• Anonym (mt)

    Fått hem Allergivärden, vill ha hjälp med förklaring!

    Hej!! Idag fick vi hem papper på vår vår sons allergitester.. så här står det: S-Katt resultat: 0,45 kU/L S-lgE,total resultat: 204 kU/L S-Luftvägsallergen resultat: 1 Fick med ett medelande där det stog bla: Han är allergisk mot katter och har ett stegrat lgE värde tydande på så kallad atopisk konstitution och dermatit. Vidare är han oxå positiv för allergi mot pollen. Jag förstår att han är katt och pollen allergiker. Men hur allvarligt?? Vi har två katter, Hans sotersyster har ansträngningsastma, Pappan har allergi och astma (men tål våra katter) jag har pälsdjursallergi (tål oxå våra två katter). Tacksam för svar!!!!!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-24 22:24
    *storesyster

    ska de ju stå så klart!

  • Svar på tråden Fått hem Allergivärden, vill ha hjälp med förklaring!
  • Anonym (mt)

    Tillägg:

    Han har nu under vintern haft stora problem med eksem.
    Just nu går vi efter detta schema: Betnovat 2ggr/dag i 1 vecka. Emovat 2ggr/dag i 2veckor. Mildison Lipid 2ggr/dag i 2 veckor sedan miniderm...
    Vi är nu på sista veckan med emovat. Det har blivit mycke bättre, men e lite kvar. Vi har fått remiss till HUD för vidare utredning.

    Han blev 2 år i februari.

  • Allergiexperten

    Hej! Det är bra att ni fått remiss till hud så han får ordentlig hjälp med eksemen. Vad det gäller allergitesten så tycker jag det är märkligt att ni får hem svar på värden men ingen förklaring. Ert barn har alltså allergi mot pälsdjur och pollen och atopiskt hud som ger eksem. Ni föräldrar har allergi och astma vilket ger era barn ökad risk att utveckla samma sjukdom. Vad jag förstår har er son inga besvär från luftvägarna vilket är bra. Huden och slemhinnorna reagerar mot olika typer av allergen, typ pollen och pälsdjur. Symtomen blir eksem och / eller astma. 

    Man kan minska allergireaktionen genom att minska allergen runt barnet. Det gör man genom att inte utsätta barnet för det han är allergisk mot. Pollen ute i luften kan man inte göra något åt men pälsdjur kan man välja att ha eller inte ha. Om man som barn har pälsdjursallergi och utsätts för pälsdjur så kommer troligtvis allergin att förvärras.
    Som vuxen kan man dock vara symtomfri och tåla de pälsdjur man varit allergisk mot tidigare.
    Vänliga hälsningar Anitha

  • Anonym (mt)

    Nej han har inga problem med andningen alls, än så länge iaf!!!

    Jag har en till fråga, fast som jag kan gissa svaret på, tyvärr.
    Men, jag har läst runt på nätet om alla dessa siffror jag fått hem och som jag förstått är han väldigt lite allergisk ( Lägsta på alla testresultat).

    Min fråga är då, Tror du att vi kan förebygga på andra vis än att göra oss av med katterna?
    Dom är och har alltid varit mer ute än inne. Om vi köper en allergidammsugare (och dammsuger OFTA), Och även ett allergimedel man har på katterna (vi hade de förut, ibörjan, och vi märkte stor skillnad på oss själva.)

    Jag hör själv hur galet det låter, men jag är villig att prova de mesta, Katterna har ändå varit våra familjemedlemmar i 6 år.
    Sonen går självklart först, men är man dum som vill testa!?

    Tror du att det skulle gå (med tanke på hans testresultat) eller måste vi göra oss av med våra två katter?

  • Allergiexperten

    Hej igen! Jag tror inte man kan städa bort kattallergen eftersom det hela tiden kommer nytt allergen och allergimedel på katter har jag inte hört talas om. Gör sonens sovrum helt kattfritt till att börja med och fundera sedan vidare hur ni ska göra. Jag förstår att det är svåra beslut men det är ni själva som bestämmer hur ni ska göra.
    Lycka till hälsar Anitha

  • Anonym (mt)

    Hej!!
    Jo de finns, vi hade de förut som vi köpte hos vetrinären. Flytande, som vatten, man har på kattens hud som gör att dom inte "mjällar" lika mycket. Fungerade jätte bra för oss iaf!!! Man hällde det bara i handen och masserade in på katten :) Våra var absolut inte rädd för de heller, mer njöt när man masserade :D

    Hans rum är och har alltid varit HELT kattfritt, det gäller alla våra sovrum!!!!

    Funderingarna går ju tyvärr mot att flytta katterna, gäller mest nu att hitta någon som kan ta dom och som vi litar på!!!!

    Tack för dina svar iaf!!!!

Svar på tråden Fått hem Allergivärden, vill ha hjälp med förklaring!