• Anonym (lina32)

    Sjuksköterska - kommer inte in, fler sätt?

    Blir enormt ledsen, när jag gick i skolan för rätt många år sen var jag inte alls plugginspirerad och gick därför ut gymnasiet med ett betyg på runt 13.20 ungefär.

    Nu sökte jag till sjuksköterskeutbildningen och det verkar helt omöjligt att komma in någonstans överhuvudtaget. Lägsta poängen ligger på ca 15.40 - rejält mycket högre än mina betyg!! :(

     Finns det flera sätt att bli ssk än genom den traditionella ssk-utbildningen? Känns enormt tungt att behöva ge upp min dröm om att få jobba med det....

    Hur kom ni andra in? Vad finns det för alternativ?

  • Svar på tråden Sjuksköterska - kommer inte in, fler sätt?
  • Anonym (lina32)

    Då är det bara att börja plugga till högskoleprovet! :D

  • K T

    I Kemi (Finland) tar det inte på intervjuer och har en svensk utbildning på 3,5 år.

  • Anonym (Tips)

    Jag jobbar som sköterska och gick utbildningen via Umeå universitet i örnsköldsvik. Hade inte särskilt bra betyg och bara 0,8 på högskoleprovet men tog mig in direkt. Det året tog man sig in på betydligt lägre resultat på högskoleprovet. Det är exakt samma kurser och tentor som i Umeå. Sökte förflyttning till Umeå eftersom jag kommer därifrån och fick flytta efter lite drygt en termin. Det var säkert 10 pers i klassen som gjorde samma sak. Vet inte om andra svenska universitet har sin ssk.utb även på annan ort men detta är en möjlighet om man verkligen är sugen på den utbildningen och inte har jättebra betyg. I min klass i Ö-vik gick det studenter från hela Sverige som hade sökt i stort sett varenda ssk.utbildning som finns och blivit antagen just i ö-vik som dom knappt visste var det låg. Är man ung och inte bunden till där man bor så flytta gärna till ö-vik (mysig liten stad) eller börja i Ö-vik och flytta sedan till Umeå som jag gjorde. Men gör först högskoleprovet så att du söker in i båda kvoterna (betyg och högskoleprov) resultat på provet är mindre viktigt.

  • Fjärilslarv

    läsa kurser på komvux?
    göra högskoleprovet?
    söka till andra skolor?

  • Sweet Sofia
    Fjärilslarv skrev 2014-05-05 17:33:39 följande:
    läsa kurser på komvux?

    göra högskoleprovet?

    söka till andra skolor?



    Du vet att tråden är ett år gammal.....
    Anonym (Tips) skrev 2014-05-05 17:32:21 följande:
    Jag jobbar som sköterska och gick utbildningen via Umeå universitet i örnsköldsvik. Hade inte särskilt bra betyg och bara 0,8 på högskoleprovet men tog mig in direkt. Det året tog man sig in på betydligt lägre resultat på högskoleprovet. Det är exakt samma kurser och tentor som i Umeå. Sökte förflyttning till Umeå eftersom jag kommer därifrån och fick flytta efter lite drygt en termin. Det var säkert 10 pers i klassen som gjorde samma sak. Vet inte om andra svenska universitet har sin ssk.utb även på annan ort men detta är en möjlighet om man verkligen är sugen på den utbildningen och inte har jättebra betyg. I min klass i Ö-vik gick det studenter från hela Sverige som hade sökt i stort sett varenda ssk.utbildning som finns och blivit antagen just i ö-vik som dom knappt visste var det låg. Är man ung och inte bunden till där man bor så flytta gärna till ö-vik (mysig liten stad) eller börja i Ö-vik och flytta sedan till Umeå som jag gjorde. Men gör först högskoleprovet så att du söker in i båda kvoterna (betyg och högskoleprov) resultat på provet är mindre viktigt.



    Antar att du jobb sjuksköterska! Och inte sköterska.
  • Anonym (Frågvis)

    Hur gick det ts? Blev det högskoleprov + ssk-utbildning eller blev det något annat?

  • Ballina
    Anonym (Tips) skrev 2014-05-05 17:32:21 följande:

    Jag jobbar som sköterska och gick utbildningen via Umeå universitet i örnsköldsvik. Hade inte särskilt bra betyg och bara 0,8 på högskoleprovet men tog mig in direkt. Det året tog man sig in på betydligt lägre resultat på högskoleprovet. Det är exakt samma kurser och tentor som i Umeå. Sökte förflyttning till Umeå eftersom jag kommer därifrån och fick flytta efter lite drygt en termin. Det var säkert 10 pers i klassen som gjorde samma sak. Vet inte om andra svenska universitet har sin ssk.utb även på annan ort men detta är en möjlighet om man verkligen är sugen på den utbildningen och inte har jättebra betyg. I min klass i Ö-vik gick det studenter från hela Sverige som hade sökt i stort sett varenda ssk.utbildning som finns och blivit antagen just i ö-vik som dom knappt visste var det låg. Är man ung och inte bunden till där man bor så flytta gärna till ö-vik (mysig liten stad) eller börja i Ö-vik och flytta sedan till Umeå som jag gjorde. Men gör först högskoleprovet så att du söker in i båda kvoterna (betyg och högskoleprov) resultat på provet är mindre viktigt.


    Hej! Den här tråden har inte varit aktiv på länge men försöker ändå.

    Har kommit in på ssk utbildningen i Övik men bor i Umeå så kommer måsta pendla. Vill söka förflyttning till Umeå men hittar ingenstans där det står hur man går tillväga eller vart man vänder sig.

    Hur gjorde du när du sökte förflyttning? Evigt tacksam för svar!
  • Anonym (Emelie)

    Hej vad roligt att höra att det finns fler som kämpar med att komma in på sjuksköterskeprogrammet. Har inte heller bra betyg sen innan. Har gjort Högskoleprovet 1 gång men behöver lite bättre resultat. Jag har börjat plugga lite till nästa prov.

  • Anonym (....)
    jagärjagvemärdu skrev 2015-01-15 04:04:06 följande:

    Här finns en till som inte kommer in på sin drömutbildning pga betyg:( Rätt ledsen jag med:( Är dock inte sjuksköterska jag vill bli.


    Vad vill du bli då?
  • Lovingandliving

    Jag skrev HP för första gången nu i Mars~2015 och skrev 0,55 - inte alls bra, däremot har jag sökt och hoppas på reservplats. Har för övrigt fina betyg från skolan mest C & B, några D:n och E:n i matte som är mitt värsta ämne. Jag tycker att den diskussion som förs om huruvida man är lämplig för ett visst yrke med låga HP-poäng tyder på okunskap - HP har ju knappast något med intelligens eller ambitionsnivå att göra! Det finns många som skriver höga HP-resultat och kommer in på utbildningar som de kanske inte alls har ett intresse i ~ och hur bra blir det?!

    Jag tänker att högskolor och universitet skulle börja med att göra enskilda intervjuer med människor samt kolla mer på arbetslivserfarenhet. Man kan ju trösta sig med att man oftast höjer sig betydligt ju fler ggr man skriver HP-provet.

    Ge inte upp era drömmar - det går hejja er och hejja mig ;) det här fixar vi!!

    /Karolina

    PS: ser att tråden är något 'old' men skriver en blänkare ändå DS:

  • Nakato

    Jag sitter I samma situation nu. Har 12,76 och 0,15 hp och står på reserv i luleå. Hoppas att Jag kommer in annars jag blev glad att ser det är flera som har kommit in med låga betyg. Väntar på andra urval nästa vecka

Svar på tråden Sjuksköterska - kommer inte in, fler sätt?