• felisa

    Progesteron till v 12?

    Finns det någon här som har använt progesteron vagitorer fram till vecka 12?

    Man känner sin kropp bäst själv, och det har tidigare konstaterats att min kropp producerar för lite progesteron. Jag har ex väldigt kort lutealfas (mens 5-7 dagar efter ägglossning). Har gjort ett flertal FET. Efter det första så fick jag inget extra progesteron, vilket resulterade i mens fem dagar efter insättning. Efter den fadäsen, så krävde jag progesteron även efter ostimulerat FET.

    Nu har jag blivit gravid efter FET, är i v 7+5. Använder fortfarande progesteron (2/dag), och vill fortsätta med detta fram till vecka 12-13. Läkarna tycker det är "onödigt".

    Hur har ni gjort, ni som behövet extra stöd av progesteron?

  • Svar på tråden Progesteron till v 12?
  • felisa

    Vet inte riktigt hur man räknar,  men imorgon är det v 13+0 (säger man v 14 då?). Fortfarande orolig, har haft en hel del magvärk idag också så det gör inte saken bättre.

  • skatten12

    Då tar din kropp hand om de själv vännen :)
    Är Växtvärk du har :) de växer sä de knakar nu vettu:) kraaam

  • Lo81

    Felisa, ville bara säga grattis! Har följt tråden från SU och vet att du hängt där ett tag. Så roligt att det lyckats, har en dotter efter ivf på sahlgrenska. Magvärken är som sagt växtvärk. Lycka till kram

  • felisa

    Tack Lo81 Har dock fortfarande svårt att ta till mig allt.

    Dealiy: kul med vul! Ska själv ta sista vaggisen nu på torsdag (v 14+0), ev fredag. Nervöst, men vi hoppas såklart på det bästa för oss alla! Tycker dock absolut inte du bör oroa dig med tanke på att du inte har andra bakomliggande problem som har med progesteronbrist att göra. Kom ihåg att nästan alla ivf:are slutar med vaggisarna någon vecka efter plus!

  • felisa

    Jag började trappa ner v 13+0 till en vaggis/dag, och ska sluta helt en vecka senare. Nedtrappningen gjorde jag bara för säkerhets skull, ska räcka t v 13+0 eg. Anledningen till att jag tar vaggisar såpass länge är för att min kropp i sig producerar för lite progesteron, vilket bland annat visar sig i väldigt kort lutealfas (antal dagar mellan ägglossning och mens är cirka 5-7 dagar).

  • FruG

    Jag  tog progesteron vaggisar fram till vecka 12-13 både den här graviditeten och den förra. Samt att jag tar Trombyl varje dag.

    Tre vagiatorer per dygn var den dos läkaren tyckte jag skulle ta.

    Anledningen är först ivf men sen att jag haft 6 missfall och förlorat ett barn som föddes 4 mån förtidigt.

  • felisa
    skatten12 skrev 2011-05-03 20:53:43 följande:
    Oki! Men tänk om man ej vet om
    Man producerar mindre ??
    Jag vet inte, man får väl helt enkelt anta att man inte gör det om inte några andra tecken har visat på det innan
  • felisa
    FruG skrev 2011-05-06 12:34:13 följande:
    Jag  tog progesteron vaggisar fram till vecka 12-13 både den här graviditeten och den förra. Samt att jag tar Trombyl varje dag.

    Tre vagiatorer per dygn var den dos läkaren tyckte jag skulle ta.

    Anledningen är först ivf men sen att jag haft 6 missfall och förlorat ett barn som föddes 4 mån förtidigt.
    Ska du sluta med vaggisarna helt tvärt i vecka 13, eller trappa ner?
  • FruG

    Jag har redan slutat med dem, är i vecka 32 nu.
    Men när jag slutade med dem så slutade jag tvärt. Det är helt  okej att göra det!
    Trombylen däremot fortsätter jag med ett tag till.

  • petitelle

    Hej!

    Fick du ditt sena missfall pga progrsteronbrist? Och hur yttrade det sig? Fick du blödningar eller vad hände?


    FruG skrev 2011-05-07 10:32:16 följande:

    Jag har redan slutat med dem, är i vecka 32 nu.

    Men när jag slutade med dem så slutade jag tvärt. Det är helt  okej att göra det!

    Trombylen däremot fortsätter jag med ett tag till.


Svar på tråden Progesteron till v 12?