• Zandras

    Eksem ??

    Hej,
    Nu tänkte jag kolla lite med er om hur ni tror att det står till. Min son (6 månader) Har fått utslag liknande stora gula finnar under halsen, jag antar att det är för att dom är fuktiga där efter kräkor och diverse andra härliga saker som hamnar där hos en liten. Men sen är det också som så att vi har misstänkt att han har varit mjölk allergiker. har gett han nutramigen men nu börjat med vanlig välling och gröt då provet visade noll på allt. Men man har ju hört att dom kan vara allergiska iallafall. Men innan han började med nutramigen så hade han inte sånna utslag han har nu. Men har era barn haft liknande utslag, och vad berodde det på då, och vad gjorde ni. Jag har provat potatismjöl hittils, men tycker inte riktigt att det funkar.

  • Svar på tråden Eksem ??
  • Allergiexperten

    Hej! Svårt att säga vad det kan vara utan att se barnet. Jag tycker att du ska visa utslagen för BVC sköterskan som kan bedöma om det är infekterat och i så fall ge rätt behandling. Tvätta av och lufttorka, sätt gärna en kompress mellan hudvecken så inte hud ligger mot hud och ger mer fukt.
    En del barn reagerar mot mjölkprotein utan att vara allergiska och då tar man bort all mjölkprotein under en period för att sedan försiktigt återinföra det igen, oftast går det bra. Det är proteinet som blir för starkt för barnet magslemhinna som gör att barnet kan få symtom av magbesvär och eller hudutslag. 
    Lycka till hälsar Anitha

Svar på tråden Eksem ??