• Videli

    Tycker DU att det är försent att skaffa ett barn till vid 42-43 års ålder?

    Skriv gärna vad du tycker...

  • Svar på tråden Tycker DU att det är försent att skaffa ett barn till vid 42-43 års ålder?
  • Lyckoprinsessan
    Ã…sa b skrev 2012-01-22 19:37:50 följande:
    jag fyller snart 43 och väntar barn i maj, visst är det jobbigare denna gången , bebisen är lika välkommen som våra andra barn,
    Varför är det jobbigare? Jag tyckte inte alls det var jobbigare utan tvärtom lättare med andra barnet. Var 32 när jag fick första och 43 med andra....
  • Novelli
    Lyckoprinsessan skrev 2012-01-24 21:14:14 följande:
    Varför är det jobbigare? Jag tyckte inte alls det var jobbigare utan tvärtom lättare med andra barnet. Var 32 när jag fick första och 43 med andra....
    Jag håller med dig Lyckoprinsessan. Jag har aldrig mått så bra som med sista och tålamodet är så oändligt mycket större nu när man har lättare för att förstå proportionerna mellan sitt eget liv och barnens liv.
  • Aubree

    Tycker inte det är sent, men det är väl individuellt hur man känner. Närmar mig den åldern själv och funderar på att försöka få barn då, har inga tidigare och känner mig likadan nu som vid 20.

    Har läst många som tycker dom mår ovanligt bra som gravida över 40, men vet inte om det finns någon vetenskap på det. Kanske beror det på om man har barn innan eller inte också?

  • Geelda

    Sent svar...
    Det är väl individuellt. Är man 20 och ens mamma 42 känns det självklart konstigt att tänka sig sin mamma med en baby. Är man 42 och har ett barn på två år är det ju en helt annan sak.
    Och två 40-åringar kan ju vara olika som natt och dag, en kan vara som en 20-åring och en som en 50-åring...
    Tidigare har jag satt min personliga gräns vid 40. Men jag är inte så säker längre. Jag känner att jag nu skulle ta mer vara på småbarnstiden och inte bry mig så mycket om krav utifrån, inbillade krav oftast, på att det ska vara städat, få bort gravidkilona, egentid, babygrupper et c.......nu skulle jag bara njuta! Nu vet jag att tiden går fort, den kommer inte igen. Så man måste ta vara på den. Jag har inga problem med nattvak, somnar om på två röda. Så det är en svår fråga. Jag skulle inte reagera på en 42-årig mamma med barnvagn, och kan själv tänka mig barn då. Men jag kan även förstå om andra tycker det är galet, det beror ju på vilken sits man är i och hur gammal man själv är.

  • lima69

    Tycker personligen att det är helt underbart. Jag väntar mitt 6 barn i September( om allt går vägen) och det är samma månad som jag fyller 44. Jag mår toppen!! ð??

  • Ziondaughter

    Jag är 42 och väntare mitt 4:e barn. Så länge man känner att kroppen orkar med är det väl aldrig försent, annars kan man ju fundera över varför kvinnan är skapt till att kunna bli gravid vid denna ålder...

  • 1987sandra

    Jag tycker åldern kvittar. Ibland kan jag tro att det kan vara mer positivt att vara äldre, äldre och mer livserfarenhet och lärdom som man kan få över på barnen. Sen kan jag tro att vissa anser att åldern är något negativt i och med att man oftast orkar mindre ju äldre man blir. att det blir synd om barnet. Det enda negativa jag skulle kunna se med hög ålder är att man kanske inte får va kvar länge nog för barnbarn. Annars inget. :)

  • Isnogood

    Jag var 19 när jag fick dotra, 25 när jag fick sonen o i år blir jag 37.
    -Har absolut inte gett upp hoppet om ett till barn, men när det blir, det är en annan fråga, går ju liksom inte att beställa på postorder direkt 

    Människor, individer, det är bara en själv som kan avgöra om man "är för gammal" eller inte, vid en viss ålder, för att bli förälder igen, det är inte omgivningens val.    


    I live on the dark side...the devil is my confederate
  • miino

    Nej. Försent är det inte förrän det inte funkar. Sen är det en annan sak hur det känns. 

    Jag fick barn när jag var 20 och 24, och kände att jag var klar med det. Jag kände mig för gammal redan vid 33, eftersom barnen började bli stora, men tyckte inte att andra, som fick barn runt 40 var det.

    Nu,19 år senare, sitter jag här med en liten 7 veckors knodd på armen. Ljuvlig, avgudad och älskad av båda bröderna. En sladdis är fint som snus ;) Och jag känner mig inte för gammal.


  • Mashenjka

    Nej det tycker jag inte. Tror inte heller att någon kommer att missta mig för ungens mormor. Är både friskare och ser yngre ut än många 30 åringar. Så ungen får en självsäker, lugn, harmonisk och frisk morsa. Vad mer kan man kräva?

  • Silverfisken

    Jag tycker det är försent! Mina föräldrar fick mig vid 40 års ålder och nu i 26-årsåldern har jag två pensionärer till föräldrar. Så om man ser det ur barnens synvinkel är det försent. De kommer förlora sina föräldrar  tidigare på grund av hög ålder.

  • mammamia123456

    Under kvinnans fertila period som är lång, är det möjligt och utifrån artens reproduktiva syfte förmodligen också meningen att vi ska få barn. Jag pratar biologi nu. Hur man utifrån ett socialt och psykologiskt perspektiv väljer att göra är helt upp till en själv. Ålder är ingen faktor som avgör hur gott ett föräldraskap blir eller hur det går framgent i livet för barnet. Jag fick barn när jag var 27, 29, 38 och väntar nu sista som kommer att födas när jag är 42. Jag ser det som en styrka att mina barn har syskon i olika åldrar. De har stor glädje av varandra och lär sig av varandra. De kommer förhoppningsvis alltid att ha varandra.

Svar på tråden Tycker DU att det är försent att skaffa ett barn till vid 42-43 års ålder?