• Lyckliga stunder

    Provocerande

    Jag har ett tag varit borta från fl, för att nu komma tillbaka med ny nick.
    Jag reagerar på att det verkar vara så många numera som är inne på adoptionssidorna här på fl och ställer frågor som helt klart känns som ren provokation. Visst är det tråkigt när man inte kan acceptera andras val, utan måste in och debattera det.
    Det börjar ju kännas lite som dåtidens "adoptera.nu" (hette det så?). Där kunde man vara helt anonym, vilket gjorde att det gick så mycket troll i forumet att de tillslut fick lägga ner hela sidan.
    Jag har använt mig av fl:s forum både då vi genomförde ivf:er och under adoptionen och fått massor med tips, ideér, stöttning m.m. Men nu på senare tid verkar det vara så många här som vill in bara för att ifrågasätta våra val att adoptera barn utomlands ifrån.
    Jag är inte ett dugg rädd för att ta de frågorna, men visst känns det trist att det nästan är fler som vill in för att säga hur vi istället borde tänkt och agerat än det är inlägg om landval, frågor till varandra m.m.
    Jag tänker att vi går ju inte in och ifrågasätter hur de som fött sina barn har tänkt och varför de valde bort adoption :-S.
    Kanske kunde vi som håller till här och vill hålla till på detta forum helt enkelt låta bli att besvara de som vill ifrågasätta vårt val? Inte minst gäller detta i "känsliga rummet".
    Vad tycker och känner ni andra?

  • Svar på tråden Provocerande
  • villsågärna38
    Eva 937 skrev 2011-07-14 14:31:23 följande:
    Är inte klimatet här precis som det är ute i samhället egentligen?
    Adoption ifrågastätts av många även upp i leden för styrande (sist SD och KD-ledamoten som alla vid det här laget har läst), det genomsyrade den adoptionsutredning som gjordes för några år sedan (där några som var med var klart invandrarfientliga) och det genomsyrar hälso och sjukvården där adoption inte nämns när det kommer till "svårt att få barn" och där ett biobarn skall produceras till varje pris nu sist det senaste med transplanterad livmoder.

    Som adoptivmamma själv som med åren fått mer perspektiv på just de här frågorna har konturerna kring adoptionsfrågorna allt mer utkristalliserats. Jag har själv tidigare gått igenom IVF:er privat betalda och landstingsfiansierade, jag har haft tidiga och sena missfall och inte någon gång under denna tid fick jag höra att adoption var ett alternativ, det fanns inte på vårdens agenda. Mer och mer sciencefiction betonat har barnalstrandet blivit och nu det senaste att växa i en transplanterad livmoder. Vad är framtiden? Att växa i en konstgjord livmoder i en maskin?
    Samtidigt har kraven på människor som vill adoptera skärpts. Jag kan visst förstå att det krävs lite mer att ta hand om ett adopterat barn, men man har dragit gränsen i absurdum kan jag tycka ibland. Varför skall det vara förenat med stora svårigheter att få ett positivt medgivande om tex. kvinnan  är 36 år och mannen 43 år, när dessa lätt kan gå till sitt landsting och få en landstingsfinansierad IVF gjord? I vissa kommuner är det tvärstop för ett dylikt par att få ett positvt medgivande för en adoption.
    Så länge samhället och myndigheter undertrycker dessa åsikter på dylika sätt, så länge kommer adoption att ses som ett suspekt sätt att få barn. Våra adoptivbarn kommer att bli utsatta för främlingsfientlighet och gränserna för de etiska riktlinjer som har med livet att göra suddas ut. Den politiker och SD har ju inte på agedan att egentligen underlätta för nationell adoption, utan vill istället minska inflödet av barn som invandrar!

    Att få möjlighet att ta emot ett barn oavsett från var på vårt jordklot barnet kommer är en fantastisk gåva och jag önskar att Hälso-och sjukvården, läkare och sjuksköterskor, kuratorer och psykologer skulle kunna prata adoption tidigt när ett par söker för barnlöshet. Jag önskar att myndigheter skall göra det lättare att adoptera och att MIA skall se till att fler länder utreds som givare för adoption. Jag önskar också att adoption skall bli ett alternativ till abort, då kvinnan känner oro och tveksam het inför ett sådant ingrepp men ändå känner att livet just nu inte fungerar med ett barn (idag existerar det alternativet i realiteten inte alls, det finns inte ens på kartan att sjukvården skulle våga dryfta adoption med dessa kvinnor som till slut känner att abort faktiskt är enda alternativet, men kanske då får lida av detta beslut under hela sitt liv - var det rätt? var det fel? )

    Jag tycker adoption måste dryftas mer och då i positiva ordalag!
    Håller helt med dig om att det är viktigt att prata om adoption mer och i positiva ordalag men har en helt annan upplevelse ifrån sjukvården än vad du har. Vi har gjort både ivf:er och äggdonationsbehandlingar. Gått både på privat ivf-klinik och hos landstinget för både ivf:er och äggdonation. Våra läkare har hela tiden frågat om vi även funderar på adoption och tyckt att det är bra att ha parallella spår då varken ivf eller äggdonation hjälper alla.  Kanske har jag haft tur men känner flera med mig som haft samma upplevelse. Det är jag glad för idag då vi ändå relativt tidigt ställde oss i kö dvs för 2,5 år sen. Dock var det ett år efter vår ivf-läkare tog upp frågan första gången, så pass lång tid tog det alltså för oss innan det sjönk in och "landade". Synd att inte alla läkare, kuratorer och psykologer tänker likadant och visar på alternativ till medicinska behandlingar. 
  • Eva 937
    villsågärna38 skrev 2011-07-14 15:31:08 följande:
    Håller helt med dig om att det är viktigt att prata om adoption mer och i positiva ordalag men har en helt annan upplevelse ifrån sjukvården än vad du har. Vi har gjort både ivf:er och äggdonationsbehandlingar. Gått både på privat ivf-klinik och hos landstinget för både ivf:er och äggdonation. Våra läkare har hela tiden frågat om vi även funderar på adoption och tyckt att det är bra att ha parallella spår då varken ivf eller äggdonation hjälper alla.  Kanske har jag haft tur men känner flera med mig som haft samma upplevelse. Det är jag glad för idag då vi ändå relativt tidigt ställde oss i kö dvs för 2,5 år sen. Dock var det ett år efter vår ivf-läkare tog upp frågan första gången, så pass lång tid tog det alltså för oss innan det sjönk in och "landade". Synd att inte alla läkare, kuratorer och psykologer tänker likadant och visar på alternativ till medicinska behandlingar. 
    Jätte glad att höra att det finns vårdpersonal som pratar adoption. Jag är själv vårdpersonal och vet att kunskapen hos de flesta är väldigt låg vad gäller adoption. På läkarutbildningen, nämns det i föregående som ett alternativ, men tyvärr glöms det bort för mer "spännande" behandlingar. Vid abortverksamheten nämns det inte över huvudtaget, vilket jag också tycker är fel. Naturligtvis är det inte läkarna och sjuksköterskorna eller psykologer eller kuratorer som gör fel, utan kunskapen finns där inte i alla fall inte speciellt ofta (undantag finns ju och det finns ju annan vårdpersonal där ute liksom jag som är adoptivföräldrar och som försöker föra fram en viss medvetandegrad om möjlighet till adoption), utan jag skulle vilja säga att det är samhället och myndigheter i stort som inte har intresset för adoption eller motpolen de som har intresse (de som är emot invandring) mot internationell adoption och som hörs. Jag tror att mycket av den oviljan som finns att prata adoption bottnar i de omvittnade tvångsomhändertaganden som hände på 50-60-talet, när barn togs ifrån sina familjer. Ibland av klara skäl men alltför ofta av grumliga skäl.  Det finns också mycket arveskuld avseende tvångssteriliseringar av människor som var lite mer av personligheter, lite annorlunda eller bara fysiskt handikappade, eller var födda av fel föräldrar. Vi lever helt enkelt kvar i någon form av skuld för det som hände då. Det är känsliga ämnen och det har helt blockerat den sunda samhällsdebatten vad gäller adoption både att ta emot ett barn eller att lämna ett barn.
  • villsågärna38
    Eva 937 skrev 2011-07-14 15:54:07 följande:
    Jätte glad att höra att det finns vårdpersonal som pratar adoption. Jag är själv vårdpersonal och vet att kunskapen hos de flesta är väldigt låg vad gäller adoption. På läkarutbildningen, nämns det i föregående som ett alternativ, men tyvärr glöms det bort för mer "spännande" behandlingar. Vid abortverksamheten nämns det inte över huvudtaget, vilket jag också tycker är fel. Naturligtvis är det inte läkarna och sjuksköterskorna eller psykologer eller kuratorer som gör fel, utan kunskapen finns där inte i alla fall inte speciellt ofta (undantag finns ju och det finns ju annan vårdpersonal där ute liksom jag som är adoptivföräldrar och som försöker föra fram en viss medvetandegrad om möjlighet till adoption), utan jag skulle vilja säga att det är samhället och myndigheter i stort som inte har intresset för adoption eller motpolen de som har intresse (de som är emot invandring) mot internationell adoption och som hörs. Jag tror att mycket av den oviljan som finns att prata adoption bottnar i de omvittnade tvångsomhändertaganden som hände på 50-60-talet, när barn togs ifrån sina familjer. Ibland av klara skäl men alltför ofta av grumliga skäl.  Det finns också mycket arveskuld avseende tvångssteriliseringar av människor som var lite mer av personligheter, lite annorlunda eller bara fysiskt handikappade, eller var födda av fel föräldrar. Vi lever helt enkelt kvar i någon form av skuld för det som hände då. Det är känsliga ämnen och det har helt blockerat den sunda samhällsdebatten vad gäller adoption både att ta emot ett barn eller att lämna ett barn.
    Det är mycket möjligt att det kan vara så men jag tror att de läkare och sköterskor jag träffat på både privata och landstingsdrivna fertilitetsenheter snarare ser och har sett så oerhört många kämpa för att få barn och vet att det inte funkar för alla. I Stockholm är det ju också oerhört långa köer till ivf och äggdonation så jag har upplevt att de har försökt ha en helhetsbild kring "problemet" att inte kunna få barn och tipsat oss både om att gifta oss och ställa oss i kö för att ha något att falla tillbaka på om behandlingen inte går vägen (det tar ju trots allt rätt lång tid att gå igenom några ivf:er också). Tror att de inte har velat ge en falsk bild och invagga in en i tron om att bara man får hjälp med ivf eller äggdonation så blir man gravid också, det finns ju en grupp som det faktiskt inte funkar för ändå och jag är jättetacksam för att de sett till hela vår situation och inte bara till ett enstaka ingrepp. Något som jag annars tycker är lätt hänt i sjukvården dvs att man ser till en kroppsdel eller det ingrepp man söker hjälp till men inte till helheten. Man behöver ju inte vara någon expert på adoptionsfrågor för att komma med ett gott råd om att även kika på andra alternativ och t ex ta kontakt med någon adoptionsförening för att få mer info
  • Lyckliga stunder
    Namaste72 skrev 2011-07-14 13:25:38 följande:
    Anmäl idiot-trådar direkt utan att kommentera. Förhoppningsvis tar FL sitt ansvar och plockar bort dem omedembums. Vi ska inte tolerera påhopp.

    Skrattande
  • VNmamma
    Eva 937 skrev 2011-07-14 14:31:23 följande:
    Är inte klimatet här precis som det är ute i samhället egentligen?
    Adoption ifrågastätts av många även upp i leden för styrande (sist SD och KD-ledamoten som alla vid det här laget har läst), det genomsyrade den adoptionsutredning som gjordes för några år sedan (där några som var med var klart invandrarfientliga) och det genomsyrar hälso och sjukvården där adoption inte nämns när det kommer till "svårt att få barn" och där ett biobarn skall produceras till varje pris nu sist det senaste med transplanterad livmoder.

    Som adoptivmamma själv som med åren fått mer perspektiv på just de här frågorna har konturerna kring adoptionsfrågorna allt mer utkristalliserats. Jag har själv tidigare gått igenom IVF:er privat betalda och landstingsfiansierade, jag har haft tidiga och sena missfall och inte någon gång under denna tid fick jag höra att adoption var ett alternativ, det fanns inte på vårdens agenda. Mer och mer sciencefiction betonat har barnalstrandet blivit och nu det senaste att växa i en transplanterad livmoder. Vad är framtiden? Att växa i en konstgjord livmoder i en maskin?
    Samtidigt har kraven på människor som vill adoptera skärpts. Jag kan visst förstå att det krävs lite mer att ta hand om ett adopterat barn, men man har dragit gränsen i absurdum kan jag tycka ibland. Varför skall det vara förenat med stora svårigheter att få ett positivt medgivande om tex. kvinnan  är 36 år och mannen 43 år, när dessa lätt kan gå till sitt landsting och få en landstingsfinansierad IVF gjord? I vissa kommuner är det tvärstop för ett dylikt par att få ett positvt medgivande för en adoption.
    Så länge samhället och myndigheter undertrycker dessa åsikter på dylika sätt, så länge kommer adoption att ses som ett suspekt sätt att få barn. Våra adoptivbarn kommer att bli utsatta för främlingsfientlighet och gränserna för de etiska riktlinjer som har med livet att göra suddas ut. Den politiker och SD har ju inte på agedan att egentligen underlätta för nationell adoption, utan vill istället minska inflödet av barn som invandrar!

    Att få möjlighet att ta emot ett barn oavsett från var på vårt jordklot barnet kommer är en fantastisk gåva och jag önskar att Hälso-och sjukvården, läkare och sjuksköterskor, kuratorer och psykologer skulle kunna prata adoption tidigt när ett par söker för barnlöshet. Jag önskar att myndigheter skall göra det lättare att adoptera och att MIA skall se till att fler länder utreds som givare för adoption. Jag önskar också att adoption skall bli ett alternativ till abort, då kvinnan känner oro och tveksam het inför ett sådant ingrepp men ändå känner att livet just nu inte fungerar med ett barn (idag existerar det alternativet i realiteten inte alls, det finns inte ens på kartan att sjukvården skulle våga dryfta adoption med dessa kvinnor som till slut känner att abort faktiskt är enda alternativet, men kanske då får lida av detta beslut under hela sitt liv - var det rätt? var det fel? )

    Jag tycker adoption måste dryftas mer och då i positiva ordalag!
    "Adoption ifrågastätts av många även upp i leden för styrande (sist SD och KD-ledamoten som alla vid det här laget har läst), det genomsyrade den adoptionsutredning som gjordes för några år sedan (där några som var med var klart invandrarfientliga"

    Vad tänker du på? I fallet med SD- och KD-ledamöterna och i fallet invandrarfientliga i adoptionsutredningen?
  • VNmamma
    Eva 937 skrev 2011-07-14 15:54:07 följande:
    Jätte glad att höra att det finns vårdpersonal som pratar adoption. Jag är själv vårdpersonal och vet att kunskapen hos de flesta är väldigt låg vad gäller adoption. På läkarutbildningen, nämns det i föregående som ett alternativ, men tyvärr glöms det bort för mer "spännande" behandlingar. Vid abortverksamheten nämns det inte över huvudtaget, vilket jag också tycker är fel. Naturligtvis är det inte läkarna och sjuksköterskorna eller psykologer eller kuratorer som gör fel, utan kunskapen finns där inte i alla fall inte speciellt ofta (undantag finns ju och det finns ju annan vårdpersonal där ute liksom jag som är adoptivföräldrar och som försöker föra fram en viss medvetandegrad om möjlighet till adoption), utan jag skulle vilja säga att det är samhället och myndigheter i stort som inte har intresset för adoption eller motpolen de som har intresse (de som är emot invandring) mot internationell adoption och som hörs. Jag tror att mycket av den oviljan som finns att prata adoption bottnar i de omvittnade tvångsomhändertaganden som hände på 50-60-talet, när barn togs ifrån sina familjer. Ibland av klara skäl men alltför ofta av grumliga skäl.  Det finns också mycket arveskuld avseende tvångssteriliseringar av människor som var lite mer av personligheter, lite annorlunda eller bara fysiskt handikappade, eller var födda av fel föräldrar. Vi lever helt enkelt kvar i någon form av skuld för det som hände då. Det är känsliga ämnen och det har helt blockerat den sunda samhällsdebatten vad gäller adoption både att ta emot ett barn eller att lämna ett barn.
    Håller med dig om den historieskrivningen. Adoption har länge varit ett no-ord bland vårdpersonal och socialarbetare - av just de skäl du tar upp. N har pendeln börjat svänga långsamt. Jag hoppas den inte svänger för långt.  En del inlägg här på FL tycker jag att unga människor uttalar sig väldigt fördömande om föräldrar som har svårigheter med att ta hand om sina barn. "Såna som du borde inte ha barn" och liknande.
  • Eva 937
    VNmamma skrev 2011-07-14 16:43:16 följande:
    Håller med dig om den historieskrivningen. Adoption har länge varit ett no-ord bland vårdpersonal och socialarbetare - av just de skäl du tar upp. N har pendeln börjat svänga långsamt. Jag hoppas den inte svänger för långt.  En del inlägg här på FL tycker jag att unga människor uttalar sig väldigt fördömande om föräldrar som har svårigheter med att ta hand om sina barn. "Såna som du borde inte ha barn" och liknande.
    Det är förstås sorgligt. Men intoleranta människor har det ju alltid funnits - tyvärr!
  • Thalis
    Sally skrev 2011-07-14 13:44:27 följande:
    Jag har inte heller gått in i de provocerande trådar, men undrar hur det kom sig att många skrev som anonym, när det inte var i känsliga rummet. Nån som vet?

    Annars var det ett bra förslag att låta bli svara på provocerande eller förolämpande trådstart, även om jag var glad att några kloka 'läxade upp'.
    Den låg först i känsliga rummet!
    Mamma till A, A, A och V.
  • fabbemam
    Thalis skrev 2011-07-14 19:44:23 följande:
    Den låg först i känsliga rummet!
    Hur gör man för att flytta en tråd? Jag tänker inte göra det men blev nyfiken....
  • Thalis
    fabbemam skrev 2011-07-14 19:51:28 följande:
    Hur gör man för att flytta en tråd? Jag tänker inte göra det men blev nyfiken....
    Det var en moderator som flyttade den,vi medlemmar kan inte flytta trådar!
    Mamma till A, A, A och V.
  • fabbemam
    Thalis skrev 2011-07-14 19:58:33 följande:
    Det var en moderator som flyttade den,vi medlemmar kan inte flytta trådar!
    Oj, där kom mina usla datatekniska kunskaper upp till ytan, vad är en Moderator? Kan de flytta trådar när som helst utan anledning eller tror du att denne blivit ombedd att flytta den?
    Hoppas att det inte gör något att jag hamnar lite ur spår i tråden....
  • Milkina cerka

    Handlar nog om samhället i stort o. att forumet tråkigt nog speglar det.

    Tänkte dela med mig av en insändare jag läste i min morgontidning:

    Oprovocerat påhopp vid Livets Brunn

    Du borde skämmas som vuxen, du som hoppade på mitt barnbarns flickvän
    vid Livets Brunn i söndags, där hon satt och läste.
    En massa fula ord, som slutade med"att du inte skäms att sätta dina fötter
    på vår Svenska jord". Denna tjej är xxår och adopterad från Bolivia som liten.
    Vi är alls chockade.

    Mormor

    Ville inte skriva ut åldern men den stod i tidningen.. kan bara säga att det gjorde mig bedrövad att de ens behövde skicka in en insändare som denna.


    ٩๏̯͡๏)۶ kottfrimandag.se/ ٩๏̯͡๏)۶
  • villsågärna38
    fabbemam skrev 2011-07-14 22:55:46 följande:
    Oj, där kom mina usla datatekniska kunskaper upp till ytan, vad är en Moderator? Kan de flytta trådar när som helst utan anledning eller tror du att denne blivit ombedd att flytta den?
    Hoppas att det inte gör något att jag hamnar lite ur spår i tråden....
    En Moderator är en person som på uppdrag av Familjeliv granskar trådar, går igenom anmälningar, stänger av medlemmar som inte håller sig till reglerna här inne, flyttar trådar som inte är upplagda på rätt ställe, de kan gå in och kommentera en diskussion i en tråd om den blir för hetskt (uppmana folk att hålla sig till ämnet och inte gå för mkt OT) osv. Det finns många som har som uppdrag att vara moderatorer här på FL. 
  • villsågärna38
    Milkina cerka skrev 2011-07-15 12:49:53 följande:
    Handlar nog om samhället i stort o. att forumet tråkigt nog speglar det.

    Tänkte dela med mig av en insändare jag läste i min morgontidning:

    Oprovocerat påhopp vid Livets Brunn

    Du borde skämmas som vuxen, du som hoppade på mitt barnbarns flickvän
    vid Livets Brunn i söndags, där hon satt och läste.
    En massa fula ord, som slutade med"att du inte skäms att sätta dina fötter
    på vår Svenska jord". Denna tjej är xxår och adopterad från Bolivia som liten.
    Vi är alls chockade.

    Mormor

    Ville inte skriva ut åldern men den stod i tidningen.. kan bara säga att det gjorde mig bedrövad att de ens behövde skicka in en insändare som denna.
    Va tragiskt att det finns så mkt främlingsfientlighet och fördomar!! Starkt av mormodern att skriva en insändare.
  • VNmamma
    Thalis skrev 2011-07-14 19:44:23 följande:
    Den låg först i känsliga rummet!
    Aha! Det förklarar varför tråden stendog. När man inte längre hade möjlighet att vara anonym blev det väldigt tyst.
  • Milkina cerka
    villsågärna38 skrev 2011-07-15 15:09:48 följande:
    Va tragiskt att det finns så mkt främlingsfientlighet och fördomar!! Starkt av mormodern att skriva en insändare.
    Ja det är ju inte svårt att själv identifiera sig med henne, jag är ju liksom hon adopterad.

    Funderar på vad det kommer för kommentarer till den insändaren, det finns ganska aktiva SD:are här omkring .
    ٩๏̯͡๏)۶ kottfrimandag.se/ ٩๏̯͡๏)۶
  • Thalis
    VNmamma skrev 2011-07-15 16:15:34 följande:
    Aha! Det förklarar varför tråden stendog. När man inte längre hade möjlighet att vara anonym blev det väldigt tyst.
    Mamma till A, A, A och V.
Svar på tråden Provocerande