• Sven Erik Johansson

    Är det rätt att äta djur?

    Jag anknyter till den välbesökta tråden som berör halalslakt som jag är mot och ställer den bredare etiska frågan "Är det rätt att äta djur?"

    Jag är själv vegetarian och ser det som idealet men skulle döda och äta djur om jag inte hade tillgång till vegetarisk mat. Jag förnekar inte att det är acceptabelt att människor i vissa lägen dödar och äter djur men samtidigt , av kärlek till allt levande, förordar jag vegetarisk mat så långt det är möjligt. Jag väljer alternativet "Acceptabelt ex om ej veg kost finns men vegetariskt är idealet".

    Jag har en ovanlig åsiktskombination eftersom många djurrättsmänniskor är sekulära ungdomar (ofta till vänster) eller påverkade av österländsk andlighet. Jag är i stället
    politiskt konservativ och andligt sätt konservativ kristen. De FLESTA KRISTNA är vad jag
    vet INTE vegetarianer och jag kan INTE påstå att veg kost ger frälsning religiöst sätt
    (och förkastar österändsk karma- och reinkarnationslära) och jag erkänner att människor
    har lov att äta djur bibliskt sett MEN detta är som jag ser det för att  vi lever i en  värld i  obalans/disharmoni , en fördärvad skapelse där också naturens ordning är förvriden från vad det var tänkt men att fridsriket en gång ska återupprättas.

    Jag tror Gud älskar alla levande väsen och att det är positivt att värna om allt liv så långt
    det är praktiskt möjligt inklusive både djur och människor, både födda och ofödda människor tycker jag är viktigt att tillägga.

    Det finns INGEN kyrka (utom möjligen 7:e-dagsadventisterna) som i egenskap av samfund rekommenderar att äta vegetariskt men vi blir fler o fler kristna vegetarianer
    inom olika samfund.  http://www.christianveg.com   Bland förgrundsgestalterna i den
    kristna djurrättsrörelsen är pastor Frank Hoffman i USA (metodist?) och Andrew Linzey:
    anglikansk präst/universitetsteolog i Storbritannien. Många kristna är emot ideologisk
    vegetarianism men jag menar att det bästa inom den kristna traditionen alltid har erkänt Guds kärlek till andra levande väsen. Innan nattvarden i den kyrka jag går säger ibland
    prästen bland annat "Med din kärlek omsluter du hela din skapelse..........". Jag tar de orden på allvar. Jag är dock noga med att markera skiljelinjen mellan österländskt tänkande och de Abrahamitiska religionerna(kristendom (min tro) , islam och judendom).

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-29 14:21
    Tillägg: Också vällevnadssjukdomar i västvärlden och miljöförstöring och ökad växthuseffekt o därmed mer missväxter o ökad svält i den fattiga delen av världen hänger samman med bland annat animalieproduktionen o konsumtionen.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-01 17:15
    Jag förnekar inte att det i framtiden kan behövas en viss reglering av vissa djurstammar i det vilda genom en viss skyddsjakt, men ser det lite som ett "nödvändigt ont"

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det rätt att äta djur?
  • oOOo  oOOo
    Sven Erik Johansson skrev 2011-05-19 13:23:13 följande:
    OM produktionen av nötkreatur bidrar till till exempel klimatförändringar som i sin tur bidrar till svält och tex vattenbrist i stora områden kan man naturligtvis kalla det miljöförstöring.
    Tänk om det är så att produktion av kor skulle motverka klimatförändringar. Skall vi producera mer kor då?

    Är det miljöförstöring att inte producera kor under sådana förutsättningar?

    Är alla klimatförändringar miljöförstöring?
  • ixi
    JabbaTheHut skrev 2011-05-19 11:16:41 följande:
    "slaktdjurens uppenbara lidande"!?
    Vet du ens hur de går till?
    Varför skulle de vara ett dubbelt budskap att vilja ta väl hand om djuren och ändå äta dom?
    Du vet att de är lite som ett trädgårdsland va? Ju bättre du tar han om de, ju mer ogräs du rensar, ser till att de inte torkar ut m.m, desto bättre skörd får du.
    Samma sak med djur, ju bättre du tar hand om dom från födsel till slakt desto bättre kött får du.

    Dubbelt budskap tycker jag är folk som anser att man inte ska föda upp djur för människans skull men som sen sitter där med en hund eller katt eller annat kjeldjur som oxå är uppfött för människans skull.
    Ja, jag vet ens hur det går till. Och JA, så som det sköts på löpande band idag är det för mig ett uppenbart lidande.

    Bra liknelse där med trädgårdslandet, lika relevant i diskussion kring lidandes som att dra in Fablernas värld ungefär...

    Hett tips: jobba på din ton så kanske den är mindre nedlåtande i fortsättningen, och då blir du tagen på större allvar.
    *sluta jiddra börja trolla*
  • Sven Erik Johansson
    oOOo oOOo skrev 2011-05-19 13:36:07 följande:
    Tänk om det är så att produktion av kor skulle motverka klimatförändringar. Skall vi producera mer kor då?

    Är det miljöförstöring att inte producera kor under sådana förutsättningar?

    Är alla klimatförändringar miljöförstöring?
    Jag tror i o för sig att ko-produktionen bidrar till klimatförändringen, men vad man gör beror väl på vad man prioriterar och på hur situationen ser ut totalt sett när man väljer. Jag föredrar att koproduktionen minskar som det ser ut idag.

    För att svara på dina sista frågor så måste vi först göra en definition på vad vi menar med miljöförstöring.
  • Sven Erik Johansson
    VNmamma skrev 2011-05-19 13:32:03 följande:
    Du har ett tålmodigt (kristet?) sinnelag.

    Keep up the good work! 
    Jag räknar mig som kristen, men vet att väldigt många kristna står mer på kött-ätarsidan i sådana här debatter.
    Vi är en inomkyrklig minoritet som står för ideologisk vegetarianism,men vi blir fler o fler.
    En del kristna säger ungefär så här "Gud har gett oss djur till att äta" men reflekterar inte så mycket över
    vad som är skapelsens idealtillstånd och slutliga mål. Det finns ingen kyrka utom möjligen 7:edagsadventisterna som i egenskap av samfund förordar en allmänt vegetarisk livsstil. Ofta ser jag
    kristna försvara köttätande och ajg hålelr i o för sig med om att de tinte är en dirrekt frälsningsfråga osv,
    men jag tror det är positivt och ger mindre lidande i världen för både djur och människor(mindre svält osv) om fler äter vegetariskt. Djurproduktion tar mycket mark o vatten i anspråk.
  • JabbaTheHut
    ixi skrev 2011-05-19 15:05:14 följande:
    Ja, jag vet ens hur det går till. Och JA, så som det sköts på löpande band idag är det för mig ett uppenbart lidande.

    Bra liknelse där med trädgårdslandet, lika relevant i diskussion kring lidandes som att dra in Fablernas värld ungefär...

    Hett tips: jobba på din ton så kanske den är mindre nedlåtande i fortsättningen, och då blir du tagen på större allvar.
    Men varför at de mer lidande för att de sköts på löpande band? Hur skulle de gå till för att dom inte skulle lida enligt dej?

    Varför skulle de va en dålig liknelse? Ju bättre man tar hand om båda delarna desto mer får man ut i slutändan.
  • JabbaTheHut
    Sven Erik Johansson skrev 2011-05-19 13:23:13 följande:
    Det beror på vad man menar med miljöförstöring. naturligtvis kan man kalla det miljöförstöring om en stor mängd kor föds upp som inte skulle funnits utan människan och som bidrar till att försvåra tillvaron för både människor och djur.

    OM produktionen av nötkreatur bidrar till till exempel klimatförändringar som i sin tur bidrar till svält och tex vattenbrist i stora områden kan man naturligtvis kalla det miljöförstöring.
    Varför bidrar kor till att försvåra tillvaron för människor och djur? Kor skapar arbetsmöjligheter.
  • Sven Erik Johansson
    JabbaTheHut skrev 2011-05-19 19:42:32 följande:
    Varför bidrar kor till att försvåra tillvaron för människor och djur? Kor skapar arbetsmöjligheter.
    Tex därför att en stor uppföding av kor tar mycket mark och vatten i anspråk och dessutom innebär  det också  en ökning av metanutsläppen vilket bidrar till klimatförändringar vilket i sin tur bidrar till torka i vissa områden och till svält för människor och djur. Den stora uppfödningen kan också bidra till problem med övergödning. Östersjön till exempel håller på att bli en veritabel kloak bla till följd av utsläpp från djurproduktion av olika slag, med stora områden med döda bottnar, svavelvätebottnar där syret är förbrukat.

    Det finns mer att ta upp men detta var några exempel.
  • JabbaTheHut
    Sven Erik Johansson skrev 2011-05-19 20:54:52 följande:
    Tex därför att en stor uppföding av kor tar mycket mark och vatten i anspråk och dessutom innebär  det också  en ökning av metanutsläppen vilket bidrar till klimatförändringar vilket i sin tur bidrar till torka i vissa områden och till svält för människor och djur. Den stora uppfödningen kan också bidra till problem med övergödning. Östersjön till exempel håller på att bli en veritabel kloak bla till följd av utsläpp från djurproduktion av olika slag, med stora områden med döda bottnar, svavelvätebottnar där syret är förbrukat.

    Det finns mer att ta upp men detta var några exempel.
    Och vad hade du tänkt göra med vattnet och marken som djuren lever av? Ska vi utrota alla levande djur i naturen så du får mer mark och vatten till eget förfogande?

    Ja östersjön är övergödd. Men vet du hur stor andel Sverige bidrar med? Och hur stor del Svenskt lantbruk bidrar med?
  • Sven Erik Johansson
    JabbaTheHut skrev 2011-05-20 19:06:31 följande:
    Och vad hade du tänkt göra med vattnet och marken som djuren lever av? Ska vi utrota alla levande djur i naturen så du får mer mark och vatten till eget förfogande?

    Ja östersjön är övergödd. Men vet du hur stor andel Sverige bidrar med? Och hur stor del Svenskt lantbruk bidrar med?
    Den mark som används för att producera djurfoder skulle jag gärna använda till annan icks animalisk produktion. Jag hade inte tänkt mig utrota djur i naturen, men däremot hoppas jag på en gradvis nedfasning av animalieproduktionen med av människor uppfödda djur allt eftersom efterfrågan minskar på just de produkterna.

    Jag vet inte exakt men är förståss kritisk till animalieproduktion i andra länder också.
  • JabbaTheHut
    Sven Erik Johansson skrev 2011-05-21 18:41:30 följande:
    är om Östersjön på tv för nån vecka sen.
    Den mark som används för att producera djurfoder skulle jag gärna använda till annan icks animalisk produktion. Jag hade inte tänkt mig utrota djur i naturen, men däremot hoppas jag på en gradvis nedfasning av animalieproduktionen med av människor uppfödda djur allt eftersom efterfrågan minskar på just de produkterna.

    Jag vet inte exakt men är förståss kritisk till animalieproduktion i andra länder också.
    De gick en dokumentär om östersjön på tv för nån vecka sen.
    Sverige bidrar med 6% av övergödningan av dom är det 2% som lantbuket står för.
    Så att hävda att man ska lägga ner produktionen i sverige för att vi bidrar till övergödningen i Östersjön är inget bra argument! :)
  • VNmamma
    JabbaTheHut skrev 2011-05-22 16:34:24 följande:
    De gick en dokumentär om östersjön på tv för nån vecka sen.
    Sverige bidrar med 6% av övergödningan av dom är det 2% som lantbuket står för.
    Så att hävda att man ska lägga ner produktionen i sverige för att vi bidrar till övergödningen i Östersjön är inget bra argument! :)
    Som sagt, S-E Johansson - och jag - är kritiska till animalieproduktion i ALLA länder. 
  • Sven Erik Johansson
    JabbaTheHut skrev 2011-05-22 16:34:24 följande:
    De gick en dokumentär om östersjön på tv för nån vecka sen.
    Sverige bidrar med 6% av övergödningan av dom är det 2% som lantbuket står för.
    Så att hävda att man ska lägga ner produktionen i sverige för att vi bidrar till övergödningen i Östersjön är inget bra argument! :)
    Jag ser på det hela i ett stort perspektiv, tex köttindustrin internationellt ,och har mågna argument mot både svensk o utländsk köttindustri.Övergödningsproblematiken var bara ett exempel.
  • man62

    Jag tycker inte det är rätt mot djuren att döda dom t ex för att få kött. Grisar kor älgar rådjur m,fl föds och njuter av livet, men sen kommer det människor och dödar dom kanske för att de tycker dom kan göra det för att dom ska äta deras kött.

    Och sen verkar det finnas dom som tycker, ja bara dom får leva ett gott liv (en betydligt kortare tid än vad dom skulle kunnat leva i fred), så kan vi ta oss rätten att döda dom. Själv tycker jag det är en dålig ursäkt för att döda oskyldiga djur.

    Det är min åsikt.

  • Sven Erik Johansson
    man62 skrev 2018-08-19 01:18:12 följande:

    Jag tycker inte det är rätt mot djuren att döda dom t ex för att få kött. Grisar kor älgar rådjur m,fl föds och njuter av livet, men sen kommer det människor och dödar dom kanske för att de tycker dom kan göra det för att dom ska äta deras kött.

    Och sen verkar det finnas dom som tycker, ja bara dom får leva ett gott liv (en betydligt kortare tid än vad dom skulle kunnat leva i fred), så kan vi ta oss rätten att döda dom. Själv tycker jag det är en dålig ursäkt för att döda oskyldiga djur.

    Det är min åsikt.


    Jag gillar det du skrev.
  • Furti

    Om det inte var meningen att man skulle äta djur vore de inte gjorda av kött!

Svar på tråden Är det rätt att äta djur?