• Manchester

    Kan en hamster följa med till Danmark?

    Är det någon som vet vilka regler som gäller för små burdjur och resor mellan Sverige och Danmark? Kan vi ta med en hamster till Danmark utan att riskera att den måste sitta i karantän när vi kommer hem? Risken att den skulle smittas av någon sjukdom är ju i princip noll, i och med att den är i sin bur. Men det kanske inte spelar någon roll?

  • Svar på tråden Kan en hamster följa med till Danmark?
  • Manchester

    Kommer tyvärr inte in på den sidan. Däremot har jag kollat jordbruksverkets hemsida utan att bli ett dugg klokare. Det låter som om det är OK så länge hamstern är ID-märkt och har ett pass. Men det kan väl ändå inte vara rimligt? Hur skulle man kunna ID-märka en hamster?

    Någon annan som har en teori?

  • IngvarIsbjorn
    Manchester skrev 2011-06-27 20:13:48 följande:
    Kommer tyvärr inte in på den sidan. Däremot har jag kollat jordbruksverkets hemsida utan att bli ett dugg klokare. Det låter som om det är OK så länge hamstern är ID-märkt och har ett pass. Men det kan väl ändå inte vara rimligt? Hur skulle man kunna ID-märka en hamster?

    Någon annan som har en teori?
    Det smidigaste är nog att ringa jordbruksverket och fråga, så slipper man missförstånd Glad
  • Manchester
    IngvarIsbjorn skrev 2011-06-27 20:19:54 följande:
    Det smidigaste är nog att ringa jordbruksverket och fråga, så slipper man missförstånd Glad
    Du har nog rätt. Byråkratsvenska kan driva mig till vansinne. Trots att jag ägnar mig yrkesmässigt åt språk så begriper jag bara inte vad jordbruksverket menar på sin hemsida. Tycker att det först står att jag inte behöver något särskilt och sedan att djuret måste vara märkt och ha ett sorts pass.

    Jag lyckades googla fram danska födevarestyrelsen och kunde - trots att jag är rätt usel på danska - läsa mig till att jag får ta in hamstern i Danmark utan någon som helst märkning eller dokument. Bra, men barnen blir nog en aning besvikna om vi sedan inte får ta med den hem igen.
  • Jennypenny83

    Som jag läser de danska och svenska reglerna (som är relativt lika) skulle det inte vara något problem alls att resa fram och tillbaka med en hamster. Hoppas ni får en fin semester oavsett :)

  • Manchester
    Jennypenny83 skrev 2011-06-27 20:37:03 följande:
    Som jag läser de danska och svenska reglerna (som är relativt lika) skulle det inte vara något problem alls att resa fram och tillbaka med en hamster. Hoppas ni får en fin semester oavsett :)
    Jo, jag läste också det där, men sedan stod det något annat på ett annat ställe. Det verkar ju logiskt att man skulle kunna resa med en hamster utan krångel, men jag ringer nog och kollar ändå. Vill ju inte stå där med lång näsa när det är dags att åka hem...

    Tack för hjälpen!
Svar på tråden Kan en hamster följa med till Danmark?