• Anonym (undrade)

    Astma

    Min son på snart tre år har astma.. Vi har varit på vårdcentralen och tagit blodprov på honom i våras för att vi misstänkte att han inte tålde katt.. Den visade ingen allergi.

    Min fråga är nu.. Är blodproven tillförlitliga? har nämligen hört flera som de har visats fel på. Är pricktest mer tillförlitliga?

    Jag har misstänkt och misstänker fortfarande att han har någon allergi mot katt eller hund..

     

  • Svar på tråden Astma
  • Allergiexperten

    Hej! Det är en bra fråga! Som förälder blir man ju fundersam om provsvar visar negativt men symtomen ändå finns där. Problemet med provtagning för allergi är att först kommer symtomen och därefter kan man få positivt svar på provet. Dessutom är provtagningen mindre tillförlitlig ju yngre barnet är. Luftvvägsallergier visar sig oftast tidigast vid 3-4 års åldern eftersom det tar tid för immunförsvaret att utveckla luftvägsallergi. Man har alltså ofta symtom väldigt lång tid innan prov ger besked om att allergi har uppstått.
    Med andra ord: om ditt barn visar symtom på att inte tåla katt, hund eller andra pälsdjur så ska ni betrakta honom som överkänslig med risk att utveckla allergi om han ständigt utsätts för dessa allergen. 
    Ett nytt test om något/några år kommer förmodligen att ge positivt utslag om han fortsätter att  ha symtomen.
    Pricktest är lika tillförlitligt som blodprov.
    vänliga hälsningar Anitha  

Svar på tråden Astma