• Maria Svensson

    Smittade barn...

    Är det någon som har erfarenhet av att adoptera och få ett barn med smitta som gör att det inte får umgås med andra barn? Vad gjorde ni för att fördriva tiden hemma? Hur orkade ni med isoleringen? Hur förklarade ni för omgivningen att de inte fick hälsa på och leka med barnet?

  • Svar på tråden Smittade barn...
  • pluppfamiljen

    Har inte erfarenhet men det är väll självklart att man inte hälsar på innan man får en inbjudan för att träffa de nya i familjen, Men se på tv vara ute på gården beställa hem pizza bada bad kar få en liten present äta glass måla med fingerfärg göra trolldeg etc (Beror ju på vilken ålder med) 


    Blivande 6 barns mamma
  • Maria Svensson

    Tack Chatnoir! Tacksam för alla tips! *puffar igen*

  • Lyckliga stunder

    Jag tänker att den här tråden kanske du ska lägga i "känsliga rummet" istället. Det finns nog en del som har att berätta men man vill inte "skylta" med det.

  • Maria Svensson

    Jag ska testa att lägga in den där också, vi får se om det går lika bra där! Har fått massor av bra tips redan!

  • Sofia 75

    Hej! Det du menar är väl MRSA? Multiresistenta bakterier! Detta är inte alls så farligt som det låter (min adopterade 14 månaders dotter är bärare så jag vet). Du kan visst det ha folk på besök och besöka andra- var bara observant så att barnet ( om det är litet) inte stoppar andra småbarns leksaker i munnen eller att andra barn stoppar ditt barns leksaker i sin/sina munnar!!

    Ni ska alltså inte på något sätt isolera er ( vet inte vem eller vilka som har sagt det till dig, eller om du själv utgått ifrån det) men vänta med att sätta ditt barn i förskola tills MRSAN har läkt ut!!

    Det kommer att försvinna med tiden, min dotter hade det på alla tre provställena
    först men nu har hon bara bakterier i svalget!!   

    Mitt råd till dig är alltså: Lev i stort sett som vanligt med vissa restriktioner!! Lycka till!!    

  • Maria Svensson

    Tack för svar, ni som verkligen bryr er om och försöker hjälpa! Resten, ni som bara är nyfikna eller tror att ni vet vilken smitta det är och kommer med diverse råd om vad vi ska och inte ska göra: lägg ner. Ni har ingen insikt i vårt liv och det är sårande att det finns någon som tror att man väljer isolering frivilligt! Vi är utredda på sjukhus. Läkare har bestämt att vi ska isoleras. Det är alltså inte mrsa, och det är inte vi som vill vara isolerade utan läkare som kräver. Vi vill inte berätta mer ingående eftersom vi vill skydda våra barn, det är orättvist att stigmatisera dem bara för att stilla främlingars nyfikenhet. Jag lämnar tråden nu.

Svar på tråden Smittade barn...