• Dr Mupp

    Vilken smågnagare?

    Tänkte köpa en (två) smågnagare till mina barn, men vet inte rikigt vilket djur. Sitter och velar mellan mus, gerbil och hamster. 

    Hamster har jag själv haft som barn. De var ju roliga och mysiga när de väl var vakna, men de sov ju på dagarna så det kanske inte är det mest roligaste djuret.

    Vilket djur ska jag välja och varför.

    Nej marsvin är inte ett alternativ.


    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Svar på tråden Vilken smågnagare?
  • Tonx

    Har du funderat på tamråttor?
    De är roligare än möss och gerbiler tycker jag, lite mer att "ta" i och lever lite längre, sen är de så lättlärda och går att lära tricks.

    Hamstrar är jättetråkiga djur tycker jag.

  • Cloud
    Tonx skrev 2011-06-07 23:44:02 följande:

    Har du funderat på tamråttor?
    De är roligare än möss och gerbiler tycker jag, lite mer att "ta" i och lever lite längre, sen är de så lättlärda och går att lära tricks.

    Hamstrar är jättetråkiga djur tycker jag.


     


    Håller med om tamråttor. Sociala och trevliga djur.

  • pluvdo

    Jag var väldigt förtjust i mina dvärghamstrar (hade 16 stycken), men om man skall ha sådana (eller något annat hjulspringande djur) så rekommenderar jag att man har plasthjul och inte metallhjul eftersom plasthjul låter mindre. Jag minns att mina kusiner hade hamster och deras hamster hade ett metallhjul som gnisslade jättemycket. Jobbigt.

  • pluvdo

    Gerbil rekommenderar jag förresten inte alls. Sådana har jag också haft och de var så stirriga. Rusade bara runt i buren och verkade speedade. Vågade nästan aldrig släppa ut dem eftersom de var så snabba, medan hamstrar (åtminstone de jag hade) kröp omkring lite lugnare. Så tuggade gerbilerna sönder allting som man lade ner i buren också.

  • Dr Mupp
    Tonx skrev 2011-06-07 23:44:02 följande:

    Har du funderat på tamråttor?
    De är roligare än möss och gerbiler tycker jag, lite mer att "ta" i och lever lite längre, sen är de så lättlärda och går att lära tricks.

    Hamstrar är jättetråkiga djur tycker jag.


    Tamråttor har jag verkligen ingen koll på. Vad äter de, hur ska de bo. en eller två?
    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Tonx
    Dr Mupp skrev 2011-06-07 23:49:20 följande:
    Tamråttor har jag verkligen ingen koll på. Vad äter de, hur ska de bo. en eller två?
    En fågelbur med tätt mellan gallren, gärna flera våningar och mycket klättermöjligheter; det kan vara rör, pinnar, hyllplan, rep, "hängmattor" m.m.
    Ett krypin ska de ha, och de gillar att få en frottéhandduk ibland som de kan bädda med.
    De äter allt, verkligen. Jag ger pellets som huvudföda, sen godsaker från mitt eget kök, både kött och grönsaker, . Maten ska vara okryddad och ostekt, de äter gärna både råa och kokta ägg, ge nötter med skal för tänder och stimulans, pastaskruvar, knäckebröd etc. (Ge inte kött varje dag bara, men 2 ggr i veckan är bra!)
    De gillar att få hundgodis ibland.
    Det är lag på att hålla minst två eftersom de är flockdjur.
    När de är handtama så är det inga problem att ha dem lösa hemma, och de brukar älska att sitta på axeln eller ligga i en ficka, haha.
    De är renliga och går att få rumsrena och gå på låda om de får en i buren, jag har använt en liten låda med kattströ.

    Det negativa med dem är att man måste städa buren rätt ofta, eftersom de luktar rätt starkt (framförallt hanråttor!).
    De gnager på allt, så har man dem lösa så måste man ha koll så de inte tuggar på sladdar framförallt, men också möbler, böcker etc.
  • norrlandsflicka

    Håller också med om tamråttor, de är trevliga sociala djur. Skaffa hellre 2 honor, hanar luktar så mycket. Är bäst att köpa ifrån samma bur så de är vana att bo ihop. Har tänkt skaffa råttor åt våra barn när de blir tillräckligt stora. Blev ingen ny när sista råttan dog för 4 år sen.
    Man får lägga ner lite tid på dom i början för att få dom handtama. De jag har haft som jag köpt på zooaffär har inte varit tama, men har blivit det fort.

    Hade en råtta som hoppade flera meter. Var oftast att hon hoppade från nån annans axel till min axel. Häftigt var det. En annan råtta jag hade var galen i mint. Hon snodde ett tuggummi ur munnen på en kompis en gång när hon tuggade med öppen mun. Snopen blev hon...

  • cicci85

    Vi valde tamråttor, helt underbara är de Perfekta djur till barnen, lätta att hantera, roliga och nyfikna. Vi har två hanar, de luktar mycket när de har vanligt spån i buren men med alspån så luktar de nästan ingenting!

  • Dr Mupp
    cicci85 skrev 2011-06-09 16:18:22 följande:
    Vi valde tamråttor, helt underbara är de Perfekta djur till barnen, lätta att hantera, roliga och nyfikna. Vi har två hanar, de luktar mycket när de har vanligt spån i buren men med alspån så luktar de nästan ingenting!
    Alspån. Lär inte fundera med en alpollenallergiker. Synd att de luktar med kutterspån för det har vi ju till kaninen.
    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Dr Mupp

    Efter mycket velande fram och tillbaka så har vi belsutat att det blr en guldhamster. Hon kommer nästa vecka.


    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • entity
    pluvdo skrev 2011-06-07 23:48:51 följande:
    Gerbil rekommenderar jag förresten inte alls. Sådana har jag också haft och de var så stirriga. Rusade bara runt i buren och verkade speedade. Vågade nästan aldrig släppa ut dem eftersom de var så snabba, medan hamstrar (åtminstone de jag hade) kröp omkring lite lugnare. Så tuggade gerbilerna sönder allting som man lade ner i buren också.
    Ingen av mina gerbiler är alls så som du beskriver, speedade, eller jo de var nog det då de var unga, men de lär sig lätt och är enkla att träna, men det krävs ju tålamod och att man faktiskt hanterar dem ofta och mycket. Och klart de tuggar, deras tänder växer ju konstant och får de inte tugga ner dem så kan det ge allvarliga konsekvenser för de små, så de ska ha mkt trähus och dylikt i sina burar, och kartong, aldrig plast dock för det kan skada. Men de är aktiva både under dagen och natten, blir aldrig tråkiga att titta på, är enkla att lära saker (agility t.ex.) och otroligt gosiga och tillgivna om man hanterar dem dagligen dags. Värt att tänka på när man skaffar djur är ju hur de ska hållas, är de flockdjur eller solitärdjur, när är de aktiva och hur passar de in i mitt liv.. Läsa på och lära sig allt man bara kan!

    Jag har då (som ni förstått) gerbiler, underbara djur. Men det beror lite på vad man är ute efter. Guldhamstrar är jättefina också men jag tycker de är lite tråkigare då de i princip sover hela dagen och är uppe nattetid istället. Tamråttor älskar jag också,  smarta och gosiga. Dvärghamstrar tycker jag visserligen är söta men de tilltalar mig inte alls.

    Nej, ska jag tala mig varm om någon speciell sorts smågnagare, då blir det gerbiler. Smarta, aktiva och väldigt mysiga små krabater. Mycket djur i liten förpackning helt enkelt :)

    Men TS, en guldis är ett bra val det med. Lycka till med den lilla sötnosen :)
Svar på tråden Vilken smågnagare?