• mugglesfan

    Ni som fött tvillingar - hur blev magen efteråt?

    Jag väntar enäggs och är just nu i v35. Våra tvillingar ligger inte särskilt mkt minus mot en enling och de har dessutom rikligt med fostervatten båda två. Eftersom jag bara är 160 cm börjar magen bli rejält stor och putar framåt rejält. Jag har tex tappat känseln på delar av magen. Senaste SF-måttet (mätt för en vecka sedan) var 37cm.

    Hur blev era magar efteråt - återgår den någonsin till hur den var innan? Eller får man leva med en lös "påse" på magen när man fött tvillingar? Finns det någon som vill dela med sig bilder på magen efteråt?

  • Svar på tråden Ni som fött tvillingar - hur blev magen efteråt?
  • Olmis
    jennywi skrev 2011-10-03 20:56:49 följande:
    Hej!!
    Jag fick tvillingar för 8 veckor sen och har en tös sen innan.
    Förstår att du är missnöjd men det kunde vara mycket värre.

    Mina tjejer kom i vecka 38 +1
    Vägde 3430 g/ 3330 g hade ett sf mått på 50 cm
    Och gick upp 50 kg

    Jag hade en massa vätska för gick ner 35 kilo bara på några veckor.
    Men magen hänger som en stor påse :(

    En annan grej är ju hur klarade du en tvilling graviditet själv ?
    Jag var sängliggandes i ett halvår och efter snittet och första tiden nu hade aldrig klarat det själv.

    starkt !!:)
    Min mage hänger också väldigt mycket när jag sitter ner, men jag är medveten om att jag ändå har haft tur när det gäller bristningar och hängighet. Men jag jämför inte med andra, jag ser bara förändringen från hyfsat fin mage till det här och det får mig att känna mig missnöjd men samtidigt är det ingenting jag går runt och stör mig på speciellt mycket. 
    Jag bor hemma men letar lägenhet för fullt just nu. I början tog min mamma de 20 pappadagar man får så jag hade en hel del hjälp där. Att vara helt ensam med nyfödda tvillingar klarar man nog knappt. Men jag har varit hemma själv nästan hela dagarna sen barnen var drygt två månader gamla. Det har gått bättre än förväntat, men sen är det ju väldigt jobbigt emellanåt. Som idag när båda skriker ikapp i över en timme, vad gör man då? Men man måste ju klara det, det finns ju inget annat alternativ.. 
    Graviditeten gick bra, förutom mot slutet då jag fick karpaltunnelsyndrom och värst av allt - hepatos! Jag sov nästan ingenting de sista veckorna eftersom det kliade överallt, bara jag drog löst med naglarna över magen sprack det upp små, små sår. Sen blev jag igångsatt pga havandeskapsförgiftning. Men jag har fått otroligt mycket stöd från familjen och kompisar. 

    Min blogg: http://round-and-round.bloggplatsen.se/
  • Santis

    mugglesfan: wow villken fin mage!!
    min mage var hängig fylld ned bristningar efter min första. nu när jag väntar tvillingar är jag rädd att den kommer att se ännu värre ut men kul att se en fin mage!

  • Mammassaga

    Har inte läst tidigare svar. Mina killar kom i v. 35+5 och mitt SF mått var 44 cm
    Jag var enorm. Jag gick inte upp någonting under graviditeten eftersom jag var ganska stor sedan innan. Gick ner i mig själv och upp i bebisvikt så det gick jämt ut...

    Mina pojkar är idag 3 år och jag har förvisso även en bebis på 8 månader men jag har inga förväntningar om att min mage någonsin kommer bli "normal" med "tajt" skinn igen:S som en påse typ som jag gärna hade fått bort på något vis...

    Sen är det långt ifrån alla som är så. Beror nog på vad man har för förutsättningar och så sedan innan och genetiskt...

  • jennywi
    Olmis skrev 2011-10-20 20:44:34 följande:
    Min mage hänger också väldigt mycket när jag sitter ner, men jag är medveten om att jag ändå har haft tur när det gäller bristningar och hängighet. Men jag jämför inte med andra, jag ser bara förändringen från hyfsat fin mage till det här och det får mig att känna mig missnöjd men samtidigt är det ingenting jag går runt och stör mig på speciellt mycket. 
    Jag bor hemma men letar lägenhet för fullt just nu. I början tog min mamma de 20 pappadagar man får så jag hade en hel del hjälp där. Att vara helt ensam med nyfödda tvillingar klarar man nog knappt. Men jag har varit hemma själv nästan hela dagarna sen barnen var drygt två månader gamla. Det har gått bättre än förväntat, men sen är det ju väldigt jobbigt emellanåt. Som idag när båda skriker ikapp i över en timme, vad gör man då? Men man måste ju klara det, det finns ju inget annat alternativ.. 
    Graviditeten gick bra, förutom mot slutet då jag fick karpaltunnelsyndrom och värst av allt - hepatos! Jag sov nästan ingenting de sista veckorna eftersom det kliade överallt, bara jag drog löst med naglarna över magen sprack det upp små, små sår. Sen blev jag igångsatt pga havandeskapsförgiftning. Men jag har fått otroligt mycket stöd från familjen och kompisar. 

    Min blogg: round-and-round.bloggplatsen.se/
    Starkt gjort :)

    Hade samma problem kapeltunnelsyndrom och klåda till tusen.
    Sammandragningar, foglossning och extremt illamående.

    Fruktansvärd graviditet men underbara ungar <3
  • Karolina 267

    Jag har alltid tränat mycket och hade platt mage innan. Mina killar vägde nästan 7 kg när de föddes (39 plus 0), jag gick upp 17 kg totalt. Efter att kidsen kom tränade jag mycket, promenad med vagn varje dag och styrketräning med snälla magövningar varannan. Körde så i ett år, sen insåg jag att magen aldrig kommer hämta sig helt. Min magmuskel är delad och huden är uttänjd plus lite bristningar. Naveln putar. Ingen katastrof förstås men snyggt är det inte. Har tänkt på operation nån gång men tror inte jag gör det, börjar mer och mer acceptera!

  • Trillingar på gång

    Jag minns inte om det är med i tråden här tidigare, men kolla på Olga Rönnbergs blogg. Hon har just visat upp före-efter bilder på personer hon coachat som haft delade magmuskler. Kolla där!

  • jennywi

    Så här ser jag ut före och efter. Gick som sagt upp 50 kg.
    Hade en dundermage sf mått på 50 cm i v 36.





    så kan de gå :)
    Jag mår sjukt dåligt av hänget och tänker be landstinget om hjälp.
    Bara gått 4 månader hitills så ska gå ner mina 15 kg först.
  • julklappen

    Jag hade (enl BMI) svår fetma redan när jag blev gravid, vägde över 100 kg. Gick dock "bara" upp 13 kg och hade gått ner 16 kg en vecka efter snittet. Magen är dock katastrof efter tvillinggraviditet och snitt. Även om jag hade stor mage innan graviditeten så hängde den inte, den var var ganska platt under naveln så min stora valk kom över jeanslinningen. Efter förlossningen har jag nu ett överhäng på minst 10 cm och magen hänger som en lös deg som måste stoppas ner i byxorna och som klibbar fast mot låren och blir jättevarm i vecket. Känns fruktansvärt. Har ingen känsel mellan snittet (som inte syns utan finns någonstans där under hänget) och naveln och det känns väldigt obehagligt. Flickorna är 2 år nu. Visst, jag borde ju ta tag i att gå ner i vikt men även om jag skulle gå ner många kg så skulle ju hänget finnas kvar ändå. Tror att snittet har mer med det att göra än själva graviditeten även om magen började hänga sista veckorna som gravid också. Men om det fanns några magmuskler tidigare så skar de väl av dem vid snittet.

  • mousetrap

    Jag fick tvillingar för lite över 10 år sedan och jodå, det tog ett tag innan det drog ihop sig. (Hade sf mått 50,5 cm sista veckan...) Och jovisst, min mage är lite skinnig och lutar man sig frammåt så hänger lite.
    Men jag störs inte av det, faktiskt. Nu är jag gravid igen, och har helt klart att växa i ;)
    Men ge det bra med tid att dra ihop sig! För visst händer mycket  första halvåret, men det händer även grejor de närmsta året. Så lite tålamod också!
    Vad fan, det är ju inte alla som får tvillingar heller :) 

  • Santis

    Nu har mina killar kommit för snart 2v sedan.
    Min mage blir mindre i rekord fart men all denna hud....
    Hade en del lös hud efter första killen men nu efter twinsen, hu ser utt som en av dom där hundarna med jätte mycket skin som hänger.
    Jag åter kommer med uppdateringar om några veckor.

  • Cina B

    Jag inser att jag har haft jättetur. Nu gick jag inte hela graviditeten ut, men gick upp 18 kg och har 5 kg kvar att gå ner. Jag har inga bristningar, huden har gått ihop sig bra och hullet känns fast. Midjemåttet är förvisso +7 cm men räknar med att se ut som före graviditeten till sommaren. Jag smörjde ju med bodyshops body butter kakao hela graviditeten och inbillar mig att det gjorde väldigt stor skillnad åtminstone för bristningarna. Resterande tror jag är goda gener.

Svar på tråden Ni som fött tvillingar - hur blev magen efteråt?