• Ogabinne

    Hur mycket vatten bör ett marsvin dricka?

    Veterinären svarar inte så jag provar här. Är det någon som vet ett säkert svar på hur mycket vatten ett marsvin bör dricka om dagen för att må bra? Det kan säkert vara helt individuellt men på ett ungefär. Vårt marsvin är sjukt och dricker inte själv nämligen.

  • Svar på tråden Hur mycket vatten bör ett marsvin dricka?
  • Carolines Secrets

    När jag hade två marsvin så drack de gemensamt en liten vattenflaska om dagen (sån man sätter fast på buren). Vet dock inte var minimigränsen går.

  • Ogabinne
    Carolines Secrets skrev 2011-08-19 15:39:16 följande:
    När jag hade två marsvin så drack de gemensamt en liten vattenflaska om dagen (sån man sätter fast på buren). Vet dock inte var minimigränsen går.
    Nej det är just den där gränsen jag funderar på. Jag har kollat runt på nätet och den enes marsvin drack en halv liten flaska medans den andres druckit över 300 ml på en dag.

    Jag ger honom i medicinspruta i munnen och har gett honom 5 ml än så länge. Det är svårt att veta hur mycket jag kan ge honom åt gången också, vill ju inte skada honom invändigt genom att ge för mycket på en gång.
  • Ogabinne
    Carolines Secrets skrev 2011-08-19 15:45:36 följande:
    Hur serverar du vattnet? Bara i flaska? Prova att ge marsvinet vatten i en skål och se om det hjälper. Eller har du redan gjort det?
    Han har vatten i flaska som han förut drack ur, nu har han ett tidigt stadie av c-vitaminsförlamning och är delvis förlamad i sina bakben. Han får 3 gånger så hög dos c vitamin om dagen för att chocka kroppen, veterinären säger att då det är upptäckt tidigt finns chansen att han kan bli återställd, jag är dock inställd på att han kanske inte klarar det.

    Men det jag skulle komma fram till var att eftersom han inte rör bakbenen mycket är det svårt för honom att ta sig omkring, han ligger därför bara i sitt hus och vill inte kravla sig ut till matskål och vattenskål. Jag lägger in hö och vitkål inne i huset och då äter han, hans torrfoder vill han dock inte ha. Lägger jag honom vid vattenflaskan så kravlar han sig in i huset igen.

    Däremot när jag ger honom vattnet i medicinsprutan blir han jätteglad och dricker för glatta livet och tuggar på sprutan för att få ut mer vatten.
  • Carolines Secrets

    Jag skulle ställa en låg skål vid huset. Om du inte tror att han klarar sig och fortsätter att vara så här slö så kanske avlivning vore humanast?

  • Ogabinne
    Carolines Secrets skrev 2011-08-19 15:56:32 följande:
    Jag skulle ställa en låg skål vid huset. Om du inte tror att han klarar sig och fortsätter att vara så här slö så kanske avlivning vore humanast?
    Han är inte slö och har inte ont, men väldigt begränsad fysiskt sett. Han är fortfarande väldigt pigg och kelig och pratig, det är just bara förflyttningen han har problem med. Så länge chansen finns att han blir återställd kommer vi avvakta och fortsätta med behandlingen, han har bara behandlats i 2 dagar än så länge.

    Stackarn är bara 16 veckor gammal, jag hoppas hans liv inte ska sluta alla redan.
  • Carolines Secrets

    Ja då förstår jag. Självklart bör han få en chans om han inte lider! Jag tycker iallafall att du ska erbjuda en låg skål (alternativt ett tefat) med vatten precis vid hans/hennes hus. Tillfriskningen går nog lättare om han får tillräckligt med vätska :) Håller tummarna!

  • Liindatorri

    Det finns ju C-vitamin man häller i vattnet som man kan ha i vattenflaskorna. Jag tycker att du ska blanda in sånt i vatten och ge med doseringspruta i munnen på honom dagligen för att öka chanserna att han ska klara sig. Och Paprika är väldigt mycket C-vitamin i och det brukar dom inte motstå så ge han Paprika och lägg bredvid han.

    Förövrigt så har jag 8 marsvin och dom dricker sammanlagt 2 flaskor av "mellanstorleken" om dagen. Så med andra ord ungefär 1/4 flaska var om dagen. Men det är ju individuellt också.

    Jag hoppas verkligen det ska gå bra för ditt marsvin!

  • Liindatorri

    Du kan ju ge honom Gurka också det innehåller mycket vätska! Och så tycker jag att du ska ge honom lite vatten varje gång flera gånger om dagen istället för att ge mycket åt gången.
    Mina marsvin dricker några klunkar i taget flera gånger om dagen. Så man ska nog inte häva i dom för mycket på samma gång!

  • samban

    De marsvin jag har haft har inte druckit speciellt mycket alls, men de har å andra sidan ätit mycker gurka och sallad. Det kanske din lille gris också tycker om? Kissar han?
    Har han fått c-vitamin intravenöst? Det fick mitt marsvin som blev sjukt.  

  • ELN

    Ge honom vatten och c-vitamin i spruta flera gånger om dygnet. Man märker rätt tydligt när de inte vill ha mer.

    Massage (lätt) kan också vara bra mot förlamningen.

    Vart bor du? Skulle råda dig att ringa Blå Stjärnan i Göteborg, om så bara för rådgivning. De är överlägset bäst på marsvin, i hela Sverige.

    Sen hur mkt ett marsvin dricker är väldigt individuellt. Har en hona som bälgar i sig en hel flaska om dagen, så hon har två flaskor. Medan övriga bara dricker litegrann. Beror också på hur mkt grönsaker de får.

    Viktigt är att den lille även får i sig hö, för magens skull. Critical care är ett specialfoder för sjuka marsvin som man blandar ut med vatten.

    Men som sagt, mycket omvårdnad och vätska dygnet om.

    blastjarnan.se/default.asp&on=Patient+hos+oss&initid=80&heading=Patient+hos+oss&mainpage=templates/02.asp?sida=69

    www.eragons.se/

    www.marsvinshjalpen.se/ 

    Skulle råda dig att ringa Blå Stjärnans exotiska avdelning. De brukar vara snälla med råd över telefon. Även Mia Winge som driver marsvinshjälpen är väldigt snäll och hjälpsam.

    Du kan även skicka medd till mig så svarar jag så gott jag kan (har nio grisar själv och över 20 års erf).

    Lycka till! 

Svar på tråden Hur mycket vatten bör ett marsvin dricka?