• Ogabinne

    Är det värt att ta försäkring på ett marsvin?

    Jag undrar om någon har koll på hur dyrt det brukar vara med veterinärskostnader för marsvin?
    Jag förstår självklart att det beror på vad man söker för, och vilka åtgärder som måste tas.

    Varför jag undrar är för att enligt Agria kostar en försäkring ca 45 kr i månaden, med en självrisk på 700 kr om man tar en vanlig försäkring samt en livförsäkring på 1100 kr.

    Jag velar fram och tillbaka om huruvida det är värt en försäkring, då jag inte har något hum alls över vad en veterinärskostnad för en så liten krabat faktiskt kan hamna på.

    Är det någon som är lite mer insatt i det här än jag?

    När jag ändå är på gång med frågor om försäkringar så undrar jag om livförsäkringen, där det står "brukar vanligtvis vara inköpspriset", menas endast priset för marsvinet eller hela köpet, alltså marsvinets bur etc? Är det endast marsvinet så skulle hans livförsäkring vara 295 kr vilket ju inte är någon ide...

    Hjälp mottages tacksamt!

  • Svar på tråden Är det värt att ta försäkring på ett marsvin?
  • Kea

    Det är lite billigare undersökningsavgift för små smådjur men jouravgiften är densamma, ca 2500 på en helgnatt. Är det småsaker så kommer man inte upp i självrisken men om rtg och andra prover el operation krävs så tickar det snabbt iväg.

    Liversättningen är endast för själva djuret allt annat finns ju kvar även om marsvinet skulle dö.

  • Ogabinne
    Kea skrev 2011-07-18 15:23:20 följande:
    Det är lite billigare undersökningsavgift för små smådjur men jouravgiften är densamma, ca 2500 på en helgnatt. Är det småsaker så kommer man inte upp i självrisken men om rtg och andra prover el operation krävs så tickar det snabbt iväg.

    Liversättningen är endast för själva djuret allt annat finns ju kvar även om marsvinet skulle dö.
    Tack så mycket för informationen, jag var osäker på om priset skulle kunna bli så pass högt men det kan det ju tydligen. Livförsäkring känns ju meningslöst för ett så pass "billigt" djur, och utan den skulle månadsavgiften bli 27 kr, och självrisken 700 kr. Lätt värt den säkerheten ifall oturen skulle vara framme.

    Tack för hjälpen.
  • Liindatorri

    Jag hade försäkring på mina marsvin och det var jag glad för, för min ena hona fick livmoderstumör. Så vi ville operera och djurkliniken sa att det skulle kosta cirka 2000 kronor och vi ville använda försäkringen. När operationens gjordes så blev det komplikationer så att vi inte kunde ta hem henne på en gång och hon skulle stanna över natten.

    Dom ringde på natten och berätta att hon somnade in och att jag skulle komma nästa dag för att betala slutsumman. Slutsumman : 8 tusen kronor! :O
    Som tur var så hade jag försäkring så betalade 2300 kronor.

    Röntgen på marsvin utan försäkring cirka 2000 kronor med akuttid på dagen. Med försäkring 900 kronor..

    Så ja det är värt det.

  • firewoman

    Vi har 6 marsvin och alla har försäkring hos Agria. Ingen livförsäkring dock utan bara för veterinärkostnader. Jag tror vi betalar ca 1000 kr per år för alla 6.
    Våra grisar är hela familjens älsklingar och vi skulle göra allt för dem om de skulle bli sjuka. Då känns det himla tryggt med försäkringen eftersom det snabbt blir dyrt. Vi har nyttjat försäkringen flera gånger och bland annat opererat bort några knölar på ett par av marsvinen, filat ner kindtänder under narkos samt kurerat en bruten tå. Rätt många tusenlappar tillsammans om de inte varit försäkrade.

       
     

  • Söndermarken

    Jag har mina två avelshonor försäkrade hos Agria med veterinärvårdsförsäkring, för att kunna ha livförsäkring krävs det även att djuret är idmärkt.


    Lycka
Svar på tråden Är det värt att ta försäkring på ett marsvin?