• jansson77

    Tips på boende i Bogotá?

    Hej!
    Vi har precis blivit tilldelade Cran i Bogotá.
    Vill gärna hörs tips, åsikter, råd och funderingar kring boende i Bogotá !!

  • Svar på tråden Tips på boende i Bogotá?
  • jansson77

    Tack för dina tips.
    För oss lutar det definitivt åt Halifax, just för att det är mer folk, fler att umgås med, få råd av och dela med sig av erfarenheter. Närheten till butiker mm gör ju bara saken bättre.

    Brukar pensionaten/hotellen tex då Halifax vara fullbokade? Finns det någon anledning till att kolla på alternativ?

  • Ane63

    Jasnon 77: Jag vet inte det, men om det är genom AC ni adopterar så brukar de ha koll på det. De gångerna vi var där så var det inga problem att få rum iaf.


    Jag tror väl att er organisation hjälper till med boende och då kan ge er alternativ. Så var det för oss, men återigen det var ju väldigt länge sedan och mycket har säkert hänt.

  • chloe08

    Thalis: Vad kostade det att bo på Zuetana? Hittar inga priser på hemsidan. Vi ska adoptera från Cali men ska vara 1v. i Bogota för att fixa passet

  • Thalis
    chloe08 skrev 2011-06-22 17:23:18 följande:
    Thalis: Vad kostade det att bo på Zuetana? Hittar inga priser på hemsidan. Vi ska adoptera från Cali men ska vara 1v. i Bogota för att fixa passet
    Oj,kommer inte ihåg det var 2007 MEN det var billigt ! Vi tyckte att allt i Colombia ver billigt
    Ska se om vi har kvitton kvar och återkommer senare,ok?
    Mamma till A, A, A och V.
  • Thalis
    chloe08 skrev 2011-06-22 17:23:18 följande:
    Thalis: Vad kostade det att bo på Zuetana? Hittar inga priser på hemsidan. Vi ska adoptera från Cali men ska vara 1v. i Bogota för att fixa passet
    Stort grattis
    Mamma till A, A, A och V.
  • Kartella

    Nanashi: Tack! Vi är medlemmar i FFIA också men även att man kan skicka ansökningen direkt tror jag ALC går fortare. Vad har ni för medgivande ålder? Hoppas ni får bb snart!

    Janson77: Adopterar ni genom de privata eller ICBF?

    trevlig midsommar! 

  • Kusin Knase
    Gnista skrev 2011-06-18 11:52:12 följande:
    Vi har två barn från La Casa i Bogota. Vi bodde hos vår kontaktperson, han pratar svenska och bor i ett lugnt villaområde med direkt närhet till bla en park och ett köpcentrum. Det är också nära flygplatsen. Kan varmt rekommendera det boendet, vet även åtminsone en Cran-familj som bott där tidigare. Inboxa mig om du vill ha kontaktuppgifter.
    Japp, det var vi!     Fantastiskt boende, som sagt. Kombinerar det bästa med Casablanca (frisk luft, lugnt område) och Halifax (affärer, parker etc inom kort promenadavstånd).

    GRATTIS till att ha blivit tilldelade ett fantastiskt barnhem!!!!
    Vår adoptionsbok Längtan till Lillebror går nu att beställa direkt från mig! Inboxa!
  • Zabka
    Kartella skrev 2011-06-23 13:40:38 följande:
    Nanashi: Tack! Vi är medlemmar i FFIA också men även att man kan skicka ansökningen direkt tror jag ALC går fortare. Vad har ni för medgivande ålder? Hoppas ni får bb snart!
    Vi har ett öppet medgivande och barnhemmet har godkänt oss för åldersspannet 0-35 månader. Tack!
    Om jag inte minns fel så är den nuvarande väntetiden om man går genom ICBF nästan 4 år, vilket är otroligt lång tid. Har ni ringt/mailat ALC och frågat om hur lång tid det kan tänkas ta innan ni får skicka ansökan? 
  • Kartella

    Nanashi: Kötiden genom ICBF stämmer tyvärr, väldigt långt.
    Vi har inte pratat med dem än, men tanken är att vi ska göra det snart. Jag vill gärna medgivandet i handen vid nästa kontakt. Lite konstigt men jag vill att det ska kännas mer verkligt på något sätt.

    Vet du om ni kommer få någon mer info ang barnet ålder innan ni får barnbesked? Eller får man läsa på om både spädbarn och treårs-åldern? Jag har läst nånstans att att ett par hade fått besked att de kunde vänta sig att få ett spädbarn inom ett år. Det hade varit skönt att kunna förbereda sig på en mer specifik ålder.

    Har ni fått någon indikation på hur långt tid det kommer ta innan ni får bb?  

  • jansson77

    En undran......Varför väljer man ICBF när det går så långsamt?
    Vi fick aldrig ens frågan utan "hamnade" hos Privat barnhem från början.....

  • Zabka
    jansson77 skrev 2011-06-29 10:20:29 följande:
    En undran......Varför väljer man ICBF när det går så långsamt?
    Vi fick aldrig ens frågan utan "hamnade" hos Privat barnhem från början.....
    Man väljer ICBF när man inte har kötid hos varken AC eller ALC. Om du kommer in som ny medlem hos AC så måste du stå i kö i minst 2 år för att komma fram i Colombiakön för att ens skicka dina papper, och då kan man lika gärna välja ICBF och skicka dina papper direkt eftersom den totala väntetiden då blir ungefär lika lång.
    Kartella skrev 2011-06-28 19:33:56 följande:
    Vet du om ni kommer få någon mer info ang barnet ålder innan ni får barnbesked? Eller får man läsa på om både spädbarn och treårs-åldern? Jag har läst nånstans att att ett par hade fått besked att de kunde vänta sig att få ett spädbarn inom ett år. Det hade varit skönt att kunna förbereda sig på en mer specifik ålder.

    Har ni fått någon indikation på hur långt tid det kommer ta innan ni får bb?  
    Man får ingen mer info före barnbeskedet och man måste vara inställd på allt mellan 0-3 år. Vanligtvis går de yngsta barnen till de yngsta föräldrarna, men de kan ju lika gärna matcha annorlunda beroende på hur de tycker att man passar   Och nej, inga indikationer än så länge i alla fall. De ringer helt enkelt när det är dags och sen har man 10-14 dagar på sig att åka ner
    Jag har nog också läst om det där paret, men jag har för mig att de bodde utomlands så det kan hända att det fungerar annorlunda då? Fast å andra sidan har ju barnhemmet mailat ut de olika godkännandestegen direkt till oss, så om de märker att det blir ovanligt lång väntetid och råkar ha tid över att skicka ut ett mail så kanske de gör det. Men nu sitter jag här och gissar
Svar på tråden Tips på boende i Bogotá?