• Svalan01

    Läggning och sömn

    Jag har tvillingar (kille + tjej) som snart fyller ett år och vi har egentligen alltid haft problem på olika sätt med sömnen. Tjejen har sovit bättre och fått flytta till eget rum för ca 3 månader sedan medan killen har fått ligga i sin spjälsäng i vårt sovrum. Killen vaknar i princip en gång i timmen nästan varje natt medan tjejen bara vaknar 2-3 gånger per natt. Killen somnar i egen säng men vaknar ofta då vi går och lägger oss och har då svårt att somna om i sin säng utan vill sova med oss vilket ofta innebär mycket dålig sömn för den som sover med honom (vi skulle vilja slippa att samsova med honom). Tidigare har de kunnat somna själva i sin egen säng utan sällskap men nu vill de att vi ska sitta bredvid och helst sjunga någon godnattvisa och läggningen kan ta 1-1,5 timme. Det vi skulle vilja prova är att få dem att sova i eget (dvs samma) rum, men hur bär man sig åt för att få båda att somna på kvällarna??? Tacksam för råd och tips och berättelser från er andra tvillingföräldrar om hur ni har gjort för att få era barn att sova lungt på nätterna (så att ni får sova :)) Jag börjar på att bli desperat....

  • Svar på tråden Läggning och sömn
  • Puffy75

    Somnade alltid våra tjejer i vår säng. Låg mellan dem. Sen lyfte vi över till spjälsängen. Alt vagnen om de var svårsomnade (sov alltid i vagn på dagen, så den var den trygga punkten)
    Den ena tjejen sov i vår säng tills hon var ca 1½ år. Då fick man sova annars var det upp och ner hela tiden. Sen blev det plötsligt bättre. Antingen får ni väl försöka kämpa och lära honom sova själv, eller ha honom i sängen. För egen del så är det inget problem att ha så små barn i sängen, så jag kör den enkla linjen på natten!
    Har också en som sen någon månads ålder sov bra själv och i sin säng. Den andra trixade mest. Men sen när de var i 2-års åldern ändrade de vanor. Så det kan ju lösa sig med tiden för er. Hoppas det blir bättre!

Svar på tråden Läggning och sömn