• adrift

    Hur gammal och hur gör man för bli fosterförälder ?

    Ja som titeln lyder , hur gör man för bli det och hur gammal och vad är där fler för "regler" man måste uppfylla ?

  • Svar på tråden Hur gammal och hur gör man för bli fosterförälder ?
  • Hypnos
    morochmer skrev 2011-04-22 23:12:45 följande:
    Ok, så då var det över 10 år sådan hon slutade. för att det brukar vara hela familjen och inte bara en familjemedlem som är familjehem.
    Hela familjen måste vara överens om att bli/vara ett familjehem men det innebär inte att mina barn arbetar som ett familjhem!Det gör väl i så fall jag som vuxen, jag som bivit utredd, jag som bär ansvaret för själva uppdraget och jag som får lön och betalat för det!
    Har ett par eller en ensamstående vuxen nu bestämt sig för att bli ett familjhem, att ha det som sitt jobb så är resten i familjen involverade i uppdraget men inget ligger under deras ansvar och det är inte deras jobb! 
  • adrift

    Jaha. Njae lite olika svar.. Men de e ju ett tag kvar + att när jag läser och jobbar inom det senare lär jag mig ännu mer:) dock kan ja nästan med säkerhet säga att vi (mamma) blev inte utredd varje gång utan hon va godkänd men sen fick hon ju träffa familjerna vilket vi också gjorde (de ja minns allafall) och allt sånt men inte utredd igen. De kan ja inte minnas hon berättat :s får fråga imorgon.

  • morochmer
    Hypnos skrev 2011-04-22 23:22:31 följande:
    Hela familjen måste vara överens om att bli/vara ett familjehem men det innebär inte att mina barn arbetar som ett familjhem!Det gör väl i så fall jag som vuxen, jag som bivit utredd, jag som bär ansvaret för själva uppdraget och jag som får lön och betalat för det!
    Har ett par eller en ensamstående vuxen nu bestämt sig för att bli ett familjhem, att ha det som sitt jobb så är resten i familjen involverade i uppdraget men inget ligger under deras ansvar och det är inte deras jobb! 
    Har jag påstått motsatsen?

    Jag anser bara att man som familj är familjehem om man tar emot barn i sitt hem. Eller snarare så hoppas jag att det är så familjer upplever det själva.

    Under hur många år och hur många barn har ni tagit emot utan att utredas? från samma kommun eller olika?
  • Hypnos
    morochmer skrev 2011-04-22 23:13:24 följande:
    Hur fungerar det för dig då?
    Men ge dig med ditt översittarsäött och dina spydigheter!
    NEJ man utreds INTE inför varje placering!
    Varken i din, min eller någon annans kommun!
    Man blir utredd och godkänd sen går det till som "Busbellan" besklrivit det!
    Så har det funkat dom senaste 10 åren och så vitt jag vet så funkar det så fortfarande!
    I och för sig skulle det vara en kanon bra ide att göra en NY utredning inför varje placering då mycket kan hända i ett familjehem som i alla andra familjer och deras liv men det görs inte, inte än i alla fall!
  • morochmer
    Hypnos skrev 2011-04-22 23:28:18 följande:
    Men ge dig med ditt översittarsäött och dina spydigheter!
    NEJ man utreds INTE inför varje placering!
    Varken i din, min eller någon annans kommun!
    Man blir utredd och godkänd sen går det till som "Busbellan" besklrivit det!
    Så har det funkat dom senaste 10 åren och så vitt jag vet så funkar det så fortfarande!
    I och för sig skulle det vara en kanon bra ide att göra en NY utredning inför varje placering då mycket kan hända i ett familjehem som i alla andra familjer och deras liv men det görs inte, inte än i alla fall!
    Jag vet inte varför du tolkar det som spydigt.

    Varför kan du inte bara läsa det som en enkel fråga och svar på den. Kan du svara på mina andra frågor till dig med?
  • Hypnos
    morochmer skrev 2011-04-22 23:31:04 följande:
    Jag vet inte varför du tolkar det som spydigt.
    Du har ett arrogant och ofta ett spydigt och drygt sätt att bemöta andra som inte tycker och tänker som du!
    Dina erfarenheter och dina ev kunskaper är dom enda raka och du har förbaskat svårt att vara ödmjuk och faktiskt just svara konkret på frågor, bemöta trevligt och stötta...
    Ts hade några frågor och du har "hackat" i princip hela tiden!
     
  • morochmer
    Hypnos skrev 2011-04-22 23:34:58 följande:
    Du har ett arrogant och ofta ett spydigt och drygt sätt att bemöta andra som inte tycker och tänker som du!
    Dina erfarenheter och dina ev kunskaper är dom enda raka och du har förbaskat svårt att vara ödmjuk och faktiskt just svara konkret på frågor, bemöta trevligt och stötta...
    Ts hade några frågor och du har "hackat" i princip hela tiden!
    Tråkigt att du uppfattar mig så. Kan du prova att läsa mig i en annan ton{#emotions_dlg.flower}
    Och kanske svara på mina frågor?
  • Hypnos
    Busbellan skrev 2011-04-22 22:50:19 följande:
    Såhär kan man t.ex läsa ang. familjehemsplacering på en infosida, och det är precis såhär det gick till senast för min syster

    Detta är alltså efter att det finns ett barn som behöver en placering

    Tackar ni ja, så bestäms oftast ett datum då handläggaren kommer hem till er för att berätta


    lite mera om barnet/ungdomen. Efter den träffen så finns det fortfarande en chans att tacka nej


    om det inte känns rätt.


    Vad som händer sedan är olika, beroende på kommunens arbetssätt eller om man istället valt


    en organisation, stiftelse, förbund eller dyl.


    Om ni inte redan är utredda så påbörjas en utredning. Är ni redan utredda så träffas man oftast


    för att prata mera kring barnet och hur vårdbehovet ser ut. Passa på att fråga om ekonomi,


    umgänge, försäkringar osv.


    Sedan kanske ni får träffa biologföräldern/föräldrarna. Passa på och ställ frågor om


    barnet/ungdomen. Föräldern/föräldrarna kanske också har några frågor till er.


    När alla har träffat varandra och det känns bra för alla parter, påbörjas inskolningen.

    Hur lång tid det tar mellan att man får en förfrågan tills man har en ny familjemedlem är


    Och precis såhär brukar det också i princip gå till!
  • morochmer
    Hypnos skrev 2011-04-22 23:38:42 följande:
    Och precis såhär brukar det också i princip gå till!
    Skulle du inte kunna svar på frågorna , snälla{#emotions_dlg.flower}
  • Hypnos
    morochmer skrev 2011-04-22 23:37:28 följande:
    Tråkigt att du uppfattar mig så. Kan du prova att läsa mig i en annan ton{#emotions_dlg.flower}
    Och kanske svara på mina frågor?
    Efter 10 år som familjehem men nu endast sen några år tillbaka som kontrakterat jourhem åt en av alla våra Kommuner så har det blivit en hel del placeringar! Hur många är helt oviktigt och ingen info jag tänker gelge någon här!
    Har INTE blivit ny utredd inför varje ny placering och blir det fortfarande inte! Däremot så förlängs kontraktet med Kommunen var tredje år och då brukar det bli ett nytt nöte om saker o ting som kan ha förändrats eller uppstått!
    Men absolut INTE inför varje placering!
  • morochmer
    Hypnos skrev 2011-04-22 23:43:20 följande:
    Efter 10 år som familjehem men nu endast sen några år tillbaka som kontrakterat jourhem åt en av alla våra Kommuner så har det blivit en hel del placeringar! Hur många är helt oviktigt och ingen info jag tänker gelge någon här!
    Har INTE blivit ny utredd inför varje ny placering och blir det fortfarande inte! Däremot så förlängs kontraktet med Kommunen var tredje år och då brukar det bli ett nytt nöte om saker o ting som kan ha förändrats eller uppstått!
    Men absolut INTE inför varje placering!
    Har Ni bara utredds en gång får 10 år sedan?
  • Mandelbiskvi

    Hej! Jag vill gärna veta mer, det är en person i min närmsta familj som skulle passa som fosterrmamma, rätt egenskAper och barnkär. Finns det en länk med regler? Krav och vad man gör för attt få veta mer? Kan en ensamstående utan barn få bli fosterförälder? Man kan väl arbeta heltid som vanligt, och ha vården av barnet som en vanlig förälder?

  • An onym

    Om man vill bli familjehem så kontakta socialförvaltningen i din kommun och fråga. Många kommuner annonserar i tidningar. Prova att söka på din kommuns hemsida.

    Tror ålder är lägst myndig. Sedan beror nog det mesta på skulle jag tro.

    Vad jag minns av vad jag läst kan man som ensamstående också vara familjehem. Att familjehemmen ser olika ut är bara bra för  barns behov är olika. Sedan kan man vara stödfamilj då har du nog barnet någon helg i bland och kanske stöd däremellan åt mamman/föräldrarna.

    Man kan nog jobba men kanske vara beredd på att kunna vara ledig lite (du kommer nog få gå en del kurser och infomöten etc) och sedan skulle jag anta att det kan finnas annat man behöver gå iväg på med eller kring barnet..
    Beror ju lite på om barnet har problem eller barnets föräldrar. Du får ju ersättning för att ta han om barn/et.

    Men ringa kommunen och fråga skulle tro att det är stor brist på familjer i storstäder. Och kolla hemsidor.

    Gå in på tex Göteborgs stad och sök på familjehem så har de massor med info. Även om att vara stödfamilj eller kontaktfamilj.


  • fostermammamanda

    Jag och min man är 27 år, 3 barn sedan innan och har en 15 åring hos oss. Funkar jätte bra och hon storm trivs 

    Allt handlar om personlig mognad, men tror gränsen ligger på 25-26 år. 

Svar på tråden Hur gammal och hur gör man för bli fosterförälder ?