• LouiseH

    Debattartikel i DN: Ett av tre dödfödda barn skulle ha kunnat räddas

    Hej!

    Villl tipsa om en debattartikel som publicerades i DN idag.

    "Med förebyggande insatser kan många framtida dödsfall förhindras. Nu måste regeringen och Socialstyrelsen ta sitt ansvar och agera.

    De 450 barn som varje år mister livet under graviditeten dör inte under några mystiska omständigheter. Vanliga orsaker är infektioner och att fostret inte får tillräckligt med näring från moderkakan. Med forskning, utbildning, kvalitetssäkring och andra förebyggande insatser är det möjligt att rädda en tredjedel av de dödfödda barnen. Många får höra att det är normalt att fosterrörelserna minskar mot slutet av graviditeten. Det är en myt som kan fördröja en undersökning. Det är smärtsamt att möta föräldrars sorg och veta att om någon reagerat snabbare hade de kanske i stället fått möta sin babys leende, skriver professor Ingela Rådestad."

    Hela artikeln finns på DN: http://www.dn.se/debatt/ett-av-tre-dodfodda-barn-skulle-ha-kunnat-raddas


  • Svar på tråden Debattartikel i DN: Ett av tre dödfödda barn skulle ha kunnat räddas
  • Kazeer

    Jag är tacksam att jag låg inne på sjukhus pga högt blodtryck, när jag väntade mitt andra barn. Jag kände överhuvudtaget väldigt lite (i stort sett inga) fosterrörelser under den graviditeten så att fosterrörelserna avtog gick mig nästan helt förbi. Tack vare min sjukhusvistelse och att bebisen övervakades med CTG morgon och kväll kunde läkare och BM se att det var dags för bebisen att komma ut.


    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • MinEmPsi

    Såg precis deen och tycker ingela säger jätta bra saker!
    Hoppas detta ger något resultat!!

    Mitt barn kunde ha räddas.. om jag bara fick komma in till sjukhuset. Jag ringde in 1 1/2dag innan hon dog, men som hon i telefonen sa "nej vattnet ska inte gå så tidigt".. och som förstföderska kände man sig bara dum och pinsam. Tänk om man stod på sig!  

Svar på tråden Debattartikel i DN: Ett av tre dödfödda barn skulle ha kunnat räddas