• O Z

    Mjölkproteinsallergi

    Hej!

    Jag sökte till barnläkaren för ett par veckor sedan för att min son på tre månader har varit väldigt slemmig och rosslig i halsen sedan födseln. De lyssnade på hans lungor och kollade syresättningen i blodet och allting såg bra ut. Jag har delammat fram tills dess att han blev två månader gammal, men ger nu honom endast NAN 1. Jag nämnde också för läkaren att han har varit hård i magen och får kämpa lite för att få ut avföringen och då trodde läkaren att det kunde vara mjölkproteinsallergi. Han har vid ett tillfälle haft slem i avföringen. Sedan dess har jag gett honom Althéra i två veckor och, visst, bajset är lösare och segare och han rosslar inte alls lika mycket och har inte så mycket slem i halsen. Däremot har jag upplevt honom mer missnöjd när han får Althéra. Jag funderade lite på ifall det är så att han inte blir riktigt mätt av den ersättningen. Han har varit lite mer gnällig och helt plötsligt har han kunnat skrika utan till synes någon anledning samt att han har börjat skrika och protestera när vi ska lägga honom vare sig det är i vagnen eller i hans säng. I söndags eftermiddag återgick jag till att ge honom NAN 1 och igår var han på ett strålande humör, skrattade och pratade mest hela dagen och inte en gång skrek eller grät han och varje gång jag lade ner honom för att sova somnade han inom några minuter utan några protester. 
    Med Althéra har han också kräkts mycket och ofta, men jag upplever att Althéran är tunnare och därför har han också haft svårare att dricka ur flaskan utan att svälja en massa luft. Det kan vara därför som han kräks mer. Jag har även samtidigt bytt storlek på dinapp till en med fler hål i därför att han tidigare var svårmatad. Det kunde ta väldigt lång tid att få i honom maten och jag har fått truga i honom den. Ömsom napp och ömsom flaska och så har han druckit några klunkar innan han har börjat att böka och inte velat ha. Tålamodskrävande:) Detta hände samtidigt som jag bytte till Althéra så jag kan inte svara på ifall det har blivit lättare att få honom att dricka men mer kräkningar för att vi bytte dinapp eller att det har med den nya ersättningen att göra. Med NAN kräks han fortfarande mycket, mer än tidigare, tror jag, men inte alls lika mycket som med Althéra. 
    I övrigt följer han sin kurva och mår bra. 
    Låter det som om det är mjölkproteinsallergi? 

  • Svar på tråden Mjölkproteinsallergi
  • Allergiexperten

    Hej! Jag börjar med att svara på din sista fråga.
    Komjölksproteinallergi ger olika symtom. Det kan vara allt från kräkningar, diarré, utslag, kinkighet, gnällighet, tillväxtproblem, gaser, förstoppning. Symtomen kan variera alltifrån lite besvär med gnällighet och gaser i magen till att några barn får nässelutslag och kräkningar.
    Stort hål i nappen kan ge kräkningar, byte av mat kan ge onöjt barn till en början.
    Det viktiga är att barnet växer, är nöjd, magen fungerar och att rosslet har försvunnnit. Gör man många förändringar på en gång vet man inte vad det är som barnet reagerar på.

    Förslagsvis kan du prova först det ena sedan det andra nedanstående alternativet:
    Backa tillbaka till det som som fungerade.
    1. Var det Nan som gjorde sonen nöjd och mätt så ge det. Kommer besvär med förstoppning och slem tillbaka så ta kontakt med läkaren igen för en ny bedömning.
    2. Ge Althera och om sonen kräks prova med mindre hål i nappen, minskar kräkningar så fortsätt med Althera om kräkningar fortsätter kontakta läkare för ny bedömning.
    vänliga hälsningar Anitha

Svar på tråden Mjölkproteinsallergi