• Singeladopt

    Tips inför resa

    I sommar ska jag och tjejerna ut och resa. Tänkte att ni kanske har lite tips och ideer.
    Storasyster är snart 8 år och lillasyster blev nyss 2 år. Hon har varit hemma i snart ett halvår.
    Det blir en lång resa med 2 byten. Längsta flyget är ca 8 timmar.

    Så, har ni tips och ideer? Sysselsättning på planet? Saker vi bara inte kan klara oss utan. mm mm mm

  • Svar på tråden Tips inför resa
  • tompatiger

    Ingen aning vart ni skall åka...
    Flyget brukar gå bra...

    Snarare på resmålet som problem kan uppstå... Magsjuka etc.

  • Singeladopt

    Vi åker till USA så jag förväntar mig inte så mycket problem med just magsjuka.
    Däremot vore tips på bra grejer att ta med, väldigt bra. Jag är livrätt att glömma något.

  • Nimbus

    Vi laddade för fullt inför vår resa med lillkillen. Vi hade en mardrömsresa hem från Taiwan, så vi var väl förberedda. Detta är mina rekommendationer:
    - Pixiböcker, tar inte någon plats och sååå bra att ha med, både på flyget och till kvällens nattning. Vi hade med fem stycken.
    - Klubbor, tablettaskar och dricka (köps på plats), hjälpte lite iaf när det var start och landning.
    - Nässpray, mot lock i öronen
    - En filt, för barnen sover på flyget
    - Rit och pyssleböcker, kritor.
    - Skrivpenna och block, både bra för barnen att skriva i och för en själv när man plötsligt kommer på något som man inte vill glömma.
    - Våtservetter
    - En kortlek man inte är rädd om, små barn älskar att plocka med sånt och halva hamnar på golvet.
    - Låt barnen packa sitt handbagage själv, då vet de vad som finns med och det blir roligare att plocka upp det efterhand sen.

    Till stora barnet skulle jag absolut ta med ett minidataspel, om man inte har något själv kan man säkert låna av någon annan.
    Till våran kille (4 år) hade vi med bla. med lego och ett "fem i rad" spel. Han lekte lika mycket med båda.
    Vi tvekade lite innan på att ta med vagn eller ej, men tillslut köpte vi en lätt paraplysulky, och vilken tur att vi gjorde det! Vi gick ofta långa streckor, och dessutom sov han middag i den.

    Hmmm... Kommer inte på mer just nu, kanske fyller på listan senare .
    Som sagt, klarar vi att resa medd våran son så... .

  • Singeladopt

    Nimbus: Tack för tipsen. Jag tror mitt största problem är att lillfröken inte äter än. Bara gröt eller helt slät mat. Inga chips, godis, russin med mera. Så, alla mutor är borta. Hahaha
    Det hon gillar bäst är att peta på saker, eller kasta småsaker. Inte så poppis kan jag tro.

    Den stora tjejen har jag egenligen ingen oro för. Hon har sitt DS. Lite godis. Pyssel, och filmer.

    Vagn köper jag därborta. Vi ska vara där såpass länge, och hon orkar fortfarande inte gå så långa sträckor.

  • Sally

    Ja, det verkar vara löst för din stora tjej men en ds och filmer, osv, men den lilla blir nog svårare. Vi reser till USA minst en gång per år, och just mellan 1 och 3 år är svårt! Jag skulle inte tipsa små kortlek osv - de bara triller ner och man måste krypa och leta stup i kvarten, inte så kul. En etch-n-scetch (magnetisk ritblock men penna på snörre), eller böcker. Några extra vaxkritor så att man slipper hämta alla på golvet. Jag tror du ska ställa in dig på många promenader på gången. Fönstret blir kul en stund också. Dockor osv kanske? Har du enkla typ memory spel på t.ex din telefon kanske?

  • Lill G

    Till flygresan;

    Ta med den egna kudden och ev gosedjur- bra trygghetsgrej både på planet och när ni är på plats

    Köp småleksaker eller plocka undan några favoritleksaker och slå in dem i små paket- perfekt att plocka fram lite då och då.

    Packa fler ombyten än du tror att du behöver både till dig och barnen att ha i handbagaget, lägg i genomskinliga plastpåsar så ser du lätt vad som är vad 

    Om du inte bokat ännu, välj ett sent flyg på längsta sträckan och hoppas att barnen kan sova eller iaf vila lite  

    Låt barnen springa av sig så mycket som möjligt innan start och vid byten, alltid hjälper det lite :)

  • Sally

    En annan sak. Jag tror du skrev att du tänker köpa en vagn på plats. Med 2 mellanlandninging, kan det bli jobbigt att inte ha en vagn på flygplatserna. Jag skulle rekommendera att du överväger köpa en lagom smidig vagn innan som både fälls ihop och har fullt (eller nästan) liggläge.

    Sedan ska du inte vara så orolig att du glömt något. Allt går att köpa i USA och just nu ät dollarn mycket låg så det är dessutom billigt. Köp inte kläder eller skor innan, utan sådant är så billigt och bra i USA! Vi packar alltid med oss en extra tom resväska som vi lastar på med nya inköp...

  • fabbemam

    Hej
    En paraplysulky var det bästa vi köpte innan vår resa med en 1,5 åring en sån för 200 kr den var perfekt att hänga en ryggsäck på och somnade han så var det bara att dra den "hängandes" efter sig så blev det liksom halv -ligg som en bilstol den var ovärderlig just vid mellanlandningarna. I USA får du med största sannorlikhet lov att hämta ditt bagage och checka in det igen vid mellanlandningarna, jag skulle därför hellre packa i få STORA väskor än många mindre.

    Till flyget skulle jag köpa eller låna varsin bärbar DVD och lägga över en massa filmer på ett USB eller minneskort för att slippa släpa skivor.

    Vi har alltid grundat med nässpray och alvedon+ ipren (går att kombinera) 1 timma före start och landning och av totalt ca 40 (oj va många, det trodde jag inte själv innan jag räknat efter) start o landningar har det kombinerat med tuggande och/eller nappflaska bara varit ledsamt en 4-5 gånger. Inte vet jag vad som varit bäst men vi har tänkt att det får vara värt en helgardering att slippa panikskrik.

    Glöm inte heller att du får ha med dig barnmat av olika slag vi hade tom med det igenom  USA men fick smaka på det i säkerhetskontrollen och hade det i orginalförpackning när det var möjligt.

    Kanske kommer på mer sen...

    Fabbemam

  • Ethi

    Till en liten, ganska nyfådd, plutta skulle jag föredra en ergonomisk bärsele på flygplatsen än en vagn. Med två barn att hålla reda på känns det tryggt att kunna spänna på sig den minsta  Och tryggt för henne med.

  • Singeladopt

    Tack för massa tips.
    Jag kommer att ha henne i bärsele när det behövs . Vill fortfarande inte sätta henne i en vagn som inte är vänd emot mig.
    Kom gärna med fler tips och ideer.

  • Manchester

    Vi flög några timmar med dottern när hon var ca 2,5 år. Innan vi skulle åka hade jag köpt några små böcker + att vi tog med ett par invanda favoritböcker. Vi hade också kritor och ett litet block. Magnetrittavla, som Sally tipsade om, är nog minst lika bra, särskilt om "pennan" sitter fast i ett snöre och inte kan ramla ned mellan stolarna. Men det som funkade bäst var en uppsättning små plastdjur. Jag ville inte ta med de dyra Schleich-djuren ifall några skulle komma bort, utan vi köpte en uppsättning billiga djur (brukar finns i sorterade förpackningar, tex bondgårdsdjur, djur i djungeln etc). Vår dotter har alltid älskat djur av alla slag så dessa höll henne sysselsatt en stor del av resan. Vi lekte med dem, hittade på små historier om dem eller så satt hon bara och undersökte dem.

  • Singeladopt

    Plastdjur är en kanonidé. Hon har nyss fått en förpackning. Ska nog smyga undan ett par stycken.
    Ska kika om jag hittar en magnet rit tavla. Tror att vi fick sådana när vi flög hem från Bulgarien, men jag vet inte vart de är.

Svar på tråden Tips inför resa