• Annzi

    Mina marsvin bråkar!

    jag har tre hanar, hade två från början och dom går bra ihop men när jag skaffade en till blev det bara värre och värre, dom biter varandra, jagar varandra och klapprar tänder, vad ska jag göra?? jag har två burar så jag kan sära på dom men jag har hört att det blir sämre då? men kan dom ha ihjäl varandra???

  • Svar på tråden Mina marsvin bråkar!
  • Safirrosen

    De kan slåss tills någon dör, speciellt om det är två mot en. När ett nytt djur flyttar in är det ofta ledarskapsstrider, så du borde sitta mycket med dem i knät så de kan komma överens med översikt och ha burarna nära så de kan prata genom gallret tills de är kompisar. I övrigt är det lättast att sätta ihop ungdjur som växer in i sin plats.

  • Honey8106

    Dela på dem. Bättre att de pratar genom galler i början. Kan sluta illa annars. :-/ Envisa små djur ;)

  • Annzi

    tack för hjälpen :) jag la över en filt över buren och då lugnade dom ner sig, dom ligger och sover till och med

  • ELN

    Jag har haft massor av marsvin och kan säga som så, att det är ett j-la jox att få ihop två hanar öht, tre är nästintill omöjligt. Dock finns det naturligtvis flockar om tre då det funkar.
    Det man ska ha i bakhuvudet är att den naturliga konstellationen för marsvin är en hane plus flera honor.
    Så har jag hemma hos mig, med en kastrerad hane.

    Se mer info här:

    www.eragons.se/skotsel.htm 

Svar på tråden Mina marsvin bråkar!