• Anonym (lina32)

    Sjuksköterska - kommer inte in, fler sätt?

    Blir enormt ledsen, när jag gick i skolan för rätt många år sen var jag inte alls plugginspirerad och gick därför ut gymnasiet med ett betyg på runt 13.20 ungefär.

    Nu sökte jag till sjuksköterskeutbildningen och det verkar helt omöjligt att komma in någonstans överhuvudtaget. Lägsta poängen ligger på ca 15.40 - rejält mycket högre än mina betyg!! :(

     Finns det flera sätt att bli ssk än genom den traditionella ssk-utbildningen? Känns enormt tungt att behöva ge upp min dröm om att få jobba med det....

    Hur kom ni andra in? Vad finns det för alternativ?

  • Svar på tråden Sjuksköterska - kommer inte in, fler sätt?
  • Anonym (lina32)

    Då är det bara att börja plugga till högskoleprovet! :D

  • K T

    I Kemi (Finland) tar det inte på intervjuer och har en svensk utbildning på 3,5 år.

  • Anonym (Tips)

    Jag jobbar som sköterska och gick utbildningen via Umeå universitet i örnsköldsvik. Hade inte särskilt bra betyg och bara 0,8 på högskoleprovet men tog mig in direkt. Det året tog man sig in på betydligt lägre resultat på högskoleprovet. Det är exakt samma kurser och tentor som i Umeå. Sökte förflyttning till Umeå eftersom jag kommer därifrån och fick flytta efter lite drygt en termin. Det var säkert 10 pers i klassen som gjorde samma sak. Vet inte om andra svenska universitet har sin ssk.utb även på annan ort men detta är en möjlighet om man verkligen är sugen på den utbildningen och inte har jättebra betyg. I min klass i Ö-vik gick det studenter från hela Sverige som hade sökt i stort sett varenda ssk.utbildning som finns och blivit antagen just i ö-vik som dom knappt visste var det låg. Är man ung och inte bunden till där man bor så flytta gärna till ö-vik (mysig liten stad) eller börja i Ö-vik och flytta sedan till Umeå som jag gjorde. Men gör först högskoleprovet så att du söker in i båda kvoterna (betyg och högskoleprov) resultat på provet är mindre viktigt.