• Fru Boll

    Samtycke om man blir arbetslös?

    Vi hoppas och tror att vi kommer att få barnbesked inom ett par månader, om detgår enligt plan :)

    Nu ser det ut som om jag kommer att förlora mitt jobb inom kort (pga arbetsbrist), innan bb. 

    Kommer det att bli problem med samtycket från socialsekreteraren, tro?

    Min make har ett välbetalt jobb och vi har en mycket ordnad och god ekonomi.

    Nån som har nån aning om detta?

     

  • Svar på tråden Samtycke om man blir arbetslös?
  • Miss TN

    Det ska inte vara något problem. Har ni en god och stabil ekonomi ändå så är det ingen fara. Sen har du kanske rätt till a-kassa och det räknas som en bra inkomst idag.

  • Manchester

    Jag tror inte heller att ni behöver oroa er. Tänk bara på att anmäla till utredarna så snart ni vet. Ni är ju skyldiga att anmäla "väsentligt ändrade förhållanden" eller hur det nu brukar uttryckas. Det kan hända att de vill göra en komplettering till hemutredningen som ni sedan ska skicka till landet. Kolla gärna med er adoptionsorganisation vad de anser. Deras ord om vad ett visst land brukar vilja ha i pappersväg kan ofta fungera som vägledning för utredaren.

    Såvitt jag vet finns det inga länder som kräver att kvinnan har ett jobb. Tvärtom kan det ofta ses som en fördel att hon inte jobbar, utan istället helt kan ägna sig åt barnet. Ni behöver alltså knappast vara rädda för att låta landet veta vad som händer. Men det vore ju trist om ni fått barnbesked och bara ska ha ert samtycke och så kräver utredaren att ni ordnar nya papper som ska översättas, bestyrkas, skickas till landet och godkännas. Sådana fördröjningar vill ni knappast råka ut.

  • Fru Boll

    Tack för era svar!

    Jag ska prata med utredaren, vår organisation tror inte att det ska vara några problem alls.

     

  • Sally

    Jag skulle inte bli så orolig - det hade varit värre om din man hade blivit arbetslös (man får tycka vad man vill om det, men så är det....)

Svar på tråden Samtycke om man blir arbetslös?