• chockgravid

    Lite frågor om era djur!

    Vad har ni för djur?
    Raser?
    Andvändnings område?
    Vilka foder använder ni?
    Vad är viktigast för er att ett foder ska inehålla?

    Tack på för hand!

  • Svar på tråden Lite frågor om era djur!
  • iii

    Jag har två katter, en huskatt och en perser.
    Jag använder royal canin persian till båda katterna, främst för att foderbitarna är speciellt utformade för att underlätta när persern äter. Perserkatter rullar upp torrfodret med undersidan av tungan, så det blir svårare för dom att äta vanliga foderbitar.

    Jag har även en labrador. Han är 7år nu och har lite problem med lederna så han används bara till sällskap numera. Han äter Standard Milt. Det viktigaste för mig är att ha ett rent foder med så få tillsatser som möjligt eftersom han har foderallergi.

  • MattiasFru

    Har tre katter, en siames/blue russian och två bondisar. Vi har royal canin steriliserad till dom alla tre, och det viktiga är väl för oss att man inte köper maten på typ Ica utan på en mer specificerad affär där dom vet vad dom säljer. Och såklart att katterna äter av det och inte blir dåliga i magen eller får problem med pälsen och liknande. Alla tre måste ju gilla det också. Vi provade in ett annat foder som skulle vara bättre men då åt inte ena katten det, så då var det bara att köpa samma gamla vanliga igen

    och vi har dom bara som sällskap  

  • chockgravid
    Vad har ni för djur?
    3 hundar och två katter

    Raser?
    2 st Amerikansk bulldogar och en Mastino Napoletano. katterna är av rasen Somali!

    Andvändnings område?
    Ambullarna tränar jag lydnad, spår, skydd och har börjat lite smått med pulling. Mastinon ställer jag ut
    och hoppas att jag ska kunna hitta någon lämplig tik till han i sommar.
    Katterna ställer jag också ut och hoppas att jag ska kunna någon gång i framtiden kunna avla på dem. Men de beror ju självklart på om de kommer att gå bra på utställningarna och att de grå igenom alla tester helt u.a!

    Vilka foder använder ni?
    Till ambullarna beror de på vilken tid på året de är och hur mycket vi tränar. Men antingen äter dem: Royal Energy 4300 när de presterar hårt och när vi tar de mer lungt går de på: Royal Maxi adult 26.
    Mastinon äter hela året runt: Royal Giant Adult 28 vi blev över lyckliga när vi äntligen hittade ett foder som han älskar och inte skiter så mycket av.
    Katterna får Royal Exigent 33 och blötfoder Royal Instinctive 12.

    Vad är viktigast för er att ett foder ska inehålla?
    För oss är det väldigt viktigt att fodret innehåller mycket protein medn så lite tillsattsämnen som möjligt.
  • Tigra79

    Vi har en huskatt som till största del består av perser (ser ut som en perser och beter sig som en) och vi ger henne Olivers lamb & duck torrfoder. Efter att ha läst på en hel del om foder, kändes det som ett av dom bättre alternativen vad det gäller bla köttinnehåll. Hon har dessutom haft magproblem förr och detta fungerar bra och hon gillar det, vilket såklart är viktigt.


  • nathali3

    Har två hundar,en Chinese Crested Powder Puff tik, snart två år och en Bichon Havanais hane på fyra månader.
    Tiken äter Taste Of The Wild (mycket kött i och det enda som duger åt prinsessan!) och hanen äter än så länge Royal Canin valpfoder.
    Tiken är endast till sällskap, hanen är tänkt till utställning, avel och ev. agillity.
    Jag tycker att det är viktigt att fodret innehåller så lite tillsatser som möjligt och innehåller mycket kött + smakar mycket

  • MammaTillDomFinaste
    Vad har ni för djur?
    3 hundar
    1 katt
    fiskar

    Raser?
    Hundarna är 2 chinese Crested å en whippet. (en tik, 2 hanar)
    katten är en sibirisk katt. (hane)

    Andvändnings område?
    Oj. Sällskap är ju alla mina djur. sen så får dom motion varje dag, minst 1,5 timme normalt sett, oftast lös i skogen efter vägar och stigar, även cykelträning.
    Aktiviering i form av spår å agility å lite annat minst 1 gång i veckan normalt sett. Sen även godis sök på gräsmattan och såna saker.

    Katten är för sällskap, han gosas de med, han går ute, sen leker vi med leksaker och gömmer godis i aktivietsboll åt honom.

    Vilka foder använder ni?
    Hundarna äter ett färskfoder som heter fodax. Katten äter Mjau torrfoder, lite kött, jagar ute och så lite blötfoder av olika märken.

    Vad är viktigast för er att ett foder ska inehålla?
    Det djuret behöver hahaha. det blir för omfattande annars. Alla vitaminer å mineraler, sen ör de ju olika om djuret har någon sjukdom (tarmar, tänder ex) fett och allt. Det ska täcka upp näringsbehovet helt enkelt, inte bara vara utspätt med "skräp" så dom bara bajsar enorma mängder. 
  • heartgreanade87

    1.spindel
    2.fågelspindel
    3.``sällskaps djur´´
    4.kakerlackor
    5.näring som djuret mår bra av

  • Rainbow brite
    Vad har ni för djur?

    Svar: Getter, Grisar, Kaniner, Hund, Katt

    Raser?

    Svar: Olika raser

    Andvändnings område?

    Svar: Sällskap

    Vilka foder använder ni?

    Svar: Bra foder anpassat till dom

    Vad är viktigast för er att ett foder ska inehålla?

    Svar: Mycket näring och bra vitaminer
  • eywa

    1 hund
    Jack russel terrier
    Sällskap/agility
    James wellbeloved turkey o rice kibble
    Vill snarare att det inte innehåller massa skit som min hund inte behöver eller mår dåligt av.

    Har nyligen bytt till detta foder o vilken skillnad på hund,jättefin päls o kropp.Gladare,piggare o älskar smaken=)

    Hade royal canin innan o det mådde hon inte bra av o åt dåligt.

  • jessiiim

    Jag ser att tråden är rätt gammal nu, men jag svarar ändå.. Vad har ni för djur?
    - En katt. Titt som tätt småspindlar o andra kryp också men de blir oftast uppätna av en viss typ..

    Raser?
    - Mörkhårig bondkatt!

    Andvändnings område?
    - Jag har henne "bara" som sällskapsdjur.

    Vilka foder använder ni?
    - Mjau (blötfoder) vilket min katt älskar.

    Vad är viktigast för er att ett foder ska inehålla?
    - Sånt som är nyttigt för katter samt ser till att hon inte blir överviktig igen.
    Hon ser ut att må bra så jag är nöjd med det hon får nu. Hennes päls är väldigt fin och hennes vikt ligger på det den bör ligga på. Ögonen ser också fina ut osv. Plus att hon inte är konstant hungrig.

  • Bc owner


    chockgravid skrev 2011-03-04 14:56:37 följande:
    Vad har ni för djur?
    3 Hundar, 3 katter och 27 får
    Raser?
    Hundarna: Border collie
    Katterna: Bondkatter
    Fåren: Pälsfår, Finull och några korsningar

    Andvändnings område?
    Hundarna: Arbete & sällskap
    Katterna: Musjägare och sällskap
    Fåren: Kött, skinn, vallning, hålla markerna öppna
    Vilka foder använder ni?
    High-Energy Professional från Svenska Hundfoder AB, Pedigree® Junior Growth & Protection och
    TNI Extra
    Vad är viktigast för er att ett foder ska innehålla?
    Näring, protein, energi, ja allt en hund behöver för att må bra.
  • Kat91
    Vad har ni för djur?
    En kastrerad hanhund på 2½ år

    Raser?
    Amstaffbastard

    Andvändnings område?

    Aktivt sällskap främst men tränar lite spår och lydnad för skojs skull.

    Vilka foder använder ni?
    Bozita Robur Performance som varvas med nordic färskfoder ett par dagar i veckan.
    kosttillskott "aktiv hund" för omegan då han har kassa höfter och halvkassa armbågar.

    Vad är viktigast för er att ett foder ska innehålla?
    Dels är det viktigt att det innehåller tillräckligt med protein då han är högeffektiv :P
    Sen har vi valt just roburs performance för att det innehåller mer fett då han lätt går ner i vikt och dessutom är det viktigt att han tycker det är gott då det är en kräsen herre och att det inte innehåller en helvetes massa spannmål :) Färskfodret har vi för att han älskar det helt enkelt men vi har inte tillräcklig frysplats så vi kan fodra honom med bara det :(
  • Crissie
    Vad har ni för djur?
    1 hund
    4 kaniner

    Raser?
    Hunden: Labbe
    Kaninerna: Dvärgvädur

    Andvändnings område?
    Hunden: Mest sällskap, tränar lite agility också, vi leker oss igenom banan då han är lite ängslig ;)
    Kaninerna: Sällskap, utställning, en del avel

    Vilka foder använder ni?
    Hunden äter för tillfället Bozita Robur, ska byta tillbaka till royals labbefoder
    Kaninerna äter huvudsakligen hö, men får även granngårdens slaktkaninpellets för att se extra fina ut. Under fällning får de även b-vitaminer i vattnet

    Vad är viktigast för er att ett foder ska innehålla?
    Det djuren behöver för att må bra :)
  • hannis

    Vad har ni för djur? 
    Hundar

    Raser?
    Jaktlabbe och irländsk setter


    Användnings område?
    Jakt, bruks och sällskap

    Vilka foder använder ni?
    Standardt och Fodax

    Vad är viktigast för er att ett foder ska inehålla?
    Högt köttinnehåll och så lite onödiga tillsatser som möjligt

  • 6569gais88

    Hej har en jack rusel 2 år i mars, hon har problem med magen hård,lös om vartannan verkar ibland som hon har svårt för att bajsa avföringen kan vara slemigt .Bytte foder för någon månad sedan för hon var dålig på att äta men hon gillar inte det nya så hon har fått blandat vanlig husmanskost ochså ,är pigg när man är ute men ganska slö sover mycket när hon är inne. Har börjat ge henne rå nötfärs och kokt ris men det har inte blivit bättre vad ska ja göra Tack på förhand

Svar på tråden Lite frågor om era djur!