• Emmsen

    Pollenallergi

    Hej. har en dotter på 5 år som är allergisk mot hassel och björkpollen. Hon reagerar genom rinnande näsa, extremt trött (speciellt när björkpollen prognosen är hög), ont i huvudet och ont i magen. I år har även ögonen börjat klia på henne. Sen får hon även eksem utslag mest på rygg och rumpa som hon river upp. Hon tål inte heller att äta röda saker och är extra känslig för detta under pollen.


    Nu undrar jag om min "extrema" städning hjälper eller är onödig. Jag torkar golven varje kvällen, bäddar rent i sängarna 1-2 ggr i veckan och vi duschar alltid på kvällen. Hur mycket pollen kan man släpa in? vi bor i en trea och hon får leka några timmar (hur länge beror på hur hon mår) på lekplatsen på eftermiddagen. Vi har även hund och den duschas av några gånger i veckan. Håret och hunden brukar bara sköljas av under rinnande vatten utan något schampo. Som sagt var är det nödvändigt för att hålla pollen borta från lägenheten eller kan städningen ske mer sällan? Fastnar pollen lätt i kläder, skor, hunden, håret ect?


    Har inte ont av städningen då det har blivit en vanesak men andra tycker jag överdriver. Kan poängtera att när björkpollen prognosen är hör så brukar vi hålla oss inne för hon blir verkligen dålig.

  • Svar på tråden Pollenallergi
  • Allergiexperten

    Hej! Pollen fastnar i hår, hud och kläder när det virvlar i luften och det är då man får symtom. Extrema pollenår kan man se gult pollen ligga som damm på exempelvis parkerade bilar. Pollen ramlar alltså ner på marken. 
    Råden man ger är att byta från ute till innekläder, duscha varje kväll, tvätta av ansikte och händer ofta, kamma igenom håret, ej vädra eller hänga tvätt ute. Antihistamintablett hjälper till att hantera symtomen, dessa kan köpas receptfritt. Om man har svåra symtom är det ofta bäst att vara inne dagtid och gå ut kvällstid då pollenhalten minskar.
    Jag tycker det är bra att du under pollensäsongen städar som du gör, på det sättet minskar du halten inomhus och ditt barn mår bättre. Som tur är pollensäsongen inte så lång att du behöver städa på detta sätt året runt.
    Så mitt råd är alltså: fortsätt städa som du gör nu, det har effekt.
    vänliga hälsningar Anitha

Svar på tråden Pollenallergi