• Philippa

    Hur ofta rengöra filtret?

    Hej

    Har ett 400 liters akvarium och undrar hur ofta man ska rengöra filtret? Jag gör vattenbyte ca var 4:e vecka... ska jag regöra filtret lika ofta?

  • Svar på tråden Hur ofta rengöra filtret?
  • fru2005

    Hej,

    Varför gör du vattenbyte var 4:e vecka?
    Fiskar mår inte bra om du bytar vatten hela tiden. Blir vattnet grumligt? Rengör hellre filtret oftare än byt vattnet helt.
    Har du en "slamsugare"?

  • Lena

    Du behöver inte göra rent filtret förrän du märker att utblåset minskar. Vi rengör filtret något nång per år.

    Tänk på att aldrig byta mer än 50% av vattenvolymen.

  • Lena
    fru2005 skrev 2011-10-09 18:16:33 följande:
    Hej,

    Varför gör du vattenbyte var 4:e vecka?
    Fiskar mår inte bra om du bytar vatten hela tiden. Blir vattnet grumligt? Rengör hellre filtret oftare än byt vattnet helt.
    Har du en "slamsugare"?
    Med vattenbyte menas sällan att man tömmer akvariumet helt utan oftast att man byter 10-50% av vattnet beroende på vilka fiskar man har och hur mycket växer man har.

    Det är bättre att byta vatten än rengöra filtret...
  • Nutte99

    Frågan är beroende om du har innerfilter lr ytterfilter ?? Men håller me ovanstående har du ytterfilter så kolla utblåset och hur vattnet ser ut ex klart lr börjar bli lite "grynigt" matning och fiskantal spelar oxå roll.

  • Philippa

    Jag byter en fjärdedel av vattnet med en slamsug..... det är ett ytterfilter.

    Jag får så olika bud hur ofta det ska rengöras... en del säger varje månad och en del ca 2-3 ggr per år... det är därför jag frågar....

  • Lena
    Philippa skrev 2011-10-10 07:08:57 följande:
    Jag byter en fjärdedel av vattnet med en slamsug..... det är ett ytterfilter.

    Jag får så olika bud hur ofta det ska rengöras... en del säger varje månad och en del ca 2-3 ggr per år... det är därför jag frågar....
    Så länge flödet är bra och filtret inte börjar föra oljud så behöver det inte rengöras. Det är så man märker det är fullt av skit och det är bara då det behöver rengöras.
Svar på tråden Hur ofta rengöra filtret?