• En glad tjej

    Fler som nöjer sig med två barn?

    Jag har två underbara tjejer som jag älskar gränslöst mycket. Visst, vissa dagar beter de sig som värsta hormonstinna tonåringarna ( de är 5 och 3,5) men fördet mesta är de godingar med en stor del aptit på livet. Jag är fullkomligt nöjd med mina två barn och vill helt enkelt inte ha fler. Ändå får jag ofta frågan när lillebror kommer. Det verkar somom man ska få så många barn som möjligt idag, ju fler desto bättre liksom! Jag vill lägga all min fokusoch tid på de två barn jag har, känner att fler barn är absolut inget för mig, blir inte ens sugen när jag ser små nyfödda trots att de är bedårande.


     


    Finns det fler som nöjer sig med två och hur reagerar omgivningen på det?

  • Svar på tråden Fler som nöjer sig med två barn?
  • Butterscotch

    Jag är helt nöjd med två barn, skulle inte hinna ta hand om fler. Jag vill inte ge upp min yrkeskarriär och jag kan inte för mitt liv förstå hur man hinner med att jobba, umgås med barnen, ta med dem på diverse aktiviteter, hjälpa till med läxläsning mm mm om man har en hel drös med ungar. Heder åt de som lyckas, men jag är rätt säker på att jag inte tillhör den skaran.

  • Finesse

    Jag var väldigt nöjd med bara ett barn oxå.. men sambon ville ha två.. så ja jag gick med på det men nu är vi båda NÖJDA.. så vi kommer inte att skaffa nåt mer barn. Vårt hus räcker inte till ändå så.. å inte vår bil heller

    Vi har en dotter på 3,5 år och en son på 4 månader.. 


    Ebba 071228, Hampus 110225
  • Finesse
    Finesse skrev 2011-07-03 15:09:41 följande:
    Jag var väldigt nöjd med bara ett barn oxå.. men sambon ville ha två.. så ja jag gick med på det men nu är vi båda NÖJDA.. så vi kommer inte att skaffa nåt mer barn. Vårt hus räcker inte till ändå så.. å inte vår bil heller

    Vi har en dotter på 3,5 år och en son på 4 månader.. 
    Kan tillägga att jag hade varit minst lika nöjd om sonen hade varit en dotter.. så det handlar inte om kön.. utan om antal
    Ebba 071228, Hampus 110225
  • Hanniz84

    vi har 2 barn, en dotter som blir 2år, o en son på 3månader...Hjärta

    vi är sååååå nöjda med våra barn o kommer inte att skaffa ngr fler!
    dels har jag haft jobbiga graviditeter, sista förlossningen slutade med akusnitt, jag tycker att det är skitjobbigt med vakennätter , osv osv...
    både jag o min man vill kunna ge barnen allt, både tidsmässigt o "saker", kunna åka på resor, låta dom ha intressen, ex häst om dom vill m.m (såklart kan folk med 15 ungar göra det oxå, men nu pratar jag om min familj)

    men ingen verkar lyssna när vi säger att vi är klara o nöjda....
    alltid så säger folk -joooo, ni kommer bli så sugna på en liten sen...
    ja, så kanske det är.. bebisar är ju mysiga, men jag tycker att dottern som är 2år är bra mkt roligare än bebisen., o även om jag skulle bli sugen så skulle jag börja tänka på allt vaggande, bärande,vakennätter o då skulle jag inte va så sugen längre


    ISA 1/8-2009 <3 LEO 23/3-2011 <3
  • Hanniz84
    Finesse skrev 2011-07-03 15:10:29 följande:
    Kan tillägga att jag hade varit minst lika nöjd om sonen hade varit en dotter.. så det handlar inte om kön.. utan om antal
    samma här.. könet spelade ingen roll! vi hade inte skaffat fler ändå..
    ISA 1/8-2009 <3 LEO 23/3-2011 <3
  • Finesse
    Hanniz84 skrev 2011-07-03 15:17:51 följande:
    samma här.. könet spelade ingen roll! vi hade inte skaffat fler ändå..
    Precis.. jag har redan nu börjat sälja ut dotterns kläder.. det som är alldeles för rosa och klänningar.. och folk bara suckar och säger att jag kommer ångra mig.. men jag vill INTE ha fler barn men dom förstår det inte.. 
    Ebba 071228, Hampus 110225
  • lightfish

    Jag har två barn men mest för att tvåan blev till med preventivmedel och numera är jag steriliserad vilket jag är öppen med (till och med varit med i ett tidningsrepotage om det). Nu har jag en pojke och en flicka men hade varit superglad om min flicka hade varit en pojke. Fördelen med att ha en av varje är att man slipper tjat om "när kommer syskonet av det andra könet".

    Både jag

  • HelenaMaria

    Jag har precis fått andra barnet och jag nöjer mig nog där. Det känns lite som att livet är satt i viloläge om man hela tiden ska skaffa fler barn. Jag vill ut och resa och det är inte alla resor man kan ta med sig små barn på.

  • Cissan77

    Vi är också jättenöjda! Har en tjej på 3 och en kille på 1,5. Älskar dom såklart gränslöst och vill inget hellre än att kunna ge dom min tid. Nu när lill-killen börjar bli större så njuter jag bara mer och mer. Jag är jätteglad över att dom har varandra - att dom har en syster/bror - men det får kanske räcka så.

    Bara för en kort tid sedan funderade vi seriöst på om vi skulle försöka få en tredje, men vi har bestämt oss för att vi är väldigt nöjda och tacksamma för det liv vi har nu. Skönt ändå att ha tänkt igenom det eftersom tanken ändå har kommit upp ibland. Men nu vet jag jättesäkert och innerst inne var det ett välkomnande beslut.

  • pussgurkan86

    jag har också 2 barn och är nöjd. ärligt talat så hade jag inte orkat med fler barn och vill kunna resa 1-2 ggr per år och med 3 barn blir det väldigt dyrt.

  • Parvelsson

    Vad är det för konstiga människor som frågade det? De flesta männskor väljer väl att ha två barn, snarare än tre eller fler. Det är ju ovanligare..

  • Åsalind

    Flisongen: kunde varit jag som skrivit det! Två döttrar, 3 år och 3 mån dock. Vi är nog nöjda nu, även om jag ibland kan tänka att min man säkert hade velat ha en pojke också... Knäppt. Och tanken på att aldrig mer vara gravid, det kan ju inte vara skäl till att skaffa fler... Eller? :) Äh, jag är 36, vi hinner inte med fler.

Svar på tråden Fler som nöjer sig med två barn?