• Pysse

    Kan man ha marsvinsburen ute på sommaren?

    Min son har två marsvin i en enorm bur. Nu undrar vi om det går att ha buren i trädgården under sommaren? Vi bor i Skåne och buren skulle stå i en skyddad hörna av trädgården, som vi ser från köksfönstret.

    Är det för kallt ? För dragit ? Kan det komma katter och rävar och skrämma dem ?

  • Svar på tråden Kan man ha marsvinsburen ute på sommaren?
  • Lady without tattoo

    Innan du tar ut marsvinen är det viktigt att vänja dom vid gräs. Marsvinsmagar är känsliga och en för snabb introduktion kan leda till diarré och döden. Ge dom små mängder gräs dagligen och öka långsamt mängden i ungefär två till tre veckor.

    Viktigt när det gäller alla uteburar för marsvin är att det inte får ligga nät över marken. Marsvinen gräver sig inte ut även om dom går direkt på marken. Nätet kommer enbart att orsaka obehag eftersom marsvin har bara tassar (jämför det med att du själv går runt barfota på hönsnät en hel dag). Risken finns även att marsvinen fastnar i nätet med tassarna och då kan dom skada sig illa.

    Ute i buren bör det finnas gömställen och eventuellt vattenflaska om dom är ute längre stunder och det är varmt ute.

    http://marsvin.ifokus.se/articles/4d7150c9b9cb46221d063331-marsvin-utomhus


    Arbetar som Leg.pratkvarn
  • Diablo

    Jag hade vårt marsvin ute på sommaren men då stod buren i skuggan och han hade ett bo som han kunde gå in i. Dock så tog jag in honom varje kväll.


    Har man tur behöver man inget vett!
  • Lady without tattoo
    Ha marsvinen under uppsikt! Titta till dem då och då, så de inte får för mycket sol. Ev. får du flytta buren under dagen så där alltid finns möjlighet för marsvinen att söka skugga. Om det börjar regna måste du ta in marsvinen. Se också till så inga katter eller andra djur sitter och lurar vid deras bur, eller att något marsvin lyckats rymma från buren! Buren ska vara skyddad mot rovdjur. Gallerväggar och gallertak är viktigt. Annars kan katter och andra djur lätt ta sig in i buren.
    http://home.swipnet.se/~w-77537/mutebur.htm
    Arbetar som Leg.pratkvarn
  • MaybeBaby83

    Jag har marsvins uppfödning, jag har mina ute from 10 juni till slutet av september, givetvis beroende av väder och vind. Om det är fina varma höst dagar får de vara ute även då! Börjar vänja in dem på färskt gräs så fort det börjar komma för att de ska klara av att vara ute!

    Jag flyttar deras bur 2 ggr per dag, delvis för att de hinner äta ner allt gräs till rötterna och för att det inte ska bli för varmt heller. Buren jag använder mig av är ett hemma bygge, en stor träram med hönsnätet fast häftat på utsidan och sen kompostgaller ovanpå. Sen lägger jag en matta över halva buren så de har skugga och lite extra skydd förutom husen om det skulle komma en skur och jag inte är hemma för tillfället.

    De har två stora vattenflaskor och lite pellets ute i buren som komplement. De är allt som oftast riktigt goa och feta när de kommer in på hösten efter allt smaskigt gräs.

    Håll koll så att gräset inte blir för fuktigt av daggen, då de lätt kan drabbas av lungeinflamation!!

    :D

Svar på tråden Kan man ha marsvinsburen ute på sommaren?