet och barnets mor samt på vilket sätt ni varit/ämnar bli en fortsatt del av barnets liv.

    Det står helt still i huvet o jag fattar inte alls.. vadå omständigheter kring relationen till mig o barnet?

    Snälla ni som gått igenom denna process, hjälp oss!

  • Svar på tråden närståendeadoption..
  • sweetlina
    smultronbål skrev 2011-09-13 09:06:56 följande:
    Vill bara säga att jag är mycket imponerad över vår kommun och deras hantering av processen. Den tog 9v mitt i semestertider. Handläggaren bad verkligen om ursäkt för att det skulle ta så lång tid innan nämnden sammanträdde. Ett möte på hennes kontor och ett hembesök och hennes anteckningar till nämnden gjordes på en vecka. Resterande tid var väntan på sammanträde, när väl det var gjort så tog tingsrätten ca en vecka på sig.

    Men FK, ojoj. Jag ringde dit idag för att tala om att vi inte ska ha underhållsstöd längre, då Valter har två vårdnadshavare. Handläggaren förstod son har nu två jur ingenting. Vem ska ha underhållsstödet då? Din fru? Har hon betalat underhållsstöd? Nej, vår son har två juridiska föräldrar nu och ingen ska ha underhållsstöd. Var bor sonen då? Med oss båda! Jahaa, okej, nu förstår jag.
    Ojoj... tillslut föll poletten ner.

    Men oj va snabbt, härligt att de kan ta så kort tid oxå hihi, ska bli spännande att se hur fort våran går denna gång lr sakta*S*, sist tog det 5månader alltsom allt.

    haha vilken smart handläggare på FK:)  
  • Gaytjej
    smultronbål skrev 2011-09-13 09:06:56 följande:
    Vill bara säga att jag är mycket imponerad över vår kommun och deras hantering av processen. Den tog 9v mitt i semestertider. .
    9 veckor! Då skulle ni ju rent av kunna få ut nästan hela jämnställdhestbonusen, ifall ni delar lika på dagaran =)

    Men så himla skönt.  Det tog 9 månader för oss, och jag var så orolig att ngt skulle hända mig (typ trilla av hästen och bryta nacken) så att A hade blivit juridiskt f-lös och H hade fått en massa trassel :(
    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • sweetlina
    Gaytjej skrev 2011-09-14 22:23:15 följande:
    9 veckor! Då skulle ni ju rent av kunna få ut nästan hela jämnställdhestbonusen, ifall ni delar lika på dagaran =)

    Men så himla skönt.  Det tog 9 månader för oss, och jag var så orolig att ngt skulle hända mig (typ trilla av hästen och bryta nacken) så att A hade blivit juridiskt f-lös och H hade fått en massa trassel :(

    Ja för alltid ska man tänka sig det värsta tänkbara, de gjorde ja oxå:)
  • Apolline

    Grattis till er Smultronbål! Skönt att ha det avklarat. Men faderskapsutredningen var redan nedlagd? Jag har precis kontaktat familjerätten för att få träffa en handläggare innan tvillingarna kommer. Vi har ju flyttat, men hoppas det kommer gå snabbt nu eftersom vi redan har ett gemensamt barn. Och jag är rätt säker på att vi inte är det första fallet i den här kommunen. Men mycket verkar handla om vilken person som får ens ärende...

  • sweetlina
    Apolline skrev 2011-09-15 12:09:49 följande:
    Grattis till er Smultronbål! Skönt att ha det avklarat. Men faderskapsutredningen var redan nedlagd? Jag har precis kontaktat familjerätten för att få träffa en handläggare innan tvillingarna kommer. Vi har ju flyttat, men hoppas det kommer gå snabbt nu eftersom vi redan har ett gemensamt barn. Och jag är rätt säker på att vi inte är det första fallet i den här kommunen. Men mycket verkar handla om vilken person som får ens ärende...

    Ja visst känns det så, vi valde att ha samma kvinna på familjerätten denna gång så jag hoppas att det går lite fortare, vi håller me på med faderskapsutredningen nu innan, såd en är klar innan barnet föds så frun kan skicka in sin ansökan så fort som möjligt sedan
  • smultronbål

    Apoliine: Tack, vi har ju varit lite sega med processen. Men Valter och jag har ju hunnit med att bli svenska medborgare också! :)
    Ja, faderskapsutredningen var nedlagd sedan länge. Den lyckades vi faktiskt ordna när Valter var nyfödd. Det tog inte ens en månad, kanske så lite som 2 veckor, men jag minns faktiskt inte riktigt. Överlag av vi mycket nöjda med bemötandet och handläggningstiden.
    Det kommer säkert att gå snabbare om inte åtminstone smidigare och inga knasiga förfrågningar om läkarintyg.

  • smultronbål

    Apolline: Ja, han går faktiskt sedan en vecka innan ettårsdagen. Han har ju varit så feg och inte vågat innan. Men när han väl började gå själv kunde han direkt. Otroligt hur det kan vara.

  • bögfamiljen

    Miranda 2 årig dotter tog det ca 12 veckor, hade inga större problem visst va väl lite frågor runt att en MAMMA som dessutom är den adopterade förälderns syster lämnar över sitt barn till pappan och hennes bror. Det är ju inte lagligt med surrogat i sverige men vi hade inga problem med det med Sonny tog det 3 veckor samma handläggare och var inga problem alls.

  • puma1982

    Så trött och ledsen.. vi fick svar på vår ansökan idag. Den avslogs.. Så här ser vår resa ut i korta drag:

    2 december 2005: träffades jag och min nuvarande fru, jag var tillsammans med en kille och vi hade ett öppet förhållande.

    Det tog slut i augusti 2006, två veckor senare insåg vi att jag var med barn och vi hade då 50 mil mellan oss. Jag och min fru dejtade vid det här laget och vi har sedan 2005 vetat att det blir vi, som det nu är.

    Det var rätt lätt att bestämma sig för att vi ville behålla barnet och leva tillsammans, tyvärr så ville ej pappan ha barnet. Bråk och advokater blev inkopplade, men resultatet är att idag har vi, alla vuxna = jag, min fru, barnets pappa och hans fru, en bra relation. Sporadisk kontakt sedan dottern föddes, 2 gånger i år, sammanlagt 7 gånger på snart 5 år. Vi var där en vecka i somras och de sov här förra helgen, de och deras 1-åring.

    På hemmafronten här hos oss, där jag min fru och våra två döttrar, lillasyster i familjen är IVF och snart 2 år, lever tillsammans och vi har så gjort sen stora tösen låg i min mage från dagen då jag kissade på stickan. Vi har varit gifta i 2,4 år.

    Vi startade en närståendeadoption i slutet av sommaren och allt har gått bra, känns skit att behöva ha hem familjerätten på hembesök, men men.. Familjerätten och socialnämnden, vi vuxna och alla släktingar på båda håll + tösernas förskola anser att stora tjejens bästa skulle vara om min fru adopterade henne, så hon blir min frus barn även lagligt. Men TINGSRÄTTEN ansåg annat = vi har känt varandra för kort tid, tösen har sporadisk kontakt med sin far och att hon endats är 4 år och därför inte kan uttrycka egen vilja.

    Undrar hur fan de tänker?? Att vi skulle kännt varandra förhållandevis kort tid! Förhållandevis till vad? Skulle det varit bättre om de ej haft kontakt? Då hade pappan inte sett att det var för hennes bästa att vi gör detta och förmodligen inte ens gått med på det! Min fru har ju för fan varit med sedan ungen låg i magen, varit med PÅ ALLT och vi vill alla vuxna runt henne få igenom det här, vi kör ju inte över pappan, hans idé från början til och med, för att trygga hennes juridiska rätt för sjutton. Om något händer mig då? Man kan ju aldirg vara säker på att den som då skall bestämma anser att hon skall få vara kvar hos min fru, HENNES MAMMA!! det kan ju hända att hon hamnar hos sin far trots att denne inte heller vill det, han anser också att hennes plats är hos min fru!! Fast hon är välkommen hos dem, alltid, både hon och lillasyster här hemma hos oss, som när de skall gå gymnasiet osv..

    Är så jävla ledsen.. så kränkt av så mycket. Trots en bra utredare från familjerätten så kändes den biten skit jobbig. Fan hon har ju bott hos oss ända sen magtiden, vi har setts som kapabla att få göra IVF och ta hand om lillasyster utan hemutrdening. Men lika där så var jag fan i mej tvungen att skriva på papper fast vivar gifta!

    HATAR SVENSKA JÄVLA SKIT SYSTEM!!!! Svårt på FK hard e också då de skall informera om hur dte skulle vara då vi skulle vara hemma med ett barn var. Jag skulle vara hemma med lillasyster och fru med storasyster, men inte fick hond et heller - hon har en pappa som ska ta dagarna.. IDIOTER!!

    *tårar och åter tårar* jävla skit och långt blev dte här också.. tack om du orkade läsa hela vägen ner hit..


    * T-L -07, L -10 *
  • sahara sahara

    Men för helvete, ofk!!! Vad sysslar de med? Det är väl klart att de inte bara kan klubba igenom adoptioner hur som helst, men ni är överens allihop, och har socialnämnden på er sida. Det här är ju helt sanslöst! Det måste gå att överklaga.

    Har ni kontaktat er utredare hos socialen? Vad säger hen i så fall?


    Do something scary - the payoff is awesome!
  • puma1982
    sahara sahara skrev 2011-11-29 18:32:06 följande:
    Men för helvete, ofk!!! Vad sysslar de med? Det är väl klart att de inte bara kan klubba igenom adoptioner hur som helst, men ni är överens allihop, och har socialnämnden på er sida. Det här är ju helt sanslöst! Det måste gå att överklaga.

    Har ni kontaktat er utredare hos socialen? Vad säger hen i så fall?
    Så är det ju absolut, att göra en adoption när det finns närvarande vuxna som barnet har en relation till, det inte att "bara" klubba igenom. Känns som att de typ inte hade lust att bifalla i vår sak.

    Har pratat med en arg och upprörd pappa till tösen våran, han vill verkligen det här med - för hennes skull!! Skönt att höra det för han visar inte alltid att han bryr sig om henne.

    Jo då, det går att överklaga, skall vara inne hos Tingsrätten senast 20e december så skickar de vidare till Hovrätten, Nedre Norrland, för vidare beslut. Mer än så fick jag inte svar på när jag ringde för att få svar på varför det inte gick igenom.

    Skälet stod och fick läsa igen för att fatta att de inte var ett skämt - vi har varit ihop (ihop reagerade jag på, kass svenska för att vara på så hög nivå) kort tid - "bara" 5,5 år, tösen är för liten för att uttrycka egen vilja och hon har viss kontakt med sin far, om än oregelbunden och begränsad.

    *så psykiskt trött..*
    * T-L -07, L -10 *
  • Gaytjej

    Have mercy ofk11! Jag förstår att ni är arga och förtvivlade :(

    Undrar om tingsrätten öht har reflekterat över vad som skulle hända ifall du avled?! Och då tänker jag inte bara på det faktum att barnet och mamman (och systern) skulle riskera att förlora varandra, utan också på det här med arvsrätt. Föräldern utan juridisk rätt till barnet samt övriga ev syskon riskerar ju även att förlora sitt boende då han/hon kanske inte har råd att bo kvar när barnet/dess ekonomiska förmyndare förvaltar en viss del av det fd gemensamma boendet.

    Men det måste väl finnas andra sådana här fall i Sverige? I alla fall med heteropar - och man får väl i alla fall verkligen hoppas att det faktum att ni råkar vara ett samkönat par inte spelat någon roll!

    Hoppas er överklagan ger er rätt!


    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • bögfamiljen

    Det här e ju fan sjukt.. Verkar vara lättare om en bioMAMMA går med på adoption alltså?  Vi har varit ihop i 4 år det var inte ens snack om att vi hade varit ihop för kort tid.

    Hoppas verkligen det löser sig för er...

  • puma1982

    Idag kom papper från vår advokat. Vårt ärende tas upp i Hovrätten!! De går med på vår överklagan och vi hoppas på att adoptionen går igenom och kanske också banar väg för andra som har liknande situation. Det är ju som vi förstått inte alla överklaganden som går upp i Hovrätten *nervös som f*n*

  • Gaytjej
    ofk11 skrev 2012-03-14 09:53:58 följande:
    Idag kom papper från vår advokat. Vårt ärende tas upp i Hovrätten!! De går med på vår överklagan och vi hoppas på att adoptionen går igenom och kanske också banar väg för andra som har liknande situation. Det är ju som vi förstått inte alla överklaganden som går upp i Hovrätten *nervös som f*n*
    Men å så bra att ärendet tas upp! Håller alla tummar o tår för att det går igenom också, och att ingen ska behöva uppleva det ni fått uppleva och riskerat att få uppleva.

    Men nog borde detta ha hänt förhållandevis många heteroföräldrar vid det här laget? Är ju många som byter partner och visst måste det finnas fall där alla tre sedan är överens om att det den senast tillkomna är en  mer lämplig juridisk förälder än den biologiska?!

    Snälla håll oss uppdaterade!
    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • puma1982
    Gaytjej skrev 2012-03-14 11:15:48 följande:
    Men å så bra att ärendet tas upp! Håller alla tummar o tår för att det går igenom också, och att ingen ska behöva uppleva det ni fått uppleva och riskerat att få uppleva.

    Men nog borde detta ha hänt förhållandevis många heteroföräldrar vid det här laget? Är ju många som byter partner och visst måste det finnas fall där alla tre sedan är överens om att det den senast tillkomna är en  mer lämplig juridisk förälder än den biologiska?!

    Snälla håll oss uppdaterade!
    Usch så nervös jag är över det här!! Blev så verkligt när vi faktiskt får överklaga. Håller er uppdaterad och just nu väntar vi på datum, som verkar kunna ta ett tag. Tyvärr :/

    Ska tillägga att jag för skrev som puma82, om du kanske kommer ihåg det. Vår lilla är nu 2 år, via IVF och vi ska försöka oss på syskon här i mars/april. Om sjukvården får fingrarna ur och fattar att vi vet att de inte finansierar syskonförsök.. (OT i tråden, jag vet :))
    T-L -07, L -10
  • puma1982

    gjort signatur ändring från ofk11 till puma1982. (var aktiv som puma82 för några år sedan) OT i tråden.

    Fortfarande inte något datum för när överklagan går upp i rätten.. *nervös!!*

  • Donorlife

    Bump! Blev det något av er överklagan?

    Jag är donator till en blivande liten, och kommer vara fortsatt vän till mammorna. Blir lite orolig när jag läser om er fruktansvärt absurda situation...

Svar på tråden närståendeadoption..