• chatnoir

    Nu räcker det!

    Är det verkligen okej att tala om adopterade barn som "importerade" och "köpta" eller kan man anmäla liknande inlägg? Jag blev själv anmäld för att jag varnade för en person som skriver helt absurda saker om adoption här i forumet. Var går gränsen för vad man får skriva? Jag tycker att en hel del som skrivits här på sistone är klart över gränsen!

    Orkar snart inte läsa här eller adoptionsrubriken i känsliga rummet pga all skit som skrivs! Så tråkigt på ett fint forum där tonen hittills har varit tolerant och stöttande. Under sommaren har jag allt som oftast blivit riktigt upprörd och ledsen av att gå in och läsa här och jag tror inte att jag är ensam om att känna så. Finns det något annat forum som blir så utsatt som adoptionsforumet? Kan vi göra något för att freda oss?

  • Svar på tråden Nu räcker det!
  • chatnoir
    VNmamma skrev 2011-08-09 17:24:02 följande:
    Vissa diskussioner blir väldigt polariserade. Dessutom uppblandade med mycket okunskap. 

    Synd. Jag önskar att det skulle gå att diskutera t ex etiken inom adoption på ett mer nyanserat sätt.
    Den stora efterfrågan på barn är problematisk och leder lätt fel. Häromdagen läste jag följande i finska tidningen Hufvudstadsbladet:

    hbl.fi/nyheter/2011-07-30/adoptionen-inom-lan...

    I sista stycket säger en företrädare för adoptionsorganisationen Interpedia " Vissa sydeuropeiska och amerikanska organisationer lovar bygga ett barnhem – bara de får 50 barn"

    Förutsatt att hon är rätt citerad, förutsatt att det hon säger är riktigt, så är det ju hemskt!

    Men så fungerar det väl ändå inte i Sverige?! Jag vet att det på sina håll förekommer oegentligheter i samband med adoptioner (kanske ännu vanligare förr när det f a handlade om enskilda adoptioner?), men jag hävdar bestämt att det inte finns ens ett ynka litet korn av sanning när man likställer nutida svenska adoptioner med att köpa barn.
  • fabbemam
    chatnoir skrev 2011-08-09 17:04:33 följande:
    Du har rätt i att det inte är helt enkelt att veta hur man ska förhålla sig till det hela. Att man blir ledsen och sårad är givet, men det behöver givetvis inte betyda att åsikterna ska "förbjudas". Och visst är det i de flesta fall bäst att svara med fakta och information och hoppas att den tas emot. Problemet är väl att i nämnda exempel har informationen inte tagits emot på något sätt. Och jag reagerar som sagt på att tonen är så hård och att det tydligen är okej att uttrycka vad som helst när det gäller adoption och adopterade. Det förvånar mig eftersom det finns restriktioner vad gäller rasism osv i forumet. Kan tycka att det borde finnas gränser för vad man får uttrycka gällande en specifik grupp i samhället, i det här fallet adopterade.
    Jag håller med dig helt o hållet! Jag hoppas o tror att ansvariga på familjeliv drar denna gräns på ungefär samma nivå sm oss då inlägg och trådar jag anmält har tagistbort eller flyttats ur känsliga rummet. Kanske är en lösnig att anmäla oftare, men jag har svårt att bestämma mig för om det är OK att anmäla inlägg i andras trådar eller om det är TS ansvar o rättighet att avgöra...
  • VNmamma
    chatnoir skrev 2011-08-09 17:56:47 följande:
    Men så fungerar det väl ändå inte i Sverige?! Jag vet att det på sina håll förekommer oegentligheter i samband med adoptioner (kanske ännu vanligare förr när det f a handlade om enskilda adoptioner?), men jag hävdar bestämt att det inte finns ens ett ynka litet korn av sanning när man likställer nutida svenska adoptioner med att köpa barn.
    Nej, så fungerar det inte i Sverige - och har inte heller fungerat vad jag vet.

    Men det finns en glidande skala från det som beskrivs i texten ned till de "presenter" vi som adopterar förväntas ge till olika personer inblandade i adoptionsprocessen utomlands. Så var det åtminstone vid vår adoption som ägde rum för rätt många år sedan.
    I mitten av skalan finns de s k donationerna och kostnaderna för barnets vård. Förhoppningsvis redovisas de bättre i dag än vad de gjordes tidigare. 
  • Litet My

    För att svara på TS: så nej det är INTE ok...Och det börjar spåra ur ordentligt dessutom.

    Ok, om man på riktgit TROR att det är så och sedan klarar av att ta in hur det EGENTLIGEN går till vilket inte borde vara speciellt svårt eftersom jag sett flertal personer som tålmodigt förklarar om och om igen hur det fungerar och verkar vara mycket insatta.

    Tror det är en eller flera som mest vill provocera för att de vet att många blir ledsna, både de som är adopterade, de som vill adoptera eller håller på och de som har adoptivbarn.

  • Emeli
    VNmamma skrev 2011-08-10 13:10:00 följande:
    Nej, så fungerar det inte i Sverige - och har inte heller fungerat vad jag vet.

    Men det finns en glidande skala från det som beskrivs i texten ned till de "presenter" vi som adopterar förväntas ge till olika personer inblandade i adoptionsprocessen utomlands. Så var det åtminstone vid vår adoption som ägde rum för rätt många år sedan.
    I mitten av skalan finns de s k donationerna och kostnaderna för barnets vård. Förhoppningsvis redovisas de bättre i dag än vad de gjordes tidigare. 
    Det där är nog väldigt olika, beroende på vilket land det gäller. Vi har inte donerat några pengar vid våra adoptioner. Beträffande presenter gav vi några småsaker till AC:s svenskfödda representant typ svenska tidiningar, pepparkakor och annat svenskt ätbart som kan vara svårt för henne att få tag på och liknande. Fostermamman fick en liten personlig present. Det var allt. Det fanns inga krav på oss att lämna presenter.
  • Milkina cerka
    Lilla My21 skrev 2011-08-13 03:36:06 följande:
    För att svara på TS: så nej det är INTE ok...Och det börjar spåra ur ordentligt dessutom.

    Ok, om man på riktgit TROR att det är så och sedan klarar av att ta in hur det EGENTLIGEN går till vilket inte borde vara speciellt svårt eftersom jag sett flertal personer som tålmodigt förklarar om och om igen hur det fungerar och verkar vara mycket insatta.

    Tror det är en eller flera som mest vill provocera för att de vet att många blir ledsna, både de som är adopterade, de som vill adoptera eller håller på och de som har adoptivbarn.
    Antagligen har du rätt i att det är provocera de är ute efter, antingen för att kunna såra eller för att känna sig överlägsna.
    Så dum att man inte begriper alldeles utmärkta förklaringar i stil med Koalabjörns ovan kan ju knappast särskilt många vara, är väl snarare så att de inte vill..
    Synd att man faktiskt tar vid sig o. blir ledsen, men det är ju svårt att låta bli.. tur att man kan tända till och bli arg iaf ibland.
    ..du simmar från stranden jag till stranden du i havet vi ♥ B. Ranelid
  • maggan02
    villsågärna38 skrev 2011-08-13 19:52:16 följande:
    Tror det är bäst att ignorera okunniga och elaka kommentarer och anmäla allt som går över gränsen.
    Håller absolut med dig !!!  (även om det känns svårt att låta bli ibland)

    Allt för ofta känns det som detta forum "spårar ur"

     
  • villsågärna38
    maggan02 skrev 2011-08-13 20:46:20 följande:
    Håller absolut med dig !!!  (även om det känns svårt att låta bli ibland)

    Allt för ofta känns det som detta forum "spårar ur"

     
    Håller med!! Det är jättetrist att det är på det viset men vi får fortsätta kämpa vidare, vi som är seriösa och här av rätt anledning Har anmält flera inlägg senaste veckorna som plockats bort. Inte mkt mer man kan göra, blir ju bara extra ved på elden att gå i svaromål med de som är "dumma" i adoptionstrådarna.
  • maggan02
    villsågärna38 skrev 2011-08-13 20:50:18 följande:
    Håller med!! Det är jättetrist att det är på det viset men vi får fortsätta kämpa vidare, vi som är seriösa och här av rätt anledning Har anmält flera inlägg senaste veckorna som plockats bort. Inte mkt mer man kan göra, blir ju bara extra ved på elden att gå i svaromål med de som är "dumma" i adoptionstrådarna.
    GladGladGlad
  • chatnoir
    villsågärna38 skrev 2011-08-13 20:50:18 följande:
    Håller med!! Det är jättetrist att det är på det viset men vi får fortsätta kämpa vidare, vi som är seriösa och här av rätt anledning Har anmält flera inlägg senaste veckorna som plockats bort. Inte mkt mer man kan göra, blir ju bara extra ved på elden att gå i svaromål med de som är "dumma" i adoptionstrådarna.
  • Moderator

    Förstår att det känns jobbigt när det kommer provocerande inlägg i ett känsligt ämne.
    Mitt råd är att ni anmäler allt sådant för granskning.
    Ligger tråden i Känsliga Rummet så ska det överhuvudtaget inte förekomma någon debatt utan här handlar det om stöd och råd.
    I Allmänna forumet är det däremot tillåtet att debattera men i Känsliga Rummet bör sådant anmälas.
    /Moderator


    Vid eventuella frågor vänd dig till supporten: support@familjeliv.se
  • fabbemam
    Moderator skrev 2011-08-14 10:34:01 följande:
    Förstår att det känns jobbigt när det kommer provocerande inlägg i ett känsligt ämne.
    Mitt råd är att ni anmäler allt sådant för granskning.
    Ligger tråden i Känsliga Rummet så ska det överhuvudtaget inte förekomma någon debatt utan här handlar det om stöd och råd.
    I Allmänna forumet är det däremot tillåtet att debattera men i Känsliga Rummet bör sådant anmälas.
    /Moderator
    Tack för den informationen! Det har varit alltför mycket provocerande och tom.elaka inlägg i många adoptionstrådar nu ett tag. Är det verkligen tillåtet att skriva vad som helst i forumet tex. så länge man låterbli rasistiska ord men ändå har det som "grundton" i sitt inlägg. Tex. adopterade barn borde stanna hemma! och mena i sitt födelseland?
  • villsågärna38
    Moderator skrev 2011-08-14 10:34:01 följande:
    Förstår att det känns jobbigt när det kommer provocerande inlägg i ett känsligt ämne.
    Mitt råd är att ni anmäler allt sådant för granskning.
    Ligger tråden i Känsliga Rummet så ska det överhuvudtaget inte förekomma någon debatt utan här handlar det om stöd och råd.
    I Allmänna forumet är det däremot tillåtet att debattera men i Känsliga Rummet bör sådant anmälas.
    /Moderator
    Tack för inlägget. Såg att ni stängt en tråd i Känsliga rummet som helt spårat ut. Jättebra! Tycker att det är rätt vanligt nuförtiden att många går över gränsen.
  • VNmamma
    Emeli skrev 2011-08-13 11:22:39 följande:
    Det där är nog väldigt olika, beroende på vilket land det gäller. Vi har inte donerat några pengar vid våra adoptioner. Beträffande presenter gav vi några småsaker till AC:s svenskfödda representant typ svenska tidiningar, pepparkakor och annat svenskt ätbart som kan vara svårt för henne att få tag på och liknande. Fostermamman fick en liten personlig present. Det var allt. Det fanns inga krav på oss att lämna presenter.
    Ja, det varierar säkert väldigt mycket, från land till land och från en tid till en annan.

    För vår del finns det väldigt dålig dokumentation kring hur donationen/avgiften för barnets vård är använd.

    Vilken typ av presenter och till vilka dessa skulle lämnas fanns noga angivet från vår organisation.
    Sedan fanns andra tveksamma utgifter som jag inte vill gå in i detalj på. 
     
  • VNmamma
    villsågärna38 skrev 2011-08-14 12:05:14 följande:
    Tack för inlägget. Såg att ni stängt en tråd i Känsliga rummet som helt spårat ut. Jättebra! Tycker att det är rätt vanligt nuförtiden att många går över gränsen.
    I morse kom ännu en ts på temat "man kan inte älska ett adopterat barn lika mycket som ett biologiskt barn".

    Tråden plockades snabbt bort.

    En intressant sak med de här fejkade berättelserna är att de engagerar så många utan egen adoptionserfarenhet. Flera kommer med riktigt bra råd. Medvetenheten om (adopterade) barns behov verkar stor. Man vill gärna hjälpa. DET tycker jag är positivt.

    ts avsikt att smutskasta adoptivföräldrar lyckas faktiskt inget vidare!
  • villsågärna38
    VNmamma skrev 2011-08-15 15:53:27 följande:
    I morse kom ännu en ts på temat "man kan inte älska ett adopterat barn lika mycket som ett biologiskt barn".

    Tråden plockades snabbt bort.

    En intressant sak med de här fejkade berättelserna är att de engagerar så många utan egen adoptionserfarenhet. Flera kommer med riktigt bra råd. Medvetenheten om (adopterade) barns behov verkar stor. Man vill gärna hjälpa. DET tycker jag är positivt.

    ts avsikt att smutskasta adoptivföräldrar lyckas faktiskt inget vidare!
    Ja såg det. Jag anmälde TS och FL agerade jättesnabbt. De har inte stängt tråden men flyttat den. Undrar om det är samma person som postar om och om igen...
  • LyckaOchTålamod
    villsågärna38 skrev 2011-08-15 15:57:18 följande:
    Ja såg det. Jag anmälde TS och FL agerade jättesnabbt. De har inte stängt tråden men flyttat den. Undrar om det är samma person som postar om och om igen...
    japp, dessa trådar:

    www.familjeliv.se/Forum-26-74/m60500647.html

    www.familjeliv.se/Forum-4-51/m60509012.html

    TS vågar plötsligt inte svara på sin egen tråd när den flyttas ur Känsliga Rummet....vilket är ganska skumt, eller?

    Jag förstår mig inte på alla dessa vett-lösa människor som på allvar tror (eller VILL tro) att kärlek sitter i vita & röda blodkroppar som MÅSTE vara av samma genetiska uppbyggnad som de föräldrar man bor hos, "annars går det inte att älska"..... osv

    De borde skämmas Skäms  men eftersom det inte gör det så SKÄMS jag å deras vägnar:

    FÖRLÅT FÖRLÅT! SÅ FÖRBANNAT KORKAD, OBILDAD  OCH ELAK JAG ÄR (å deras vägnar...)
  • villsågärna38
    LyckaOchTålamod skrev 2011-08-15 16:48:25 följande:
    japp, dessa trådar:

    www.familjeliv.se/Forum-26-74/m60500647.html

    www.familjeliv.se/Forum-4-51/m60509012.html

    TS vågar plötsligt inte svara på sin egen tråd när den flyttas ur Känsliga Rummet....vilket är ganska skumt, eller?

    Jag förstår mig inte på alla dessa vett-lösa människor som på allvar tror (eller VILL tro) att kärlek sitter i vita & röda blodkroppar som MÅSTE vara av samma genetiska uppbyggnad som de föräldrar man bor hos, "annars går det inte att älska"..... osv

    De borde skämmas Skäms  men eftersom det inte gör det så SKÄMS jag å deras vägnar:

    FÖRLÅT FÖRLÅT! SÅ FÖRBANNAT KORKAD, OBILDAD  OCH ELAK JAG ÄR (å deras vägnar...)
Svar på tråden Nu räcker det!