• Persemona

    Dagis för 3-åring eller inte?

    Sonen har nu fått dagisplats, men jag tvekar. Jag är hemma med lillasyster, pappa jobbar kvällar. Det känns konstigt att skicka iväg honom när vi övriga är hemma. 
    Jag tänker mest att det kunde vara kul för honom att komma iväg, plus att de är ute mycket mer än vi är hemma. Jag är övertygade att de blir bra vilket som. Men jag måste ju bestämma mig ändå?!

    Vad säger ni? 
    Quiz
    Du måste logga in för att besvara ett quiz.
  • Svar på tråden Dagis för 3-åring eller inte?
  • Persemona
    garib skrev 2011-09-08 21:50:19 följande:
    Alla treåringar har rätt till 15 timmar gratis förskola i veckan.
    Ja hur så? an ju tillägga att inget svar skulle vara rätt!!!
  • garib

    Nej ,jag menar ts son kan ju gå gratis i 15 timmar  men ts behöver ju inte utnyttja all tid.Då kan sonen ta det lugnt hemma ibland.

  • maxlis

    Jag har en treåring som redan gick i förskolan när lillasyster kom så vår situation är annorlunda. Han älskar det och tjatar om att få gå dit när han är ledig. Om jag var du skulle jag tacka ja till 15 timmar och se vad han tycker om det. Låt honom gå någon månad. Trivs han inte därefter så kan du ju säga upp platsen.

  • ylma

    Låt han vara hemma, passa på sedan börjar skolan och det är slut på det mysiga.

  • Pyris

    Vi satte upp i början att dom skulle vara där 3 dagar i veckan (4 och 5 år gamla), mellan halv 9 och 12. Sen fick dom själva bestämma om dom ville gå eller inte. Oftast ville dom bara gå den dagen dom skulle ut i skogen. Det tyckte dom var roligt.

  • Uhngoliant

    Tycker barn ska vara hemma så länge det går. Min dotter började 15-timmars förskola nu i höst hon är 4 år och nu märktes det på henne att hon gärna ville ut och träffa mer barn så då fick hon börja. 


    ♥IDUN♥
  • Persemona
    Pyris skrev 2011-09-09 09:39:34 följande:
    Vi satte upp i början att dom skulle vara där 3 dagar i veckan (4 och 5 år gamla), mellan halv 9 och 12. Sen fick dom själva bestämma om dom ville gå eller inte. Oftast ville dom bara gå den dagen dom skulle ut i skogen. Det tyckte dom var roligt.
    Tack alla för svaren. Det var de svaren jag sökte, från personer som varit i liknande situation.

    Kan de välja om de vill gå? Om man bara går en dag i veckan förlorar man inte platsen? Tycker fröknarna det är jobbigt med barn som inte kommer eller blir det bara ett andningshål?

    En gång i veckan hade ju räckt och mer om han själv vill. Vi satte upp han i kö till ett ur och skur dagis. Jag tänkte det kund vara lite som skogsmulle, som inte finns där vi bor.  
  • Jumji

    Finns nog inga fröknar som misstycker när barnen är hemma :P Så länge de kommer ibland i alla fall, om han bara går en dag i veckan kanske det blir lite för glest så att han inte kommer in i det och inte trivs pga det? Som en nyinskolning varje gång tänker jag.

  • Pyris
    Persemona skrev 2011-09-09 11:43:06 följande:
    Tack alla för svaren. Det var de svaren jag sökte, från personer som varit i liknande situation.

    Kan de välja om de vill gå? Om man bara går en dag i veckan förlorar man inte platsen? Tycker fröknarna det är jobbigt med barn som inte kommer eller blir det bara ett andningshål?

    En gång i veckan hade ju räckt och mer om han själv vill. Vi satte upp han i kö till ett ur och skur dagis. Jag tänkte det kund vara lite som skogsmulle, som inte finns där vi bor.  
    Nej, det går bra att han kommer när han känner för det. Som sagt, han kanske inte vill, eller så tycker han det är jätte kul o vill vara där sina timmar. Mina barn tyckte inte det var så kul. Det kunde ibland gå 1-2 veckor innan dom ville gå dit. Men det var just när dom gjorde det där speciellt, gick till skogen, eller hade sång och teater och sånt. Leker gjorde dom så mycket hemma ändå med sina kompisar, så det var ju inget speciellt för dom.
  • oxe79

    Mina treåringar har gått på dagis 3 veckor nu, 3 timmar om dan. Det känns som dom behöver träffa lite kompisar och göra egna saker utan mej med. Dom har gympa och musikksamlingar och går till skogen, fast inte för länge. Det är fortfarande vi föräldrar som får mest vakentid med dom ;)
     Däremot har dom inget syskon hemma, det är bara jag som åker hem och är tråkig.
    Hoppas ni kommer fram till nåt klokt

  • barbiesSister

    Min dotter började på dagis först när hon var 1 år men hon slutade ganska snabbt efter inskrivningen för varken jag eller hon var redo för det. Nu, 2 år senare när hon är 3 så tycker hon att det är jätte roligt plus att hon utvecklats massor sedan hon kom tillbaka, och nu är hon i den åldern som hon dessutom tycker att det är jätte kul att leka med andra barn. Så jag är för att 3 åringar ska gå på dagis.


    Annie - bipolär mamma till 2 men det känns som 17
Svar på tråden Dagis för 3-åring eller inte?