• Tenley

    Avla fram Rysstecknad svart (rysstecknad zobelbrun)

    Kom igen ni som är hejjarepå avel, om det inte finns någon ryssteckand svart kanin att få tag på, hur kan man avla fram dessa? Går det att para Brunzobel eller brun zobelsiames med Vit rödögd eller måste man ha in en ryss på ett hörn?

    Finns det annat sätt att göra det på?

     
     

      

  • Svar på tråden Avla fram Rysstecknad svart (rysstecknad zobelbrun)
  • mlinz

    Du måste ha ryssanlaget. På a-locus så finns det 4 vikande anlag, achi (chinchilla), am (zobel), an(ryss) och a(hit rödögd). Så på nåt sätt och vis måste du ha in ryss :)

    Rysstecknad brun zobel är genetiskt sett ryss svart, eftersom ryssanlaget och zobelanlaget sitter på samma gen.

  • Tenley

    Alltså ska man föröska få tag på en brun zobel som bär anlaget? Och en vitrödögd som också bär på det?

  • mlinz

    Vilken kanin som helst kan bära på det. Om någon förälder är ryss så vet du att kaninen bär på ryss eller rödögt

  • Jegra

    Fast en vit rödögd kan inte bära på ryss så den är aa och har således inte plats för ett ryssanlag. Det bästa är att hitta en kanin som man vet bär på anlaget och sen para den med en vit rödögd. Då borde enligt statistiken 50% bli rysecknade. Två ryssbärare ger statistiskt sett endast 25% ryss.

  • Robocopa

    Jag är också nyfiken på detta med ryssteckant.. Går det att para in hermelin med brunzobel för att få fram ryssanlag? Och hur många led måste det gå innan kanin ungarna räknas som renrasig dvv och får ställas ut?

  • Robocopa
    mlinz skrev 2012-02-26 06:28:48 följande:
    Ryss är ett eget anlag som sagt, du måste ha anlaget

    Jo, men om jag har en hermelin som är ryss och parar med dvv zobel.. Hur många led måste jag sedan avla dvv för att den ska räknas som renrasig?
  • mlinz

    Det beror på hur stor tur du har :) On du har riktigt jävla stor tur så kan du få fram en som går igenom som dvärgvädur i förra generation, men förmodligen inte. I värsta fall flera års avelsarbete. Men om du fortsätter avels arbetet med de två kaninerna du nämnde, så rekommenderar jag att du fortsätter avelsarbetet med rödögda dvärgvädurar efter zoblar. Eller att du byter ut den zobelfärgade mot en vit rödögd efter zoblar, då kan du få ryss i första generation. Akta dig för gulanlag bara!

    Och kontakta asp och fråga om man får söka dispens på rysstecknade dvärgvädurar

Svar på tråden Avla fram Rysstecknad svart (rysstecknad zobelbrun)