• lyckospeja

    IVF-bebisar sommaren 2012

    Samlingsplats för oss som lyckats plussa med lite extra hjälp och har bf sommaren 2012! :)

  • Svar på tråden IVF-bebisar sommaren 2012
  • Moa Li

    Baggs: Ja, nu har det hänt grejjer. Känner bebisen varje dag nu och det känns fantastiskt - förutom när han sparkar på urinblåsan. haha. Tog ett tag innan jag fattade varför jag plötslig kände mig kissnödig, fast jag varit på toa strax innan.

    Jag är i v. 22 nu. Tiden rusar. Har planerat för kommande föräldraledighet ikväll. Barnvagn står i hallen och jag syr en bebis-one piece. Sommaren kommer ett steg närmare varje dag

  • Baggs

    Moa Li: Jag funderar redan massor på hur vi ska göra med barnvagn, barnrum, etc etc... Men samtidigt så tycker jag att det är LITE tidigt för min del :-/ Men nu är det ju så att vi har allt sparat sedan sonen (som nu blir sex om två veckor!!). Men, han skall byta rum (det var på g innan vi började sista behandlingen - men vi blev inte färdiga till det...) och så ska sprattelgubben i magen få sonens (ligger vägg ivägg med vårt sovrum). Vagnen vi har är en Brio och jättebra och fungerar superbra på landet - men jag vill ha en smidigare stadsvagn... Maken blir förskräckt - men jag sonderar redan Blocket och kollar vad som finns. Och så allt annat man skall hinna med!! JA, sommaren närmar sig! Det kanske inte dröjer så länge till innan vårblommorna kommer i blom!!!

  • Pion82

    Nej här inne händer det inte så mycket men jag kan uppdatera lite i alla fall.

    Går in i vecka 22 nu imorgon och mår för tillfället inte så jätte bra. Var hos barnmorskan förra veckan och hade ett blodvärde på 118 så hon ville jag skulle börja ta järntabletter. Fick något som hette Niferex och blev jätte dålig av dem. Först blev jag lös, sen hård i magen och fick huvudvärk. Sen nu i helgen fick jag förstoppning och kräktes så jag fick feber. Usch inte kul!
    Så jag ringde barnmorskan nu idag och fick tips om att ta något som inte var så starkt t ex Hemofer. Får hoppas att det är tillräckligt nu bara för Niferexen var på 100mg järn och Hemofer bara 9mg. Någon med erfarenhet om järntillskott?

    Vi har också börjat fundera på vagn och möbler, tror det får bli en tripp till Babyproffsen om ett par veckor och titta mer seriöst. Har ju hört att det kan vara lång leveranstid på sånt där. Någon som vet mer om det?      

  • Baggs

    Ang. järnvärde: Var på inskrivning i torsdags och mitt Hb var 116 och min BM tyckte genast att jag skulle börja ta Niferex, vilket jag då gjort sedan dess - men än har jag inte haft några besvär. Men bm tyckte jag skulle ta det på kvällen innan läggdags så att magen skulle kunna jobba med det när jag sov. Är egentligen inte så förtjust heller i att behöva ta det eftersom jag redan från start har trög mage. Men kanske hjälper det mot min enorma trötthet som jag upplevt hela graviditeten men som inte blivit bättre nu när man har gått 15 v...
    Har tidigare använt mig av Blutsaft som kosttillskott (innan gravditeten) och den upplevde jag som mycket skonsam. Men det är ju inte hemjärn i den vad jag förstår, och det är det man behöver när man är gravid. Men kanske kan det ändå hjälpa upp lite?

  • Moa Li

    Vad olika det är. Min barnmorska sa att jag skulle sluta med folsyra och järntillskott, då mina värden och depåvärden var höga. Ska kolla värden igen vid nästa besök hos bm. Går in i v. 25 idag. Vaf dort tiden går. Nu kan jag se bebisens sparkar utanpå magen och kläderna. Häftigt!

    Kram från Moa Li

  • Baggs

    Åhh, jag tycker tiden segar sig fram just nu, och jag vill inget hellre än att det skall börja kännas! Förstår helt klart varför det kallas spökveckor, v. 13-16... :-/ Men mitt trötthet består - skulle inte förvåna mig om mina järndepoåer också är på botten... Men det hjälps väl upp nu med tablettknaprandet!


    Det är ju kul när man ser rörelserna!

  • Moa Li

    Baggs: Jag fantastiskt. Köpte tulpaner idag - första vårblommorna för året, alla hjärtans dag till ära - och så börjar det snöa massor. Vinter helt plötsligt

  • Moa Li

    Hur har ni det?

    vårsolen har varit här idag. Hittat de första snödropparna. Slutet av v. 25 nu. Uppe och nattugglar utan att kunna sova. Läst lite förlossningsberättelser här på fl och funderar kring bebisnamn. Blir en nattmacka nu.

  • Baggs

    Här sovs det dåligt om nätterna, men kan inte direkt hitta nån orsak. Kan helt enkelt bara inte sova ordentligt. :-/ Förklarar ju tröttheten sedan!
    Är i v. 16+4 och hoppas att jag snart skall börja känna ordentligt! Längtar till UL om 2½ veckor!!

    Blir avis på dig Moa Li som redan är i v. 25. Tiden fortsätter sega sig fram här tycker jag - men med lite tur är det ju vår nu! Solen har visat sig här i Skåne idag från sin absolut finaste himmel! Man riktigt känner hur livsandarna återkommer!

  • lyckospeja
    Längtar efter en liten skrev 2012-02-13 10:53:18 följande:
    Nej här inne händer det inte så mycket men jag kan uppdatera lite i alla fall.

    Går in i vecka 22 nu imorgon och mår för tillfället inte så jätte bra. Var hos barnmorskan förra veckan och hade ett blodvärde på 118 så hon ville jag skulle börja ta järntabletter. Fick något som hette Niferex och blev jätte dålig av dem. Först blev jag lös, sen hård i magen och fick huvudvärk. Sen nu i helgen fick jag förstoppning och kräktes så jag fick feber. Usch inte kul!
    Så jag ringde barnmorskan nu idag och fick tips om att ta något som inte var så starkt t ex Hemofer. Får hoppas att det är tillräckligt nu bara för Niferexen var på 100mg järn och Hemofer bara 9mg. Någon med erfarenhet om järntillskott?

    Vi har också börjat fundera på vagn och möbler, tror det får bli en tripp till Babyproffsen om ett par veckor och titta mer seriöst. Har ju hört att det kan vara lång leveranstid på sånt där. Någon som vet mer om det?      
    Jag testade både Niferex och Duroferon, blev dålig av båda denna gång. Förra gången funkade ena men inte andra tabletten. Konstigt det där... Nu kör jag med Blutsaft istället. Det reagerar jag inte alls på så det är skönt. Men har inte stenkoll på om bm rekommenderar det istället för tabletter. Har inte frågat. Enligt min bm behövde jag inget järn denna gång, men jag beslutade mig för att ta ändå. (När hon sa det berodde det på att jag hade bra järnvärde, men jag hade ju tagit extra järn i flera veckor innan de mätte värdet. Det sa jag till dem och värdet borde ju varit bra pga att jag tagit... Men men. Man får konstiga svar ibland.)
Svar på tråden IVF-bebisar sommaren 2012