• Enensammamma

    Spara till barn, vilket sparande/bank är bäst?

    Hjälp mig lite i djungeln. Min bank handelsbanken har 0% i ränta så det är inget altenativ

  • Svar på tråden Spara till barn, vilket sparande/bank är bäst?
  • skorpionen80

    Hoist har 3%, SevenDay har 2,9%. Båda har ännu högre ränta om du binder sparandet.

  • Timmervik

    Vill man spara på konton så är småbankerna som räknas upp bra alternativ, men jag tycker inte att man ska ha pengarna på bankkonto (till 100% ialla fall) om man sparar på så lång sikt som det ofta är 10-20år utan hellre då aktier direkt eller indirekt via fonder.  Om det handlar om månadssparande så är breda fonder med låga avgifter eller inga avgifter att föredra då de är utan courtage när man köper, blir väldigt dumt att köpa aktier för en 500ing per månad.

  • SofieMarcus

    Jag har råd att spara ca 300kr i månaden till sonen. Där har jag 2 olika tips att ge dig, som jag tycker man kan variera emellan.
    Att köpa silver (i form av mynt eller tackor)  varje månad á ca 300kr eller spara undan tills man ha ca  3-4000kr och köpa guld för summan. Att spara långsiktigt och låta pengarna växa utan att komma åt dem. Eftersom det då krävs att du behöver sälja tillbaka guldet och silvret för att få "tillbaka" pengarna och spendera dem   

  • Linus77

    Guld och silver har ingen direktavkastning, fonder är dyra och kommer äta upp stora delar av ditt barns kapital oavsett hur börsen går. Kika in på s t a b i l e k o n o m i . s e 
    Läs om sparande till barn, sparande  och även artikeln Avdramatisera aktier. Så kommer du ha en helt annan syn på sparande efteråt och mycket större möjlighet att lyckas !

  • hymafr

    Spara i ert eget namn när ni sparar till barnen.
    Det finns (minst) två anledningar till det.
    Den första är att det då är NI som kan bestämma vad pengarna ska gå till. Inte särskilt kul om allt ni sparat går till en lyxbil 

    En annan anledning är att ni som föräldrar kanske får ändrad ekonomi om ett antal år och då känns det inte lika illa att behöva ta från "barnens" konto (för att t ex laga den bil ni måste ha för att ta er till arbetsförmedlingen) jämfört med om ni måste tömma ett konto som står i lille "Kalles" namn.    

  • Kekke

    jag sparar i aktier åt sonen. vi sparar 300 i månaden.. dock köper jag inte varje månad, utan när det är 1000 så lägger jag ett köp.. har en barn kapitalförsäkring på avanza..
    aktierna kommer få ligga tills han blir 18. återinvesteringar av utdelningarna.. kommer bara spara i större bolag med bra historik.. ingen förhoppningsbolag..

  • Linus77
    Kekke skrev 2012-08-29 20:40:43 följande:
    jag sparar i aktier åt sonen. vi sparar 300 i månaden.. dock köper jag inte varje månad, utan när det är 1000 så lägger jag ett köp.. har en barn kapitalförsäkring på avanza..
    aktierna kommer få ligga tills han blir 18. återinvesteringar av utdelningarna.. kommer bara spara i större bolag med bra historik.. ingen förhoppningsbolag..
    Det låter nästan perfekt, tänk bara på att courtaget inte får bli för stor del av varje köp. Om courtaget är 49 kr så kostar det 4,9 % vilket är lite för mycket för att vara helt bra.
    Jag brukar rekommendera  att inte handla för mindre än 5000 kr åt gången, vilket kan låta mycket men varför ha bråttom. Efter några års sparande så hjälper utdelningarna till och det blir genast lättare att få ihop till nästa 5000 kronors köp. 
    Även den gamla hederliga spargrisen (småpengar) kan användas till att nå målet snabbare.
    Läs gärna mer om sparande på min sida S t a b i l e k o n o m i . s e 
  • Kekke
    Linus77 skrev 2012-08-29 22:05:29 följande:
    Det låter nästan perfekt, tänk bara på att courtaget inte får bli för stor del av varje köp. Om courtaget är 49 kr så kostar det 4,9 % vilket är lite för mycket för att vara helt bra.
    Jag brukar rekommendera  att inte handla för mindre än 5000 kr åt gången, vilket kan låta mycket men varför ha bråttom. Efter några års sparande så hjälper utdelningarna till och det blir genast lättare att få ihop till nästa 5000 kronors köp. 
    Även den gamla hederliga spargrisen (småpengar) kan användas till att nå målet snabbare.
    Läs gärna mer om sparande på min sida S t a b i l e k o n o m i . s e 
    tackar.. jag tycker iaf att det är det bästa för oss att göra så.. sprider köpen under en lång tid och olika bolag.. köper det som verkar mest intressant ut för stunden..
    har 39:- i courtage, därför tycker jag att det funkar med dom mindre summorna. som du säger så vill man inte ha för högt courtage.. men 3,9% tycker jag är acceptabelt..
Svar på tråden Spara till barn, vilket sparande/bank är bäst?