• Anonym (orolig)

    Allergiprovokation

    Hej!
    Väntar nu på en tid till sjukhuset för att få göra provokation med mjölk på vår son som utreds för mjölkproteinallergi. Eftersom jag känner mig ganska orolig kring detta undrar jag nu hur en sådan här provokation går till. Kan det finnas några risker för barnet på något sätt med en provokation, alltså kan det vara farligt?
    Tack på förhandGlad

  • Svar på tråden Allergiprovokation
  • Allergiexperten

    Hej! Det är omöjligt att svara om risker eftersom jag inte känner barnet. Men jag tror du menar att man ska se om barnet reagerar på mjölk eftersom du skriver att sonen är under utredning.
    Test om barnet har mjölkallergi går till på olika sätt, dels via blodprov men vanligast är test på huden. Det kan man göra på olika sätt, man kan sätta en mjölkdroppe på huden och vänta en stund för att se om reaktion kommer. Reaktionen brukar bli som ett myggbett om barnet är allergisk mot mjölk. Ett annat sätt är pricktest där man tar extrakt av mjölkprotein som läggs på huden, trycker därefter med en lancett ett litet hål på översta hudlagret och väntar på resultat som om det är positivt blir samma som med vanlig mjölk.
    Vilken typ av test man utför är det läkare som bestämmer.
    Det är mycket ovanligt med kraftig allmän allergisk reaktion när man gör pricktest på huden. Men visst kan det förekomma.
    Hoppas det är svar på din fråga.
    vänliga hälsningar Anitha

Svar på tråden Allergiprovokation