• c3po

    Bör jag anmäla detta?

    Hej!

    Söndagen den 15:e maj förlorade jag en av mina tvillingflickor - Michelle. Hon somnade in nere i Göteborg, vi bor i Kiruna och åkte hem dagen efter. Kuratorn vi haft nere i Göteborg ringde samma dag som vi åkte till barnmottagningen här hemma för att fixa så att vi får en kurator/psykolog att gå till. Den 18:e maj (onsdag) är vi på läkarbesök på barnmottagningen på Kiruna Sjukhus med andra dottern, Stella, och pratar då med sköterskan som säger att hon ska kontakta barnmottagningens kurator samma dag och be honom ringa upp oss direkt efteråt.

    En vecka senare (tisdag) går vi på BVC-kontroll och sköterskan där frågar om vi fått någon hjälp. Jag berättar för henne att vi väntar på att kuratorn ska höra av sig, att vi redan förra onsdagen blivit lovade att bli kontaktade. Sköterskan tycker att det är mycket konstigt att han inte ringt ännu och går över till barnmottagningen för att tala om detta för dem och be någon där efterlysa kuratorn.

    Veckan efter det (tisdag) är vi åter igen på BVC för kontroll och jag talar då om för sköterskan att ingen hört av sig ännu och att jag tycker att det är dåligt. Hon blir nästan förskräckt och säger att hon själv ska ringa upp denna kurator. Det har nu gått lite mer än två veckor sedan vi kommit hem och vi har ännu inte fått någon hjälp. BVC-sköterskan ringer upp mig senare samma dag och berättar att hon personligen pratat med kuratorn och bett honom ringa till oss. Hon har alltså inte pratat med någon sekreterare eller lämnat ett meddelande på telefonsvare utan pratat med honom direkt.

    På fredagen veckan efter hör han av sig, mer än tre veckor efter hemkomsten. Hans ursäkt var "vi har haft semester och lite sjukdomar, därför har det tagit lite tid". Jaha? Det skiter jag så lite i - mitt barn har dött! Han säger att han ska skicka en skriftlig kallelse till oss och undrar lite försiktigt innan vi lägger på om vi kanske kan komma till Gällivare? Nej, svarar jag. (barnmottagningen i Kiruna och Gällivare delar kurator)

    Kallelsen kom på måndagen och  vi fick en tid den 27:e juni, alltså drygt sex veckor efter att vi kommit hem.

    Då Michelle led av monosomi 4q-syndromet (vilket i sin tur gjorde att hon förutom var svårt handikappad hade väldigt missbildat hjärta, fel på en njure, gomspalt, underutvecklad underkäke och endast tre fingrar på en hand) var vi på barnmottagningen förra måndagen för att ta blodprover på mig, min sambo och Stella för att se om vi har en balanserad kromosomdelning som då eventuellt orsakade Michelles sjukdom. Vi hade tid kl 09 och var där då. Vi sitter i väntrummet i ungefär en kvart innan en sköterska kommer fram till oss och säger "vi är lite underbemannade idag så vi undrar om ni kan åka till Gällivare och ta blodprovet?".

    Vi sa nej och sköterskan visste inte vad hon skulle säga. Hon hade nog räknat med att vi glatt skulle slänga oss i bilen och åka iväg.

    Gällivare ligger 12 mil från Kiruna. Under andra halvan av graviditeten (som var väldigt jobbig för mig, både psykist och fysiskt) var vi där drygt en gång varje vecka för ultraljud, då ena tvillingen var så mycket mindre än den andra. Båda barnen var friska i magen, ja, så vitt de kunde se på ultraljuden i alla fall. En och en halv vecka innan förlossningen (jag förlöstes med akut kejsarsnitt i v. 34+5) utvecklade jag svår havandeskapsförgiftning och blev inland på Gällivare BB (här i Kiruna har vi inget BB då politikerna tyckte att vi kunde lägga ner skiten).
            Reseersättningen Kiruna-Gällivare-Gällivare-Kiruna är 240 kr, men av de pengarna måste vi betala tillbaka 120 kr i egenavgift = vi får 120 kr för en resa. Nåväl, pengarna var inte anledningen till att vi sa nej. På grund av allt flängande dit de senaste 20 veckorna, att vi förlorat ett älskat och efterlängtad barn med allt vad det innebär känslomässigt och att vi faktiskt har en barnmottagning här i Kiruna utgjorde vårat bestämda svar. Dessutom tycker min sambo att det är väldigt obehagligt att själv bli stucken så han hade mentalt förberett sig på att bli tappad på blod och hade ingen lust att börja om med allt.

    Sköterskan säger då att barnmottagningen här i Kiruna stänger nästa vecka (den här veckan alltså) och öppnar först vecka 34, så om vi ska ta kromosomproverna så måste vi göra det i Gällivare eller komma tillbaka om hundra år. Jag svarar något kort i tonen att vi vägrar åka till Gällivare och att vi kommer vecka 34. Sköterskan ändrar helt attityd och blir rent av otrevligt mot oss när hon säger att hon ska ringa till Gällivare och höra om det går bra. Hon hade alltså redan ringt dit och sagt att vi kommer och bla bla bla.

    Både jag och min sambo är fly förbannade men orkar inte ta tag i det. Att över huvud taget leva och ta hand om Stella är nog tungt. Utan vår vetskap (vilket inte gjorde något för oss) kontaktar då min sambos mamma chefen för barnavdelningen (som sitter i Gällivare) och berättar hur besviken och arg hon är på att vi inte får någon hjälp. Hon blir väldigt dåligt bemött av denna chef, men chefen kontaktar hur som helst sköterskorna på barnmottagningen här i Kiruna som sedan ringer upp mig. Sköterskan berättar att hon fått tag på en narkossköterska som kan komma imorgon (tisdag) klockan 08:00 och sticka Stella.

    Klockan 08 nästa morgon är vi alltså tillbaka på barnmottagningen för att ta de där satans proverna. När narkossköterskan stuckit Stella en miljon gånger och gått tillbaka till sitt uppe på operation säger sköterskan (samma sköterska som tog så fint hand om oss dagen före): "herregud vad snäll hon var som kunde komma mellan två patienter, nu hade ni verkligen tur" och ler mot oss och menar att vi ska vara tacksamma över att vi fått hjälp. Sedan tar hon proverna på mig och sambon men är inte vänligt inställd då hon märker att vi inte visar tacksamhet. Borde vi ha varit tacksamma att en narkossköterska måste komma till barnmottagningen för att sticka en bebis? Det känns som om de borde klara av det, vare sig de är underbemannade eller inte. För det var enda anledningen till att de inte kunde sticka Stella (oss kunde de ta under måndagen, sa sköterskan).

    Senare samma dag var vi på BVC för kontroll igen och sköterskan där frågade oss hur allt har gått. Jag berättar alla historier och frågar även om hon, fast hon inte har med det att göra och inte alls behöver hjälpa oss, kan avboka tiden hos kuratorn då vi hade tappat allt förtroende för honom. Jag talar om för henne att vi istället ska gå till en psykolog på fredagen och hon undrar om vi fått hjälp från barnmottagningen att kontakta honom. Och nej, det hade vi ju inte. Det hade vi fått fixa själv (och betalat ur egen ficka, dessutom). Sköterskan kan inte förstå hur allt det här har kommit sig och säger att det har fungerat bra förut. Hon är så snäll och god och hjälper oss att avboka tiden och berättar för barnmottagningen om våra upplevelser.

    Förutom att vi hade behövt få prata med någon direkt så behövde vi också få hjälp med alla papper till försäkringskassan, något som kuratorer kan och hjälper till med. Det har fullkomligt haglat in formulär som jag inte har en aning om hur de ska fyllas i. Som jag skrev tidigare så orkade vi inte ta tag i det (och orkar fortfarande inte) - allting förutom att ta hand om Stella var och är jobbigt. Själen är trasig. Hjärtat är trasigt. Hjärnan går på högvarv för i nästa minut nästan stängs av helt. Man är som förlamad inombords. Ja, så förutom all utebliven hjälp med sorgearbetet så får vi inga pengar från försäkringskassan den här månaden och lär inte få nästa heller då det tar tid att registrera allt när papperna väl kommit in.
     
    Det känns som om de har gett blanka fan  i oss. Inte brytt sig. Som privatpersoner har de all rätt att skita i oss, men det är deras jobb att ta hand om oss och se till att vi får den hjälp och vård vi behöver - utan att vi ska behöva tjata och lägga ner energi som egentligen inte har.

    Tycker ni att jag ska anmäla detta? Inte för att det gör någon skillnad för oss, tiden kommer inte spolas tillbaka, men för andra kanske det gör skillnad? När man är i djup sorg orkar man inte engagera sig i annat än just det absolut nödvändigaste - att vakna på morgonen. Kommande familjer som förlorar sitt barn eller som på något annat sätt behöver professionell hjälp kanske bara låter det vara och rasar ihop totalt. Jag vill inte det. Jag vill att sjukhuset (om man nu kan kalla det sjukhus?) tar sitt ansvar och ser över det här.

  • Svar på tråden Bör jag anmäla detta?
  • Mamma Jenny01

    Det tycker jag absolut ni ska göra. Ring patient ombudsmannen. Ni ska inte behöva ro i detta mer, låt denne person göra det. Ni måste få lungn och ro. Ring även försäkringskassan och be om att få komma på ett möte och få hjälp med alla papper, om det inte är flera mil att åka såklart. Hoppas att ni får er hjälp!

  • Buspojkarna

    Jag hade garanterat anmält det. Tror i och för sig att jag hade fått ett utbrott på de redan. Hade jag burit på sån sorg så hade jag garanterat inte kunnat behärska mig och skällt ut de av kung och fosterland.

    Hoppas att psykologen kan hjälpa er att bearbeta sorgen.

  • lmp

    Men herregud så får det ju inte gå till! Om ni orkar driv det vidare. Jag är väldigt glad över att vi fått all hjälp utan större problem, men ska det verkligen få vara så stor skillnad mellan landsting? Jag lider verkligen med er och förstår hur kämpigt ni har det. Hoppas att allt löser sig till det bästa snart så ni kan få bearbeta sorgen i ro. Jag beklagar förlusten djupt.

    Kram.

  • Barn6

    så får det absolut inte gå till, det räcker med det ni gått igenom att förlora ert barn då ska de ju hjälpa till och stötta allt de kan inte utsätta er så här, mycket dåligt, anmäld dem för allt du kan det skulle jag har gjort

    beklagar så att  ni förlorade er ena tvilling

    stå på dig så mycket du orkar och anmäl dem

    styrke kramar från en till ängel mamma till en tvilling

  • PVeraB

    Ja, jag tycker definitivt det. De är ju helt sjukt de ska lägga ner akuten i kiruna. De är helt sjukt de inte finns kompetent personal. Jag läste kuriren för nån vecka att ni inte är ensama om att råka i trubbel pga avståndet

  • kantarellkisse

    Först och främst vill jag förstås beklaga er dotters död, och instämma i att det är förfärligt att det fått gå till såhär.

    Kanske finns inte så mycket att anmäla så att någon får fan för det, för landstinget har helt enkelt valt att lägga upp vården så... och får göra det. Men det betyder inte att man inte ska klaga. Tvärtom. Det betyder att man ska berätta vad deras prioriteringar och sätt att lägga upp vården på lett till - hur det fått er att må. Och faktiskt kanske se till att den klagan når samtliga inblandade chefer. För det kan ändå leda till förändringar, jag tror uppriktigt att alla blivit så hemmablinda att de inte ser hur det påverkar - och inte heller vet den ena handen vad den andra gör - de som ville ha er i Gällivare för provtagning vet inte att kuratorn också ville ha er där. De behöver få veta det, och behöver förstå att ni faktiskt är så påverkade att ni inte klarar allt trassel just nu. Att det som verkar "enkelt" för dem är helt övermänskligt för er.

    Det gör mig jätteledsen och orolig att ni inte får någon kuratorkontakt. För som du ju noterat är det inte bara det känslomässiga som hänger i luften - det som ni löst mha privat psykolog - utan också alla dessa papper... Jag saknade också det när min lille dog i ett sent missfall. Nu hade jag sjukhuskyrkan som ordnade allt runt vad som skulle hända med honom - allt från kista till intyg om att han fick begravas och att han kom till krematoriet och fick sitt namn. Jag såg faktiskt knappt något av all denna byråkrati. Men tex sjukskrivning var ett kaotiskt kapitel som slutade med att jag tog semester några dagar för att slippa bråka med fk, och började jobba halvtid 10 dagar efter förlossningen. Jag hade behövt en "allierad" inom sjukvården, dvs en kurator - men också för mig blev det strul för att jag bytte avdelning under avbrytandet och det då var två kuratorer som båda trodde att jag fått den andra...

  • JQs

    Jag beklagar er förlust och jag håller med de andra här - anmäl, för även om det inte hjälper er så kommer det förhoppningsvis hjälpa andra. Jag bor i Stockholmslän och det sjukhus som jag födde på har alla varait sjukt bra, när vi fick träffa de barnmorskorna som var med under förlossningen så frågade de även om vi hade blivit dåligt bemötta på något sätt eller om någon hade sagt något som vi hade reagerat på (detta har även vår läkare och kurator frågat några gånger). Det var en enda sak jag hade som jag kunde säga och det var egentligen en baggatell men ändå någonting som jag tyckte att de kunde tänka på. Det känns verkligen som att de tog åt sig av det vi sa och verkligen vill att alla ska få så bra vård som möjligt. Det är väl även det som är fördelen när man bor i ett så stort landsting som vi gör, de har ju lite mer erfarenhet när det gäller just detta och lite mer resurser. Även om man bor i ett litet landsting så ska det ju ändå inte behöva vara så som ni har haft det och bemötandet verkar ju nästan omänskligt, framförallt med tanke på vad ni faktiskt har gått och går igenom. Man undrar ju vart medmänskligheten är när man beter sig på det sättet när man vet vad som har hänt, även annars kan man ju undra varför vissa inom sjukvården är så otrevliga.
    Hoppas ni får bättre bemötande i framtiden! 


Svar på tråden Bör jag anmäla detta?