• nian74

    när måste din 14åring komma hem?

    Hur länge får din 14-åring vara ute på vardagar och helger.
    Är det en son eller dotter?
    Hur gör ni på lov?

    Tack för svar. 

  • Svar på tråden när måste din 14åring komma hem?
  • Cicci15

    Min 14-åriga dotter får vara ute till kl. 21 på vardagar, på fredag o lördag till kl.22 . Hon klagar över att tio är för tidigt, att hon är den som går först hem av alla kompisar, men tycks ändå finna sej i det.
    På loven får hon var ute till kl. 22. Aldrig senare än så.
    Om det är fest eller ngt speciellt så får hon såklart "dispans" med vilkoret att vi hämtar henne, annars vill hon inte att vi ska hämta henne.

    hör gärna av dej hur ni gör, det kan vara bra att ha lite referensramar och höra hur andra gör

  • tuzzla

    Vår 14-åriga son (fyller 15 i år) ska vara hemma 22 på vardagar. Ca 23 på helger, men det beror på var han är och vad dom gör... 
    Är dom bara ute och "hänger" är det 23. Är dom hemma hos någon och gör ngt vettigt kan vi sträcka på tiden till 00 och kanske till och med 01 - under  förutsättning att vi också tänkt sitta uppe länge!

    På lov gäller samma tider som på helger. 


  • mandelblomma

    sonen är 15 år och vi har väl ingen bestämd tid, inte heller hans styvsyster ( oxå 15 år) har det. Men de sköter sig, sköter skolan, sonen är mest hemma ändå, mycket daor och spel...så  de få gånger han är typ på bio elelr annat så litar jag på att han själv kan se när det är ok att komma...ska tillägga att han nog aldrig kommit efter 23.00 ändå ;)
    Bonusdottern är inte heller sås en, men kan nog komma hem från kompisar på vardagar i bland 21-22...vi bor dock lite utanför stan med bussar som itne går så himla ofta så där finns en förklaring att det i bland blir senare än man kanske tänkt.

  • titti1

    min dotter (blir 14 i juli)  ska vara hemma 21.30 på vardagar o 23 på fred o lörd.hon är väldigt mogen för sin ålder,alltså i sitt sätt,,,,men jag är noga med o få veta med vem o vart hon är nånstans.

  • Kleerup

    Hej!
    Usch vad stränga vi verkar va jämf med er... Har en 15 årig pojke som skall vara hemma 20:00 på vardagar, 22:00 på helgen och 22:00 på lov. Självklart får han också "dispens" vid spec. tillfällen. Lite gnissel i bland men det är de här tiderna som gäller och inte en minut senare.  

  • mamma 0

    Hej !
    Har en son snart 15 till sommare. skoldagar skall han vara hemma 21.15. helger hemma kl 23.00. undantag när han tränar på vardagar då kan han komma senare hem.men han klagar ändå.

  • fenulix
    nian74 skrev 2011-02-28 19:12:36 följande:
    Hur länge får din 14-åring vara ute på vardagar och helger.
    Är det en son eller dotter?
    Hur gör ni på lov?

    Tack för svar. 
    Jag är 14 år och tjej. Jag är aldrig ute på vardagar eller helger eller lov.
     
  • KinkyE

    När jag var 14 fick jag vara ute så länge jag kände för det, jag klagade aldrig, mina vänner fick också det. Men vi var väl såpass mogna att vi förstod att man inte är ute till klockan tolv en vardag om man har skola dagen efter

  • stollebolle

    min 14-åriga grabb ska vara hemma 20:30 på vardagar och helger/lov 22:00 fast vardagar bruakr han ej vara ute på kvällen ändå..

  • Mae

    När sonen var 14 försökte jag hålla på tiden 21 på vardagar och 22 helger
    Kunde bli bråkigt, då jag ville ha honom hemma till middagen vid 19-tiden
    Vissa gånger fick han vara ute senare, men på villkor att jag eller annan förälder/vuxen hämtade & skjutsade hem.
    Det ÄR svårt och hårt och känns skit, men jag tror det är viktigt att vi vuxna försöker vara bestämda och vägledande (lättare skrivet än gjort, dock!).
    Tror egentligen inte att själva tiden är det viktiga, utan öppenheten, förtroende och ömsesidig respekt samt koll på hur mycket sömn ungdomen behöver.

  • anoonymmm

    15 åriga (Kan lägga till att hon fyller 16 i slutet av December) dottern ska vara hemma 23 på vardagar och 03 helger.
    Dock sover hon nästan aldrig hemma på helger.
    För våran 13 åriga dotter gäller 22 vardagar och 00 helger, hon är oftast inte ute till midnatt på helger.

  • lila hibiskus

    Min son är 14 år. För honom gäller 22:00 på vardagar och 0:00 på helger. 

  • mammis96

    Min dotter är femton år. Tiden brukar jag sätta efter att jag vet vart hon ska osv. Tex om det är fest så brukar tiden ligga på ett, halv två.

  • Mamma till 5 underbara barn

    Min 14 åriga som har inga tider då han inte vill ränna ute på kvällar/helger om han e ute e han alltid hemma senast 21.00,men de är ingen tid jag sakt han ska vara hemma ,vi har inte behövt ta den diskutionen än iaf!

  • Heisan

    Har inga speciella tider till min 14-åriga dotter, har inte behövts ännu. Så länge hon kommer upp på morgonen o sköter skolan så fixar hon med tider själv.  Bara jag vet vart hon är o med vilka..


    När du tittar på himlen vad ser du då? Stjärnorna eller universum?
  • GustafM

    Min 15åriga grabb skall vara hemma senast 22:00 vardagar, fredag och lördag har han ingen tid. Är däremot väldigt noga med att han måste höra av sig om han inte kommer till middag eller om han kommer hem sent. Försöker generellt ge honom så mycket "frihet under ansvar" som han klarar av, så länge han sköter skola, läxor etc.

Svar på tråden när måste din 14åring komma hem?