• eliin89

    Vill kasta ut sambon, gravid i vecka 24.

    Hej!
    Jag har funderat mycket nu.. fram & tillbaka de senaste 2 månaderna. Jag orkar inte leva ihop med min sambo! Detta gör mig jätteförvirrad då allt var bra, nej, FÖR bra fram till i höstas & jag upptäckte att jag var gravid.
    Jag går in i vecka 24 idag, bor i en trea med min sambo & mina två hundar & en katt. Upptäckte i samma veva som mitt förra jobb gick i konkurs att jag var gravid & enligt min sambo (som har en bra lön) kulle allt detta ordna sig. Jag trodde honom inte & vi sa därför upp våran 4a vi hade då, jag lever inte efter att: "det löser sig" eller att: "jag tar det imorgon" funkar.. Vilket min sambo gör.
    Han har lån sen tidigare, på dåliga bilköp. han har därför inte kunnat spara ett skit till bebisen, så vagn, spjälsäng & skötbord + tillbehör har jag betalat. Jag har en provanställning i 6 månader, 80%, där jag kommer att vara fram till månaden innan beräknat födelsedatum.
    När min sambo betalat sina ränkningar har han 500 kr kvar att leva på.. alltså bensin & mat-pengar! (Han har en grundlön på 22 tusen, sen jobbar han natt varannan vecka med massa ob) Vi hittar aldrig på något ihop.
    Jag kan inte ens skriva allt för jag vet att ingen skulle orka läsa det :P

    Men nu har jag verkligen funderat & sitter & kollar upp olika bidrag om det nu skulle vara så att jag väljer att detta inte fungerar.. Men har kommit fram till att jag inte skulle ha råd med min lägenhet om han försvann ut ur bilden..

    Vad finns det för olika bidrag att få?
    Hur klarar ni er som valt att ha bebis/barn ensamma?

  • Svar på tråden Vill kasta ut sambon, gravid i vecka 24.
  • Bebislängtan82

    Bostadstillägg kan du alltid ansöka om om du flyttar till eget.
    Barnbidraget och underhållsbidrag (om du väljer att gå ifrån sambon)

    Kommer inte på nåt mer, är inte så insatt i detta.


    Är 2011 vårt år
  • Bebislängtan82

    Bostadsbidrag menar jag såklart sorry är lite skillnad på dom 2 sakerna


    Är 2011 vårt år
  • MrsKnapa

    Föräldrapenning, bostadsbidrag, barnbidrag o underhåll!!! Föräldrapenning e baserat på inkomst de kan du kolla upp på fk, men har man inte haft jobb är de minsta man får 4000:- 1050:- för barnbidrag o 1300:- lr strax under för underhåll o bostadsbidrag e baserat på inkomst/hyra/boyta/antal pers etc

  • danijova

    Klart att du ska kunna skriva allt som du har på hjärtat. Har du pratat med honom om det här så att han är medveten om vad som händer och sker? Hur hade du tänkt att det ska se ut efter? Det är jobbigt men kanske att ni ska vara särbo ett tag så ni båda får känna efter. Du kan ju 'skylla' på bebbishormoner, fast en ärlig diskussion är ju absolut att fördra så att allt skräp kommer uppp på bordet från början. Ni är ju två om det här, eller hur!

Svar på tråden Vill kasta ut sambon, gravid i vecka 24.