• Funderaren

    Hur stor är ivf-chansen vid dålig äggkvalitet?

    Hej alla! Om någon vet genom erfarenhet eller nåt annat, svaret på min fråga så vore jag väldigt tacksam.

    Frågan är alltså om chanserna blir mindre vid ivf om äggen är av dålig kvalitet? Alltså anledning till ivf är just dåliga ägg. Blir äggen bättre vid ivf än vad de då är vid en vanlig menscykel?

    Mycket tacksam för alla svar som kan bidras med.

    Vill tillägga att det inte gäller mig utan en nära bekant som gjort ett par ivf:er nu. Vi kör ivf av annan anledning

  • Svar på tråden Hur stor är ivf-chansen vid dålig äggkvalitet?
  • TheBlueRose

    Annars så kan du gå in å läsa där på villhabarnsidan. Många är kvar där efter att dom fått sina barn. Det finns ju många forum-rum där .

    www.villhabarn.com/

    Gå in under "Samtal pågår"
    Därinne finns alla som fått barn via IVF, (under fliken "för er som fått våra efterlänktade barn).

  • Anette m 2st 01

    Handygirl, tänk på att det kan behövas några försök innan dom kan ge dig något definitivt svar. Ge inte upp om det inte fungerar första gången. Jag hade själv så stora förhoppningar om att det skulle fungera vid första försöket så jag vart jättebesviken då det inte fanns några ägg att sätta tillbaka. Allt kändes becksvart och helt hopplöst.

  • Funderaren

    Oj va mycket inlägg, va kul

    Tack så mycket alla för all information ni gett mig. Jag ska kolla med henne om hon har ätit Prednisolon (måste bara memorera namnet *prednisolon, prednisolon..* ) Men ges inte sånt automatiskt om det är dålig äggkvalitet?

    Hon har lyckats blivit gravid en gång ska väl tilläggas, första försöket blev det + som dock slutade i ett X..

    Jag har funderat själv på om de kanske ska försöka med ÄD men de är inte så jättepratglada så jag vet inte hur mycket jag vågar fråga, hur mycket de tar illa upp. Har precis börjat prata lite om det fastän att vi båda vetat om varandras problem ett tag.

    Men tydligen så hade läkaren sagt att det ska vara 40% chans att det fungerar för dem. Alltså det är mer % än vad vi har fått t.o.m. Betyder det att äggen inte är rysligt dåliga eller? Har miljontals frågor till dem men som sagt jag vågar inte. Jag är pratglad av mig och pratar gärna om våran ivf men inte de.

  • Handygirl

    Annette: Jag tror inte att jag kommer att lägga alltförmycket hopp till det första IVF.et, vet ju efter att ha läst så mycket härinne att det är många som inte lyckas på första. Hursomhelst ska det bli spännande att se om det är äggen det är fel på eller vad det är som är felet. Kanske jag har för tjocka skal, eller för tunna så det blir för många spermier på ett ägg, eller så är det nåt m delningen. ÄR ivrig att komma dit så att jag får veta en gång för alla.

  • MissBHaven

    Hej,

    jag vill bara komma med ett litet input om det här med äggkvalitet: Vi hade i november kört igenom 4 IVF/ICSI varav vi bara hade fått ägg till uppläggning vid första försöket. Vid andra og tredje (IVF) var det inte ett enda ägg som hade befruktats korrekt (flera spermier inne i ägget). Vid fjärde försöket gjorde vi ICSI - men inte ett enda ägg blev befruktat då heller. Därför trodde läkarna att kvaliteten på mina ägg var så dålig att det inte ville kunna lyckas oss att få barn. Men innan man avskrev oss helt gjorde vi ett 5. försök, då man befruktade två tredjedelar av mina ägg med makens spermier, och en tredjedel med donorspermier. Det visade sig då, att äggen befruktade med makens spermier inte hade utvecklat sig - men äggen befruktade med donorspermier var jättefina! Så nu ruvar jag på två ägg - och bättre kvalitet har vi aldrig nått med makens spermier.

    Det som detta försöket visade oss var, att det inte var mina äggs kvalitet som var dålig - men snarare makens spermier - eller vår "kompatibilitet".

    Nu ved jag att lagen är lite annorlunda i Sverige än i Danmark där jag bor omkring donor insemination. Men jag vill bara nämna att detta med att befrukta äggen med donorspermier kan vara en relativ lätt metod till att få en diagnos på om man ändå är så långt i processen att man överväger äggdonation.

    Det behöver inte enbart vara äggen som har ett problem.

  • Handygirl

    MissBhaven: Tack för utförlig info! OK, men hade ni gjort analys av spermierna innan gällande antal och rörlighet? Kan det i så fall alltså vara fler fel på dem än det vanliga så att säga? (Gjorde spermatest för ett par år sen, och det var ett stort antal men lite sämre rörlighet då, men ej tillr dåligt för att de skulle anse det som ett dåligt resultat o möjlig orsak t vår infertilitet.)

  • MissBHaven

    Alla spermatest har varit OK och visat tillräckligt många spermier till både IUI, IVF och ICSI. Just för att spermierna såg så fina ut, trodde man att det var mina ägg som var felet. Men det är tydligen något inne i proteinkoden på spermierna som gör att det inte funkar. Sammansmältningen av cellkärnorna blir aldrig aktiverad.

    Man har inte prövat att befrukta donorägg med makens spermier - det kunde ju vara interessant för att se om det är maken och jag som inte passar ihop rent biologiskt.

  • Handygirl

    MissBHaven: OK, Himla komplicerat det där. Vi har en son sen tidigare, så då borde väl vi vara kompatibla, eller kan sånt ändras?

  • MissBHaven

    Ja det skulle man tro att ni var Det konstiga är ju att vi fick två ägg tillbaks på första försöket - inte superkvalitet med ändå. Så kanske kan det ändras.

  • Lilla molnet

    För mig blev äggkvaliteten sämre med IVF. Få ägg som inte var mogna. Ju mer Gonal F, desto sämre kvalitet. Därför slutade kliniken med IVF, och försökte istället att provrörsbefrukta mina "egenproducerade" ägg. Tyvärr lyckades inte det heller, så vi har avslutat all form för behandling.

  • Funderaren

    Lilla molnet: Usch va jobbigt *kramar om* Har ni bestämt er för någon annan metod eller låter ni det bara vara ett tag? Alltså ex ÄD eller adoprion?

  • Belone

    Vi har också kämpat med dålig äggkvalitet (inte mogna ägg) vilket medfört få befruktade ägg (icsi). Andra försöket blev inte ett ända ägg befruktat så denna gången var jag rädd att det hela skulle sluta i fiasko igen. Pga en cysta och utebliven nedreglering fick jag äta primolut och då den försvunnit gick vi över till korta metoden i stället. Och så lät läkaren blåsorna bli lite större än normalt före de plockades. Antalet blåsor var litet men 2 vidareutvecklade sig bra och sattes tillbaka. I söndags testade jag + och jag kan fortfarande inte tro på det. Så de kan löna sig att trixa lite och testa olika varianter för att försöka få ut bästa möjliga kvalitet. För vissa kan korta varianten ge lite bättre kvalitet också så de kan kanske vara värt att prova. /Belone

  • Funderaren

    Belone: Åh va roligt för er Grattis!
    Hoppas det blir så för min kompis också, men det inger ju hopp i alla fall. De lyckas ju tydligen få ägg att stoppa tillbaka i alla fall.

  • Mathilda88
    MissBHaven skrev 2005-12-12 11:03:24 följande:

    Hej,

    jag vill bara komma med ett litet input om det här med äggkvalitet: Vi hade i november kört igenom 4 IVF/ICSI varav vi bara hade fått ägg till uppläggning vid första försöket. Vid andra og tredje (IVF) var det inte ett enda ägg som hade befruktats korrekt (flera spermier inne i ägget). Vid fjärde försöket gjorde vi ICSI - men inte ett enda ägg blev befruktat då heller. Därför trodde läkarna att kvaliteten på mina ägg var så dålig att det inte ville kunna lyckas oss att få barn. Men innan man avskrev oss helt gjorde vi ett 5. försök, då man befruktade två tredjedelar av mina ägg med makens spermier, och en tredjedel med donorspermier. Det visade sig då, att äggen befruktade med makens spermier inte hade utvecklat sig - men äggen befruktade med donorspermier var jättefina! Så nu ruvar jag på två ägg - och bättre kvalitet har vi aldrig nått med makens spermier.

    Det som detta försöket visade oss var, att det inte var mina äggs kvalitet som var dålig - men snarare makens spermier - eller vår "kompatibilitet".

    Nu ved jag att lagen är lite annorlunda i Sverige än i Danmark där jag bor omkring donor insemination. Men jag vill bara nämna att detta med att befrukta äggen med donorspermier kan vara en relativ lätt metod till att få en diagnos på om man ändå är så långt i processen att man överväger äggdonation.

    Det behöver inte enbart vara äggen som har ett problem.


    Stort tack för den erfarenheten! Hjärta
Svar på tråden Hur stor är ivf-chansen vid dålig äggkvalitet?